CKV-1
DE JAPANSE FILM
|
|
Voor
de Tweede Wereldoorlog was de Japanse film in bloei. In het historische genre was de Samurai-film, over Japanse ridderfiguren, populair. De actuele films waren voornamelijk komedies, familiedrama's en films over kantoorpersoneel. |
|
De films waren toen nog zonder geluid. Het commentaar werd in de bioscoop gegeven door een man die naast het doek stond, een zogenaamde 'benshi'. Sommigen waren zo populair dat ze fanclubs hadden. Met de introductie van geluidsfilms werd de benshi overbodig. Om de populaire Hollywood-films buiten de deur te houden werden ze simpelweg verboden, tot de oorlog begon en het hele filmsysteem instortte. De helft van de bioscopen werd platgebombardeerd, maar de studio's stonden nog en gingen verder met draaien. In de jaren vijftig was het studiosysteem weer net zo krachtig als twintig jaar daarvoor. Zoals in andere landen deed de komst van de televisie de film niet veel goeds. De Japanse film is echter nog wel sterk vertegenwoordigd in eigen land, als belangrijke culturele traditie. Een van de nieuwe genres is de Yakuza-film. De beroemdste Japanse regisseur was Akira Kurosawa. Begonnen als benshi, werd hij de eerste Japanner om in Venetië een Gouden Leeuw te winnen. Behalve Rashornon werd ook Seven Samurai beschouwd als meesterwerk. Kurosawa gebruikte westerse elementen in zijn films. Ran bijvoorbeeld is een bewerking van King Lear van Shakespeare. Maar
nu 1 voorbeeld van een bekende yakuza-film: |
|
Sonatine
(Japan 1993)
Regie, scenario en montage: Takeshi Kitano |
|
In Sonatine, Kitano's vierde film als regisseur, steekt de presentator de draak met zichzelf. Kitano speelt Murakawa, een gangsterbaas of oyabun, in de taal van de Japanse maffia. Wanneer de eigenaar van een gokhuis weigert protectiegeld te betalen laat Murakawa hem aan een hijskraan vastbinden, waarna de opstandige ondernemer keer op keer onder water gedompeld wordt. De toekijkende gangsters bespreken op droge toon hoelang een mens de adem in kan houden. Door Kitano's afstandelijke regie en droge commentaar heeft de scène een vreemde dualistische uitwerking, er is tegelijk sprake van afstotelijke wreedheid en aanstekelijke humor. Dit dualisme loopt als een rode draad door Sonatine. Vingerkootje |
Reflecties |
Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Is er zonder uw toestemming
en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze
verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste
bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij niet geven |