PO CKV-1

Marlene Dumas (Kaapstad 1953)

Tekeningen en aquarellen vormen een belangrijk deel van het werk van Marlene Dumas (Kaapstad, 1953). Het zijn voornamelijk figuren en portretten die direct en trefzeker op het papier zijn neergezet.  In het vroege werk gebruikt zij dikwijls de collagetechniek, later wordt het werk meer expressionistisch en soms zelfs stripachtig. Vaak gaat het dan om spottende commentaren op de kunstkritiek en kanttekeningen bij het kunstenaarschap. Weer andere werken kenmerken zich door de vloeiende vormen van verdunde inkt en hun grote formaat.
Afbeeldingen

Praktische Opdrachten (PO)

Opdracht A CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: beschrijf de inhoud (wat zie je), motiveer je keuze (Max 1 x A4 inclusief de afbeelding)

Opdracht B CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat ontstaan is vanuit een van de volgende technieken:

  • aquarel
  • tekening

Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Opdracht C CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat ontstaan is vanuit een van de volgende technieken:

  • collage
  • verdunde inkt

Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Voor haar werk maakt ze gebruik van alle mogelijke beelden. Van polaroids van vrienden, filmstills, beelden uit de kunstgeschiedenis, foto's van pin-ups en fotomodellen. In Models, een werk uit 1994 dat uit honderd getekende portretjes van de meest uiteenlopende vrouwen bestaat, kun je bijvoorbeeld gezichten van Rembrandts Bathseba tot Claudia Schiffer, van Vermeers Vrouw met parels tot Anita Ekberg in La dolce vita, van Simone de Beauvoir tot Brigitte Bardot herkennen. Maar of ze nu beelden uit de hoge of lage cultuur gebruikt, of van anonieme kennissen, het zijn allemaal beelden die ook heel vertrouwd zijn.

Opdracht D CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat aan de bovenstaande beschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Dumas levert met haar werk dikwijls een scherp commentaar op ingesleten rolpatronen en sociale verhoudingen. Zelf heeft zij tijdens haar jeugd in het door apartheid verdeelde Zuid-Afrika meegemaakt hoe mensen elkaar eerder als ‘soort’ dan als persoon wilden zien. In haar werk spreekt zij zich uit over dergelijke vooroordelen. De Black Drawings (1991-92) bestaan uit 111 afzonderlijke portretten. Dumas gaat hiermee in op stereotiepe indelingen naar ras en huidskleur, die geen ruimte laten voor individuele waardering.

Opdracht E CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat aan de bovenstaande beschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Dumas’ eigen positie als vrouwelijk beeldend kunstenaar blijft in haar werk niet buiten beschouwing. De series Defining in the Negative (1988) en Strong Works (1990) leveren een commentaar op traditionele rollen van de vrouw als model, muze of minnares. Spottend geeft zij haar tekeningen bijschriften als ’I won’t sleep in Mr. Fischl’s bed’. Zij laat de vrouwen, die zich letterlijk aan voyeuristische blikken bloot geven, grijnzend en zelfbewust terugkijken (Dorothy D-lite en Under the Volcano 1998). Haar vrouwen zijn geen slachtoffers.

Opdracht F CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat aan de bovenstaande beschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Ook de rol van de vrouw als moeder vormt het onderwerp voor tal van tekeningen, waarbij Dumas vaak met ironie en humor de keerzijde van het zorgeloze ideaalbeeld toont. Zelfs de baby’s zien er met hun onvolgroeide lichaamsvormen verontrustend uit (The Foetus Tree 1987-91 en Baby Eating Its Own Tail 1989). De tekeningen die de kunstenaar kort na de geboorte van haar kind heeft gemaakt, tonen vooral de weerloosheid van een pasgeboren baby

Opdracht G CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat aan de bovenstaande beschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Seksualiteit is een steeds weerkerend thema in haar werk. Recent maakte zij een reeks mannelijke naakten in pornografische voorstellingen (Pink Erection 1998, X-Plicit 1999 en Things Men Do 2001). De ‘expliciete’ naakten tonen echter ook een zekere kwetsbaarheid. Het werk van Dumas kenmerkt zich dikwijls door deze combinatie van directheid en intimiteit. 

Opdracht H CKV-1: Maak een keuze uit een van bovenstaande zoekresultaten: kies een werk uit dat aan de bovenstaande beschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4.

Vaklokaal CKV-1 digitale school

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende.   

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

02/09/2005 last update