------- ROADMOVIE -------

Meestal gaat een roadmovie over 2 mensen, die onderweg zijn. Al reizend komt iets moois tot stand of maken ze van alles mee. De roadmovie kan kenmerken hebben van de thriller, de western, de actiefilm, maar ook een drama of een romantisch liefdesverhaal kan de vorm aannemen van een roadmovie. De roadmovie heeft een licht anarchistisch karakter. De personages zijn van huis en een gevoel van vrijheid maakt zich van hen meester. In bijvoorbeeld Thelma & Louise breken Geena Davis en Susan Sarandon uit hun bestaande sleur  om een zoektocht naar vrijheid. In Natural Born Killers van Oliver Stone zijn de personages ook op zoek naar vrijheid en liefde. Alle roadmovies zijn een zoektocht. De weg is een goede metafoor voor het zoeken, die meteen veel mogelijkheden biedt om in verschillende situaties te belanden die de 'hopeloosheid en de noodzaak van die zoektocht’ uitdrukken.

Metafoor: (voorbeeld: het schip van de woestijn=kameel) vergelijkingsbeeldspraak.

Confucius: "een mens leert meer door 1 kilometer te reizen, dan door 1000 boeken te lezen

Easy Rider (1969)

Misschien wel de beroemdste en invloedrijkste roadmovie aller tijden.  Hij en Peter Fonda spelen twee kleine drugsdealers uit L.A. die per motorfiets naar Mardi Gras in New Orleans gaan. Het is het tijdperk van de flower power, van de grote bevrijding op allerlei gebied. Onderweg pikken ze een lifter op, een advocaat die op dezelfde golflengte zit. Maar het gebied van de rednecks is  niet rijp voor zulke vrije geesten. De advocaat gaat er het eerst aan: op een nacht wordt hij eenvoudigweg doodgeslagen als hij, na een joint, met z'n twee reisgenoten in het gras langs de weg ligt te slapen. Dan besef je dat ook de andere twee de eindstreep niet zullen halen.  Muziek van onder anderen The Byrds.

 

Central Do Brasil (1998)

Een uitgesproken roadmovie die aan alle wetten voldoet: de toeschouwer krijgt, behalve een mooi opgebouwd, dramatisch verhaal, veel te zien van het vrijwel onbekende achterland van het noordoosten van Brazilië. Fernanda Montenegro speelt een oudere vrouw, Dora, die in Rio de Janeiro voor haar brood brieven schrijft voor analfabeten. Op een dag verongelukt een moeder voor de ogen van haar zoontje Josue. Dora ontfermt zich over het kind. Aanvankelijk heeft ze opportunistische bedoelingen, maar later besluit ze om samen met hem op zoek te gaan naar zijn vader.

The Delivery (1999)

Twee jonge jongens besluiten een vrachtje drugs vanuit Amsterdam naar Spanje te vervoeren om in één klap het grote geld te pakken. Ze krijgen een strak reisscherna mee van hun opdrachtgever, die hen elke dag op een andere, afgesproken plek opbelt. De vrouw van een van de jongens blijft achter als onderpand. Onderweg stuiten ze op leden van een terroristische bende en dat gooit de plannen lelijk in de war.

Thelma and Louise (1991)

Een van de sterkste en interessantste roadrnovies van de jaren negentig. De naïeve Thelma en de oudere, wereldwijze Louise besluiten een weekendje weg te gaan. Thelma drinkt de eerste avond te veel, papt aan met de verkeerde vent en wordt prompt op de parkeerplaats bijna door hem verkracht. Als Louise de man neerschiet, is hun lot in feite al bezegeld, want ze zijn gedwongen op de vlucht te slaan. Harvey Keitel is de politieman die hen moet opsporen en die gaandeweg steeds meer sympathie voor ze begint op te vatten.

The African Queen (1951)

Een van de beroemdste klassiekers van John Huston. Humphrey Bogart speelt de altijd beschonken eigenaar van een klein vrachtbootje, Katharine Hepburn is de ongetrouwde zuster van een missionaris diep in Afrika, die na de dood van haar broer met Bogart meelift, terug naar de bewoonde wereld. Dat is althans de bedoeling. Maar het schip krijgt averij, en als gevolg van de oorlog krijgen ze ook nog te maken met een Duitse oorlogsbodem. Toch worden de onwaarschijnlijke reisgenoten verliefd op elkaar.

lm lauf der Zeit (1976)

 In deze bijna drie uur durende, in zwart wit opgenomen roadmovie reist Rüdiger Vogler, paradepaard van regisseur Wim Wenders, kleine bioscoopjes af in zijn functie van reparateur van filmprojectoren. De lifter die hij oppikt blijft veel langer hangen dan de bedoeling is. Wenders durft de tijd te nemen, en kan via diverse bioscoopexploitanten in zijn film zijn ongerustheid over het afkalvende filmklimaat goed kwijt ('liever helemaal geen films meer dan wat er tegenwoordig gemaakt wordt').

Cold Fever (1995)

Zeer originele en vooral pure roadmovie. De jonge Japanner Hirata verheugt zich op een golfvakantie op het zonnige Hawái. In plaats daarvan moet hij van zijn grootvader naar IJsland om zijn ouders, die daar zeven jaar geleden zijn verongelukt, de laatste eer te bewijzen. De jongen raakt in dat dunbevolkte, stijfbevroren land snel volledig van zichzelf vervreemd ('is this really Reykjavik?') maar de ontmoetingen met een aantal merkwaardige mensen maken dat hij zijn missie volbrengt: eerst per vliegtuig, dan per bus, vervolgens per vuurrode tweedehands Citroën DS, en ten slotte per IJslandse pony.

Coupe de Ville (1990)

Patrick Dempsey, Arye Gross en Daniel Stern spelen onder regie van Joe Roth drie broertjes die hun vader (Alan Arkin) bijna tot wanhoop brengen met hun eeuwige knokpartijen ('Als ik boven moet komen, vloeit er bloed'). Als de jongens eenmaal volwassen zijn en de vader hoort dat hij ongeneeslijk ziek is, draagt hij ze op om samen een Cadillac (een hemels blauw juweel, model Coupe de Ville 1954) vanuit Michigan naar Florida te rijden. De auto is een verjaarscadeau voor hun moeder, en de vader hoopt dat de drie onderweg nader tot elkaar zullen komen. De auto mag bij aankomst geen enkel schrammetje vertonen, maar het eerste aanrijdinkje doet zich natuurlijk al binnen tien minuten voor. Vooral Daniel Stern levert prachtig werk als de verzenuwde oudste broer.

 

The Adventures of Priscilla. (1994)

In deze tragikomedie reizen een oudere trans-seksueel en tweejonge travestieten per roze geschilderde bus van Sydney aan de Australische kust dwars door de rode woestijn naar Alice Springs om er een serie travestieshows te geven. Onderweg ontmoeten ze tolerante aboriginals en intolerante Australische boeren. De film is inmiddels uitgegroeid tot cultfilm.

la Huitieme Jour (1996)

Een Franse, gescheiden zakenman rijdt de hond van een lifter aan. De jongen blijkt een mongool, op zoek naar zijn overleden moeder. De man voelt zich schuldig en neemt de jongen mee naar huis. Al snel begint hij te ontdekken dat die ogenschijnlijk achterlijke knul veel beter weet waar de prioriteiten in het leven liggen dan hijzelf, geslaagde materialist. Het leverde Pascal Duquenne, die in werkelijkheid ook aan het syndroom van Down lijdt, een Palm op.

 

05-02-2010CKV-1