Charlie Chaplin: vormgeving

1.- Het personage wordt een ding

Soms laat Chaplin het personage Charlot veranderen (transformeren in theatertermen) tot een ding. Vaak spelen de dingen een grote rol in de scènes. Beroemd is de scène waarin de arbeider Charlot onderdeel van de machine wordt.

Filmfragment: Charlot aan de lopende band.......

 

  • Opdracht: Ontwerp met elkaar een machine, waarbij je een onderdeel ervan bent.

  • Maak van de figuur Charlot een beweeglijke pop. Neem de verschillende bewegingen op. (ter voorbereiding van Leger).

Op bijgaande foto zie je Charlot die gek is geworden van het aandraaien van moeren in de fabriek. Buiten kijkt hij naar de zwarte knopen van een langslopen vrouw. Later in de scène wil hij die als schroeven gaan aandraaien. De hele fabriek, het hele geestdodende werken in de fabriek teruggebracht tot schroeven.

  • Bedenk tot welk onderdeel je de hele school zou kunnen terugbrengen.

2.- Lachspiegel  

Als je gewoon in de spiegel kijkt vergaat je vaak het lachen. een lachspiegel vervormt je uiterlijk zo dat je erom kunt lachten. Toneel houdt de kijker vaak een spiegel voor. Bij het kijken naar een tragedie heb je geen neiging om te lachen. Hoe meer de personages tot een type worden verwerkt, hoe gemakkelijker het is om erom te lachen. Slapsticks werken zo. Chaplin begon zijn personage Charlot te ontwikkelen in slapsticks.

  filmfragment (De hoed)

Later werden de personages ingewikkelder. Bij The Great Dictator past hij een dubbele truc toe. In de dictator houdt hij met verwijzingen naar het personage Charlot het publiek een lachspiegel voor van Hitler en de Italiaanse dictator Mussolini.

Vergelijk de houdingen van de dictator en Hitler. Alleen de verwijzing naar Charlot maakt de houdingen belachelijk. Ze zijn precies hetzelfde.  

filmfragment 1 uit "The Great Dictator"

filmfragment 2 uit  "The Great Dictator"  (ontmoeting met Mussolini)

Het spel met de wereldbol is serieus voor het personage van de dictator. De minachting voor de wereld spreekt uit de manier waarop hij met de bol speelt. Voor de kijker zit er een verwijzing in met het vluchtige van zijn bewind.

filmfragment 3 uit "The Great Dictator" (het spel met de wereldbol)

© Roy Export Company, courtesy NBC Photographie, Paris

DE DIGITALE SCHOOL. Samenstelling in samenwerking met Kunsthal Rotterdam als voorbereiding op tentoonstelling Charlie Chaplin.

29-04-2010 H Coppens/H Baggen