|
Auguste Rodin
|
De Franse beeldhouwer Auguste Rodin (1840-1917) werd geboren op 12 November 1840 in Parijs. Hij studeerde aan de staatsschool voor kunst en ambacht, Petite Ecole, maar werd drie keer afgewezen voor de kunstacademie van Parijs. | In 1864 maakte hij zijn eerste belangrijke werk "De man met de gebroken neus". In de volgende jaren werkte hij voornamelijk aan decoratieve sculpturen in de studio van Albert Carrier-Belleuse. |
Rodin reageerde tegen het sentimentele idealisme van de academie door zo dicht mogelijk naar de natuur terug te gaan. Meerdere werken zijn eerst door de jury voor de Salon geweigerd, om pas later erkenning te krijgen. Tijdens zijn eerste reis naar Italië in 1875 bestudeerde hij het werk van Michelangelo, Donatello en de sculpturen uit de klassieke oudheid. Hier was de pure vorm nog te vinden waar hij naar op zoek was. Deze reis inspireerde hem tot "De bronzen eeuw" (1877). De critici waren onder de indruk van de grote natuurgetrouwheid van dit kunstwerk en beschuldigde hem afgietsels van zijn model te hebben gebruikt. Als gevolg hiervan werden zijn beelden in het vervolg altijd groter of kleiner dan de levende werkelijkheid. video fragment "De
bronzen eeuw" |
![]() |
Om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien was de jonge kunstenaar aangewezen op samenwerking met officieel erkende beeldhouwers die veelal herdenkingstekens en architectonische sculpturen in de neobarok of maakten. De Franse staat verleende Rodin in 1880 de opdracht voor de monumentale deur van een nieuw te bouwen museum voor toegepaste kunst, de Ecole des Arts Decoratifs in Parijs. Het museum werd nooit gebouwd, Rodin's ontwerpen bestaan nog steeds. "De Hellepoort" zou het werk gaan heten. In de opdracht stond dat de voorstelling gebaseerd moest zijn op de Divina Commedia van de italiaanse schrijver Dante. Verschillende losse beelden zijn van de ontwerpen voor de nooit afgemaakte Hellepoort afkomstig. Om in zijn levenson |
![]() |
|
De meest bekende van
deze zelfstandige werken is De Denker, bedoeld voor het tympanon van de
Poort, om het panorama beneden hem te overdenken.
In de Monet- Rodin tentoonstelling van 1889 in de Galerie Georges Petit werd De Denker als op zichzelf staand beeld getoond onder de dubbele benaming van 'Le Penseur' en 'Le Poete'. Hij werd twee keer levensgroot tentoongesteld in de Salon van 1904, waar hij een storm van kritiek opriep.
|
Drie jaar later ontmoette hij de beeldhouwster Camille Claudel, die hem onder meer inspireerde tot "De kus" in 1886. De Kus is het meest bekende
beeld van Rodin. Hij maakte het in 1886 en het werd voor het eerst op de
Salon tentoongesteld in 1898. Twee geliefden zijn versmolten in een
oneindige omhelzing. De zachte vloeiende vormen van de geliefden
contrasteren sterk met het blok ruw gebeitelde marmer waarop zij zitten-
een symbool van hun aardgebondenheid. Rodins interesse in het idee om de
menselijke figuur uit steen te bevrijden gaat terug op zijn bewondering
voor Michelangelo. Hij gebruikte hier wat hij in Michelangelo's Slaven
gezien heeft. Deze lijken zich los te rukken van de steen waaruit zij
voortkomen. Met de Kus was vanaf het begin het plan de massa ruw gehakte
marmer waarop de geliefden zitten te incorporeren in het werk, waarmee het
symbolisch wordt voor hun aardse passie. Het contrast in oppervlak (ruw
tegenover gepolijst) benadrukt de sensuele zachtheid van de lichamen. Ook
dit werk is afkomstig van de Hellepoort. |
![]() |
![]() |
|
Andere belangrijke opdrachten uit die jaren waren de standbeelden voor Victor
Hugo in het Panthéon (1888) en Balzac (1891).
|
![]() |
![]() |
Een andere opdracht kwam van de stad Calais. Deze wilden de zes burgers van hun stad herdenken, die in 1347 zichzelf als gijzelaars hadden aangeboden aan de Pruisen. |
![]() |
(detail van de Burgers van Calais) |
Toen het einde van zijn leven in zicht kwam liet hij een testament opmaken,
waarin hij regelde dat zijn gehele nalatenschap aan de Franse staat zou
toekomen. In januari 1917 trouwde hij met Rose Beuret, maar op 18 November
overleed de grote beeldhouwer. Twee jaar later opende het Rodin-museum in Parijs
haar deuren.
|
Vaklokaal CKV-1
digitale school
Samenstelling
bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1
uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Overnemen voor
commerciele doeleinden verboden. Meewerken aan deze site? Opsturen via
e-mail is voldoende. Is
er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw
teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij
geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een
financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. |