Charlie Chaplin: vormgeving |
|
1.- Het
personage wordt een ding Soms laat Chaplin
het personage Charlot veranderen (transformeren in theatertermen) tot een
ding. Vaak spelen de dingen een grote rol in de scènes. Filmfragment: Charlot aan de lopende band.......
Op bijgaande foto
zie je Charlot die gek is geworden van het aandraaien van moeren in de
fabriek. Buiten kijkt hij naar de zwarte knopen van een langslopen vrouw. Later in de
scène wil hij die als schroeven gaan aandraaien. De hele fabriek, het
hele geestdodende werken in de fabriek teruggebracht tot schroeven.
Als je gewoon in
de spiegel kijkt vergaat je vaak het lachen. een lachspiegel vervormt je
uiterlijk zo dat je erom kunt lachten. Toneel houdt de kijker vaak een
spiegel voor. Bij het kijken naar een tragedie heb je geen neiging om te
lachen. Hoe meer de personages tot een type worden verwerkt, hoe gemakkelijker het
is om erom te lachen. Slapsticks werken zo. filmfragment (De hoed) Later
werden de personages ingewikkelder. Bij The Great Dictator past hij
een dubbele truc toe. Vergelijk de
houdingen van de dictator en Hitler. Alleen de verwijzing naar Charlot
maakt de houdingen belachelijk. Ze zijn precies hetzelfde. filmfragment 1 uit "The Great Dictator" filmfragment 2 uit "The Great Dictator" (ontmoeting met Mussolini) Het spel met de
wereldbol is serieus voor het personage van de dictator. De minachting
voor de wereld spreekt uit de manier waarop hij met de bol speelt. Voor de
kijker zit er een verwijzing in met het vluchtige van zijn bewind. filmfragment 3 uit "The Great Dictator" |
|
©
Roy Export Company, courtesy NBC Photographie, Paris
DE DIGITALE SCHOOL. Samenstelling in samenwerking met Kunsthal Rotterdam als voorbereiding op tentoonstelling Charlie Chaplin. 29-04-2010 H Coppens/H Baggen |