FILM

Een project van de Digitale School

naar aanleiding van de tentoonstelling over Charlie Chaplin in de Kunsthal te Rotterdam:1 oktober 2005 t/m 15 januari 2006

CKV-1, CKV-2, CKV-3drama

 

Leermateriaal ter voorbereiding op de tentoonstelling Charlie Chaplin.

Dit leermateriaal kan de docent aan de leerlingen aanbieden. De leerlingen kunnen onderwerpen kiezen of al het materiaal kan worden doorgewerkt om een volledige voorbereiding op de tentoonstelling te krijgen.

De (film)acteur, filmregisseur  Charles Chaplin heeft een personage ontwikkeld dat hij Charlie, the tramp noemt. Bij de komende opdrachten wordt de naam Chaplin gebruikt als het gaat om de (film)acteur, filmregisseur gaat en de naam Charlie als het om het personage gaat.


Bronnen en opdrachten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.- Vanaf de jaren 1830 werd allerlei optisch speelgoed ontworpen, die gebruik maakt van een techniek die vergelijkbaar is met die van de moderne tekenfilm. [Lees verder.......]

Opdracht 1 (CKV1/CKV2/CKV3beeldend) (profielwerkstuk)

2.- De toverlantaarn werd uitgevonden rond 1660, waarschijnlijk door de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens. [Lees verder....]

Opdracht 2 (CKV1/CKV2/CKV3beeldend) (profielwerkstuk)

3.- Vaudeville was de meest populaire vorm van amusement in de Verenigde Staten tussen 1875 en 1932. [Lees verder...]

Opdracht 3 (Vaudeville) (CKV2)

4.- Er zijn weinig dingen, die het publiek zo stormenderhand voor zich hebben gewonnen als de film. Met de uitvinding ervan is het echter niet zo vlot gegaan. [Lees verder........]

Opdracht 4 (Marey) (CKV2)

5.- Georges Méliès was geen uitvinder, laat staan een wetenschapper - hij was een illusionist, werkzaam in de onderste regionen van het theater tussen goochelaars, jongleurs, boeienkoningen en overige kermisklanten. [Lees verder....]

Opdracht 5 (Bioscoopgevaar) (CKV2)

6.- De illusionist Méliès was op 28 december 1895 aanwezig geweest bij de eerste Parijse voorstelling van de cinématographe van de broers Auguste en Louis Lumière, en de vertoning maakte zoveel indruk dat hij binnen een jaar zelf begon te filmen. [Lees verder...]

Opdracht 6 ( Auguste en Louis Lumière) (CKV1/CKV2)

7.- Toen de film aan het eind van de 19de eeuw ontwikkeld werd, bestond er vanzelfsprekend nog geen traditie op dit gebied en zocht men steun bij visuele kunstvormen zoals theater, beeldende kunst en fotografie.[Lees verder.......]

Opdracht 7 (Film en Beeldende Kunst) (CKV2)

8.- Charlie Chaplin  

Opdracht 8 Charlie Chaplin (CKV1/CKV2/CKV3drama)

9.- De stomme film  

Opdracht 9 The Mighty Wurlitzer (CKV2)

10.- Filmmuziek en Charlie Chaplin

Opdracht 10 Muziek en Chaplin (CKV1/CKV2)

Opdracht 11 Decoupage (CKV1/CKV2)

Opdracht 12 Melodrama (CKV2)

Opdracht 13 Komedie/farce (CKV1/CKV2/CKV3drama)

Opdracht 14 Hoe wordt een personage opgebouwd? (CKV1/CKV2/CKV3)

Opdracht 15 Mimiek, gebaren (CKV1/CKV2/CKV3drama)

Opdracht 16 Gebaren (CKV/CKV1/CKV2)

Opdracht 17 Kleding (CKV/CKV1/CKV3drama)

Opdracht 18 De werkelijkheid overtreft de fantasie. (CKV2)

Opdracht 19 Beweging en dans (CKV2,3dans/drama)

Opdracht 20 Het gebruik van metaforen (CKV/CKV1/CKV3drama)

Opdracht 21 Absurdisme en beweging (CKV2, 3drama)


Kijkwijzers voor in Kunsthal Rotterdam

 

zie www.kunsthal.nl

Rich & famous

.

 

Chaplin begon in 1912 met een royaal startsalaris van 10 pond per week. Dat zou nu ongeveer 975 euro per week zijn geweest.

In 1914 verdiende hij bij Keystone 150 dollar per week (bijna 3600 euro omgerekend) en februari 1916 verdiende hij al 10.000 dollar (ruim 220.000 euro nu) met een bonus van 150.000 dollar voor elke film die hij tot een goed einde bracht. Het jaar daarop in 1917 tekende hij een contract dat hij een miljoen dollar verdiende met 8 films. Op zijn vierentwintigste was Chaplin een van de best verdienende personen van heel de Verenigde Staten.

Hoe zagen films er 100 jaar geleden uit? Leerlingen leren in een eerste les precies hoe film vroeger was, en leren de kenmerken van de zwijgende film; zwart-wit, geen geluid (behalve achtergrondmuziek) en een vast camerastandpunt. In de tweede les worden een aantal ideeen voor een eigen zwijgende film uitgewerkt, en in de derde les worden de filmpjes gemaakt. De films worden door de begeleidende filmmaker in elkaar gemonteerd en naar de school gestuurd. Workshop in samenwerking met het Filmmuseum.

Workshop zwijgende film
Duur: 3 keer 2 lesuren Maximum aantal: ca. 25 leerlingen Kosten: 700 euro plus reiskostenvergoeding (ook te betalen met CKV-vouchers!) Doelgroep: ervaren vmbo-ers/havo/vwo

mail@stichtingfilmset.nl    020-4865282

DE DIGITALE SCHOOL. Samenstelling in samenwerking met Kunsthal Rotterdam als voorbereiding op tentoonstelling Charlie Chaplin. H Coppens/H Baggen

29-04-2010