Han Singels

Han Singels (Brastagi, 1942) begon als vormgever en fotograaf bij de Nieuwe Linie. In 1975 verhuisde hij naar De Groene Amsterdammer. Jarenlang was hij de beeldbepalende fotograaf van dit weekblad. Als ‘sociaal fotograaf’ richtte Singels zich vooral op maatschappelijke onderwerpen zoals arbeidsverhoudingen. Midden jaren tachtig stopte hij met het jachtige ‘krantenwerk’ en werkt sindsdien als freelancer voor uiteenlopende opdrachtgevers.
Met zijn afgewogen en beschouwelijke werk mag Singels een ‘klassiek fotograaf’ genoemd worden. Zijn stijl is documentair van aard zonder dat het feitelijke karakter ervan ten koste gaat van het visuele en artistieke gehalte.
In NRC Handelsblad (2000) merkte hij over zijn werkwijze op: "Je verliest je bij een onderwerp maar al te gemakkelijk in het uitzonderlijke en het theatrale. Maar daarmee doe je het geen recht. Want het gaat over leven, over wat er is, en niet over wat je daar als fotograaf voor moois van kunt maken."
Hoewel de toon van zijn werk in de loop der jaren is veranderd, is de documentaire inslag ervan onmiskenbaar gebleven. "Ik ben er nu eenmaal van overtuigd dat goede fotografie van nature conservatief is. Alleen dan behoudt het ook na jaren zijn kracht”, aldus Han Singels.

 Foto's van Han Singels

Met zijn afgewogen en beschouwelijke werk mag Singels een ‘klassiek fotograaf’ genoemd worden. Zijn stijl is documentair van aard zonder dat het feitelijke karakter ervan ten koste gaat van het visuele en artistieke gehalte.

Opdracht CKV-19a: Zoek via bovenstaande link een foto uit, die aan de bovenstaande omschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4

Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra brak in de jaren negentig internationaal door met haar serie ‘Strandportretten', waarvoor zij jongens en meisjes op stranden over de hele wereld fotografeerde. Onbevangen en soms wat onhandig poseerden de onzekere pubers in hun badpak of zwembroek voor haar camera. De monumentale kleurenfoto's missen iedere opsmuk, maar zijn toch heel indringend en voor iedereen herkenbaar.

Ook na haar indrukwekkende reeks strandfoto's bleef Rineke Dijkstra (Sittard, 1959) gefascineerd door kinderen vol twijfels en pubers op zoek naar hun identiteit. Zo fotografeerde ze hoekige tienermeisjes in sexy jurkjes in discopaleis The Buzzclub in Liverpool – net echte femmes fatales – en puisterige Engelse schooljochies. Ook portretteerde ze Portugese stierenvechters direct na hun optreden in de arena, pas bevallen jonge moeders met hun baby's, en Israëlische jongens en meisjes in uniform. Steeds met haar technische camera en felle, niets verhullende flitslicht.

Foto's van Rineke Dijkstra

Genadeloos
Midden in het beeldvlak staan haar fotomodellen en ze kijken recht in de lens. Schuchter, vol verwachting of stoer. Genadeloos legde Dijkstra hun ziel keer op keer vast. "Ik probeer te bereiken dat je als kijker in de huid van iemand anders kunt kruipen. Ik zoek altijd onderwerpen die iets universeels hebben, bepaalde ervaringen die iedereen wel kent."

Opdracht CKV-19b: Zoek via bovenstaande link een foto uit, die aan de bovenstaande omschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4

Martin Parr

De Engelse fotograaf Martin Parr (Epson, Surrey, 1952)  is een van de meest invloedrijke en vernieuwende fotografen van onze tijd. Parr richt zich op de lifestyle van de middle-class en houdt de hedendaagse Westerse, met name Britse samenleving, een spiegel voor. Het werk van Parr is provocerend en roept regelmatig discussie op. Zijn indringende fotografische methode met onverbloemd flitslicht, legt alles bloot waardoor het publiek het werk niet altijd waardeert. Met zijn vernieuwende beeltenissen en afwijkende aanpak gaf Parr de sociale documentaire een nieuwe impuls. Hij verwierf hiermee internationale waardering en navolging.

 

Sociale documentaires

 

Hij maakt zijn eerste fotoseries in de jaren zeventig en becommentarieert hiermee de sociale verhoudingen van de Engelse middle-class waar hij zelf ook toebehoort. De zwart-wit serie van ‘Love Cubes’ (1972) geeft de altijd interessante vraag weer hoe we onze partner kiezen. In ‘Home Sweet Home’ (1974) wordt Parr’s fascinatie voor de persoonlijke smaak duidelijk. Het sociale landschap van de westerse samenleving, met name Groot-Brittannië, brengt hij voor het eerst in kaart met foto’s van voedsel in de serie ‘Junkfood’.

 

Inmiddels uitgegroeid tot internationaal bekende documentairefotograaf richt Parr zich met de serie ‘Small World’ (1995) op de internationale toerisme-industrie. Met detailopnamen legt hij in deze serie op ironische en cynisch wijze de massa vast.

 

Martin Parr is a genius. Here is a selection of his photographs of the typical British Summertime we know and love.

 Foto's van Martin Parr 

In 1983 maakt de zwart-wit fotografie plaats voor confronterende kleurenfoto’s. 

Drie jaar lang houdt Parr zich bezig met de serie ‘The Last Resort’ over het verval van de Engelse badplaats New Brighton. Internationaal breekt hij met deze serie door als sociaal bewogen en politiek fotograaf.

Opdracht CKV-1c: Zoek via bovenstaande link een foto uit, die aan de bovenstaande omschrijving voldoet. Motiveer je keuze. Tekst maximaal 1 A4

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.