Die Brücke  

'Brücke' was een los verband van jonge Duitse schilders, E. L. Kirchner, K. Schmidt-Rottluff, E. Heckel en F Bleyl, opgericht in 1905 in Dresden. E. Nolde en M. Pechstein voegden zich in 1906 er bij. De groep verhuisde in 1910 naar Berlijn. Door ruzie over een eigen tijdschrift van de groep werd in 1913 'Brücke' ontbonden.

Het programma van de groep was vaag en vooral gericht tegen gevestigde kunst. De meeste leden hadden geen kunstopleiding genoten. Zij waren geinteresseerd in de primitieve kunst die zij zagen in het Ethnologisch Museum in Dresden. 

'Brücke' had verder een belangrijk aandeel in de weer oplevende belangstelling voor de houtsnede.

Net als de Fauves verzamelde Schmidt-Rottluff al vroeg negersculpturen. Het is dan ook geen wonder dat zijn eigen beelden er uit zien alsof zij uit dezelfde opvattingen ontstaan zijn. Men heeft hem verweten dat hij de vormen van negersculpturen al te letterlijk overgenomen zou hebben en daarmee fetischen zonder legitimiteit heeft geschapen omdat ze niet uit de betovering van het magische voortgekomen zijn en hun vorm dientengevolge alleen maar artistiek is. Anderen menen daarentegen dat het 'barbaarse' dat Schmidt-Rottiuff ook in zich heeft, zijn onderduiken in vergeten psychische lagen, zeer dicht bij het magisch-demonische komt en hij verdedigt daarmee de originaliteit van de sculpturen van Schmidt-Rottluff:

'Het moest voor Schmidt-Rottluff een uitdaging zijn om eens te zien hoe diep hij zich als mens uit de twintigste eeuw kon laten vallen om heel dicht bij de elementaire krachten te geraken. Doordat hij de koppen rood of blauw schildert en de kleur niet differentieert, laat hij de 'panische schrik' (ondertitel van de blauw-rode kop 1917), het overgeleverd zijn aan het onbeschrijflijke, nog geweldadiger naar voren treden, maar ook het algoddelijke en oervrome, dat geen onderscheid maakt tussen primitief, klassiek en christelijk.'

Over zijn plastische werk liet Kirchner zich uit onder het pseudoniem L.de Marsalle in een opstel dat in 1921 in 'Genius' verscheen:

'Het voornemen om door langzaam weloverwogen te werken definitieve vormen te scheppen, dreef Kirchner nog een stap verder in de richting van de beeldhouwkunst, met name tot het snijden van figuren. In het gesloten blok had hij drie dimensies ter beschikking. Zonder dit plastisch werk om onder dwang van het gesloten blok zijn fantasie werkelijkheid te laten worden, zou Kirchner moeilijk de vrije vormgeving van een gesloten compositie bereikt hebben, die kenmerkend is voor zijn werk. Ik geloof dat ook het eenvoudige, in grote lijnen zien van natuurvormen wat in zijn tekeningen bijzonder opvalt terug gaat op het snijden van deze houten beelden. Zo'n beeld groeit vrij uit de fantasie. Het blok legt hem niets op want de kunstenaar heeft het zelf in de hand om het blok dat hij voor zijn werk nodig heeft te kiezen. De vorm van het blok is eerder een leidend principe, de eerste stap is vrij de volgende komen hieruit voort.'

Voor 1913 was een gedrukt tijdschrift gepland waaraan ieder een bijdrage zou leveren. De kameraden wezen de tekst die door Kirchner opgesteld was af. Dit leidde tot onvrede en het uitelkaar vallen van de groep.

        Adam/hout  1912

Samenstelling bronmateriaal utsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.


12/18/2002 last update