F i l m / M o v i e Z o n e / P r a k t i s c h e  a c t i v i t e i t

[Kijkwijzer voor film] (Voor CKV bekijk je een film in een bioscoop)

[Kunsthal Rotterdam] presenteerde in 2005 een tentoonstelling over de acteur en regisseur Charlie Chaplin

[Bronnen en opdrachten onderbouw, vmbo]   [Bronnen en opdrachten bovenbouw, havo/vwo]

MovieZone is een programma, dat bijzondere films van eigenzinnige makers vertoond in filmtheaters en bioscopen in Nederland. Voor maar € 3,50 (CJP/CKV)/ € 4,50 (15-25 jaar). Bij elke film vind je op deze website uitgebreide achtergrondinformatie. [MovieZone]
Film bestaat uit een strook flexibel en transparant materiaal. Deze strook wordt met een bepaalde snelheid geprojecteerd op een lichtreflecterend scherm. Bij de projectie wordt de strook in afzonderlijke beelden (“frames”) gesegmenteerd. De projectiesnelheid is sinds de introductie van de geluidsfilm gestandaardiseerd op 24 beelden (“frames”) per seconde. [Moving Pictures]
Enkele voorbeelden laten zien, dat succesfilms steunen op één eenvoudige structuur. Er bestaat namelijk een formule die ervoor zorgt dat de emoties van het publiek optimaal worden aangesproken. Die formule bestaat eruit dat elke hoofdpersoon een probleem heeft dat hij of zij pas bij de vijfde poging weet op te lossen. Dat laatste plan is doorgaans het grootste en meest riskante plan. [De succesformule van de film]
Deze filmsoort was een groot succes. In de 40-er jaren van de 20ste eeuw gingen meer dan 90 miljoen mensen naar de bioscoop. Er werden veel genres gemaakt: musicals, westerns, romantiek, avontuur, komedies, mysteries. In de liefdesverhalen zijn altijd hindernissen, soms onoverkomelijk. Dan is het een tragisch liefdesverhaal. Het mee snotteren is prettig, net zoals geluk voelen in een happy end of mee lachen in een komedie. De ervaring van emoties is van heel groot belang. [De Hollywood film]
Film Noir is een film- genre dat ontstond in de jaren '40 van de 20ste eeuw en werd sterk beïnvloed door de misdaadromans uit die tijd. Film noir films onderscheiden zich op verschillende manieren van de misdaadfilms die eraan voorafgaan. [Film Noir]

In Frankrijk duurt het tot de jaren 50 van de twintigste eeuw, voordat men zelf weer gaat nadenken over film en niet alles wil overlaten aan Hollywood. Het is een groep cinefielen die in de jaren vijftig in Parijs het tijdschrift Les Cahiers du Cinéma begint te maken. Al vrij snel gaan ze ook zelf films maken. Zo wordt de Nouvelle Vague geboren: een golf van nieuwe ideeën stroomt de filmwereld in. Deze jonge Fransen lappen de Hollywoodnormen aan hun laars. [Nouvelle Vague]

Tussen alle "blockbusters" uit Hollywood zou je bijna vergeten dat er ook Duitse films zijn. Waarschijnlijk ken je behalve "Das Boot" en "Der Untergang" niet zo veel Duitse films. Maar dat geldt waarschijnlijk ook voor Franse, Italiaanse of Zweedse films. Want wereldwijd gezien heeft de Amerikaanse film de wereld dankzij een grote markt - en dus veel geld - stevig in zijn greep. [De Duitse film toen en nu] (vaklokaal digischool duits)
De opkomst van Hollywood viel samen met de neergang van de Italiaanse filmindustrie. In de jaren dertig volgde de ommekeer, vooral door de bemoeienis van Mussolini en zijn fascistische partij. De overheid beperkte de import van Hollywood-films, subsidieerde Italiaanse films en bouwde de gigantische Cinecittá filmstudio's, waar tot in de jaren zeventig de meeste films werden gemaakt. [De Italiaanse film: Neo-realisme]
In 1917 investeerde de Duitse regering op bevel van generaal Ludendorff acht miljoen in een fusie tussen de grootste produktie-maatschappijen. Doel van de aldus gevormde UFA was officieel promotie van de Duitse cultuur en verhoging van Duitslands aanzien in het buitenland door betere produkties, al ging het daarnaast ook om een vaste greep op de zo verbrokkelde filmindustrie. [UFA]
Het beeld is bij film het meest opvallende kenmerk van deze kunstvorm. Geluid lijkt daar meestal ondergeschikt aan te zijn. Toch zijn geluiden van wezenlijk belang voor film. Ze ondersteunen de beelden en helpen de beelden het verhaal te vertellen. Zonder geluid zouden films niet zo makkelijk hun verhaal kunnen vertellen. [Filmmuziek]
Hoe echt special-effects kunnen overkomen, bewijzen vooral de krantenartikelen die werden geschreven over de film Saving Private Ryan, die gaat over de landing van de geallieerden in Normandië op 6 juni 1944. 'D-Day zoals het werkelijk was', kopte een krant. Blijkbaar komt de film zo over dat het lijkt alsof er een complete cameraploeg aanwezig was tijdens de gruwelen op de Normandische stranden. [Special effects (f/x)]

Achter bijna elke spectaculaire val van een paard, duik van een rots, huiveringwekkend auto-ongeluk of ernstig vuistgevecht gaat in de film een stuntman schuil. [De stuntman]

Over de ingrediënten en opbouw van een komedie is wel enige overeenstemming te constateren. Maar waarom de een in een deuk ligt bij een komedie als DUMB AND DUMBER en een ander van verveling vijfhoog uit een raam wil springen, blijft een niet te beantwoorden vraag. Desondanks heeft menigeen zich sindsdien over de vraag, wat is leuk, gebogen. [De filmkomedie

Meestal gaat een roadmovie over 2 mensen, die onderweg zijn. Al reizend komt iets moois tot stand of maken ze van alles mee. De roadmovie kan kenmerken hebben van de thriller, de western, de actiefilm, maar ook een drama of een romantisch liefdesverhaal kan de vorm aannemen van een roadmovie. De roadmovie heeft een licht anarchistisch karakter. De personages zijn van huis en een gevoel van vrijheid maakt zich van hen meester.[Roadmovies]

Bij het woord ‘western’ of 'cowboyfilm' doemen meestal klassieke beelden op van eenzame cowboys tegen een ondergaande zon, ruig besnorde bandieten, halfnaakte roodhuiden en sheriffs die per decreet van de Colt. 45 law and order handhaven. Wie de western bestudeert, ontdekt echter een genre met vele gezichten: cowboys, indianen, premiejagers en bandieten staan in minder eenduidige relatie tot elkaar dan gedacht en Goed en Kwaad blijken rekbare begrippen. [Western]

De geschiedschrijving van de oorlogen waarin de Verenigde Staten een hoofdrol hebben gespeeld, is bij uitstek het domein van Hollywood geworden. Weinig genres zijn zo intensief beoefend. In het fraaie boek Hollywood Goes to War staan in totaal 480 Amerikaanse oorlogsfilms opgesomd. En dat boek dateert al uit 1985. Dus een reeks van latere producties, variërend van Platoon en Saving Private Ryan tot Pearl Harbour en Black Hawk Down, is nog niet eens meegeteld. Het aantal niet-Amerikaanse oorlogsfilms verbleekt hierbij. [Oorlogsfilms]

Boksfilms zijn bijna even oud als de film zelf. De Amerikaanse zakenman en uitvinder Thomas Edison was op 16 juni1894 de eerste die twee 'acterende' boksers filmde met zijn kinetoscoop. En in 1897 was het titelgevecht tussen Jim Corbet en Bob Fitzsimmons het eerste sportevenement dat op film werd vastgelegd. [Boksfilms]

Voor de Tweede Wereldoorlog was de Japanse film in bloei. In goede jaren kwamen er meer dan zevenhonderd films per jaar uit. De Japanse studio's werkten net als de Amerikaanse met formules. De genres waren echter anders. Er was een onderverdeling in historische en actuele films. In het historische genre was de Samurai-film, over Japanse ridderfiguren, populair. De actuele films waren voornamelijk komedies, familiedrama's en films over kantoorpersoneel. [De Japanse film: de Yakuza-film]

Bollywood is de verzamelnaam voor de Indiase film- en showbizz die zich voornamelijk concentreert in Bombay, het Hollywood van India. De Indiase acteurs- en actrices zijn dan ook absolute sterren. Tegenwoordig heet Bombay welliswaar Mumbai, maar toch is Bollywood nog altijd en begrip overal in de wereld. [De Indiase film]

De Hong Kong-film heeft internationaal twee bloeiperioden gekend. In de jaren zeventig waren de vechtfilms van onder andere Bruce Lee bijzonder populair.Later, eind jaren tachtig, waren het spectaculaire actiefilms die zich afspeelden in het Hongkongse gangstermilieu die internationaal opzien baarden. Jackie Chan en John Woo werden ook in Hollywood sterren. [Hong Kong film]
[cinema.nl] Na Hollywood en Bollywood is er nu Nollywood. De Nigeriaanse filmindustrie produceert tientallen films per week. Op video, vcd en dvd. [Nollywood]
[(vaklokaal digischool duits] Op zoek naar een Duitse film? Op veel scholen kun je Duitse films uitlenen in de mediatheek. Geen idee wat er allemaal is? Misschien vind je op deze pagina een goede film!  [De Duitse film ]

Een groep Deense regisseurs, waaronder Thomas Vinterberg en Lars von Trier, sprak in 1995 af waaraan een film moet voldoen. Daarmee wilden ze een stroming vormen die tegenwicht zou kunnen bieden tegen de Hollywood-formulefilms die de wereld overspoelen. De filmer is ondergeschikt aan zijn film. Het ultieme doel: de waarheid aan spelers en locatie onttrekken. [Dogma 95]

Deze special besteedt uitgebreid aandacht aan de verschillende technieken en toepassingen van de animatiefilm en aan de onderscheidende elementen van deze filmsoort ten opzichte van de live-actionfilm (zeg maar de‘gewone’ speelfilm). [AnimatieSpecial (1.3 MB) CKV lesmethode MovieZone 2003-2004 met opdrachten voor de leerling]

Deze special besteedt uitgebreid aandacht aan documentairefilm: wat is kenmerkend voor deze filmsoort en welke ontwikkeling heeft de documentaire doorgemaakt? Het doel van het materiaal is meer inzicht te verkrijgen in de verschillende vormen van documentaire en de relatie met andere genres.[DocumentaireSpecial (1.7 MB) CKV lesmethode MovieZone 2004-2005 met opdrachten voor de leerling]

In Hollywood werd hij legendarisch. Tijdens zijn carrière ontving hij zes Oscars en werd twintig keer genomineerd voor deze belangrijke filmonderscheiding. Hij was de eerste filmmaker die in één jaar drie Oscars kreeg. [Billy Wilder]
Rainer Werner Fassbinder bezweek twintig jaar geleden op 37-jarige leeftijd aan cocaïne en drank. Veertien jaar had hij gefilmd alsof de duivel hem op de hielen zat. Het leverde 44 films op. [Rainer Werner Fassbinder]
De regisseur Im Kwon Taek verfilmde CHUNHYANG als een raamvertelling waarin heden en verleden elkaar doorkruisen; een hedendaagse pansori-acteur, declameert de klassieke liefdesgeschiedenis voor een ademloos toehorend publiek. [Im Kwan Taek]
Filmen met de camcorder: praktische activiteit CKV
Filmen met een camcorder Theorie [Les 1] [Les 2]  [Les 3]  [Les 4
Filmen met een camcorder [Stap 1: opnemen]
Filmen met een camcorder [Stap 2: bewerken]
Filmen met een camcorder [Stap 3: maak film
Filmen met een camcorder [Stap 4: effecten/titels]
Filmen met een camcorder [Stap 5: geluid en/of muziek toevoegen]
Films
Fritz Lang:  METROPOLIS
Een filmidool James Dean  East of Eden    
Een filmidool James Dean  Rebel without a Cause
Een filmidool  Marilyn Monroe  Some like Iit hot
Lars von Trier Dancer in the dark
Jean-Pierre Jeunet Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Gidi van Liempd  Erik of het klein insectenboek
Sergio Leone Once upon a time in the West