HONG KONG FILM

De Hong Kong-film heeft internationaal twee bloeiperioden gekend.

In de jaren zeventig waren de vechtfilms van onder andere Bruce Lee bijzonder populair.

Later, eind jaren tachtig, waren het spectaculaire actiefilms die zich afspeelden in het Hongkongse gangstermilieu die internationaal opzien baarden. Jackie Chan en John Woo werden ook in Hollywood sterren.

In de jaren negentig raakte de filmindustrie in Hong Kong in een crisis. De economische malaise in Azië maakte de financiering van films moeilijker en het bioscoopbezoek nam af. De overgang van Hong Kong naar China, in 1997, maakte de problemen nog heviger. Veel jonge talenten trokken weg naar Amerika en de filmindustrie verouderde. Tegelijkertijd kan die overgang de redding van de filmindustrie in Hong Kong betekenen. Het opent de mogelijkheden voor de studio's om een gigantisch publiek te bereiken dat nog niet verveeld is geraakt van tweederangs actiefilms, waarvan er zoveel worden gemaakt in Hongkong. De laatste jaren verschenen er ook regelmatig prachtige films. Het valt op dat moderne Hong Kong-films niet per se geweld, onderbroekenlol en seks nodig hebben, de oude standaard-ingrediënten. Dat betekent wel dat de films vooral in het buitenland gewaardeerd worden, want de meeste Hong Kong-Chinezen gaan net als Nederlanders het liefst naar actiefilms.

Twee voorbeelden van recente (1993 en 2001) Hongkong films:

For fun (Zhao le) China/Hong Kong, 1993

regie: Ning Ying productie: Beijing Film Studio scenario: Ning Dai, Ning Ying cast: Huang Zongluo, Huang Wenjie, Han Shanxu, He Ming camera: Xiao Feng, Wu Di editor: Zhou Meiping geluid: Chao Jun muziek: Meng Weidong

De oude Han is zijn leven lang huismeester geweest bij het plaatselijke operagezelschap. Nu hij gepensioneerd is, verveelt hij zich. Hij mist de dagelijkse routine van zijn oude baan en het toezicht dat hij op zijn jongere medewerkers hield. Hij zou het best allemaal weer zo willen. Dan komt hij in een park een groep bejaarden tegen die operaliederen zingen. Vanaf dat moment heeft Han weer een doel in zijn leven en hij stort zich op de organisatie en repetities van de groep. Een beetje te enthousiast bereiden ze zich voor op een plaatselijke talentenjacht. Ze verliezen en dan blijken de conflicten onvermijdelijk. Han is te bazig en al snel bemoeit iedereen zich met de gang van zaken. For fun kenmerkt zich door een realistische stijl, een onmiskenbaar gevoel voor humor en oog voor detail. Zowel filmmaakster Ning Ying als de acteurs, van wie er slechts drie professional waren, zijn alom geroemd om hun prestaties, ook al was het werken met amateurs geen onverdeeld genoegen.

a short video to promote Hong Kong movie to western people. Part 2 depict the multi-genres uniqueness of Hong Kong
movie. Just like the slogan in the video - Vision Beyond Boundaries!

 

GeGe (Brother) Hong Kong, 2001

 

regie: Yan Yan Mak scenario: Yan Yan Mak cast: Tam kwok-ming, Jin Cai-hsia, Cai Tao camera: Siuki Yip, Eric Lau editor: Tam Kwok-ming geluid: Xiong Hua-juan, Yu Ji-hui muziek: Wang Lei

Een jongen uit Hongkong is op zoek naar zijn broer die verdween in het verre westen van China.

Met als enig budget een kleine subsidie van de commissie van kunstontwikkeling, trok de uit Hongkong afkomstige Yan Yan Mak voor haar debuutfilm naar China om te filmen in de noordwestelijke provincie Qinghai. Niemand van haar zeskoppige crew had ervaring met filmen in China zelf, de helft had zelfs helemaal geen filmervaring. De opnames in China waren zwaar en de crew kende veel tegenslagen, vooral door de onwil van de lokale bevolking. Desondanks is GeGe een intrigrerende film geworden in overtuigende documentaire stijl. De beelden van de ruige natuur in het gebied zijn overdonderend, het drama over de afstand die tussen mensen kan ontstaan is aangrijpend. De jeugdige Ah Ming trekt naar het vasteland om zijn broer te zoeken. Deze broer is enkele jaren daarvoor na een ruzie van huis weggelopen. Het enige aanknopingspunt is een drie jaar oude brief uit het afgelegen stadje Qinghai. Na een lange, eenzame reis komt Ah Ming aan in het stadje. Langzaam wint hij het vertrouwen van de dorpelingen en spreekt hij met vrienden en kennissen van zijn broer. De broer is verdwenen maar hij heeft wel een aantal voorwerpen achtergelaten, waaronder een Super8 film en een kaart van China met daarop de plaatsen die hij heeft bezocht. De jonge Ah Ming groeit als persoon. Hoewel het niet waarschijnlijk is dat hij zijn broer ooit zal vinden, besluit hij toch in zijn avontuurlijke voetsporen te treden.


Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven.

06/08/2007 update