Jesus Christ Superstar Jesus Christ Superstar is een rockopera in twee bedrijven met muziek van Andrew Lloyd Webber en teksten van Tim Rice, gebaseerd op de laatste dagen van Jezus.

Voor het verhaal is vooral geput uit het evangelie van Mattheus, Johannes, Marcus en Lucas uit het Nieuwe Testament.

Tim Rice en Andrew Lloyd Webber hebben nooit de bedoeling gehad om Jesus Christ Superstar in een religieuze context te plaatsen. Ze wilden een verhaal op een nieuwe manier vertellen. Judas is de Apostel die ziet wat er gebeurt. In "Heaven on Their Minds" legt hij hun positie uit - hij aanbidt Jezus, maar is bang dat Jezus te ver gaat en dat ze allemaal zullen omkomen. Het briljante aan het stuk is dat het twee heel menselijke karakters (Jezus en Judas) neerzet, die zijn gevangen in een situatie die ze niet zelf in de hand hebben. ("Everything is fixed and you can't change it", zegt Jezus tegen Pilatus). Alles is van hogerhand al bepaald en dat maakt dat Judas en Jezus het allemaal moeten uitvoeren, zonder dat ze dat echt zelf willen.

Al meer dan een kwart eeuw is deze rockopera oud en toch heeft het legendarische werk niets aan kracht ingeboet. Bij de première in 1971 liepen religieuze groeperingen te hoop en betichtten de makers van blasfemie. De hippie beweging daarentegen zag er een symbool in voor het verzet tegen de gevestigde orde. De kruisiging van Jezus Christus is met emotionele intensiteit en vlijmscherpe ironie in muziek en tekst verwoord. Inmiddels is Jesus Christ Superstar uitgegroeid tot een monument, dat aantoont dat er geen eenvoudige oplossingen zijn tegen geweld, agressie en vreemdelingenhaat. 

De musical vertelt 3 jaar uit het leven van Jezus Christus. Het speelt zich af in Israël rond het jaar 30. Het oorspronkelijke verhaal komt uit de bijbel.

Judas is een van de leerlingen van Jezus. Jezus zegt dat Hij de Zoon van God is, maar Judas gelooft er niet zo in. Hij vindt dat Jezus moet ophouden met de reis die Hij door het land maakt..Maria, die ook met Jezus meereist, koopt voor hem een kruikje olie, die ze gebruikt om Jezus te reinigen. Naast zijn leerlingen heeft Jezus ook vijanden. De priesters van Jeruzalem zien Hem liever dood dan levend, omdat ze vinden dat Hij te gevaarlijk is voor hun eigen reputatie. Dit weerhoudt Jezus er niet van om naar Jeruzalem te gaan. De inwoners van Jeruzalem halen Jezus glorieus binnen. Simon gelooft dat Jezus door God naar de aarde is gezonden, om de Joden te bevrijden van de Romeinen, die in het land heersen, net als vele anderen. Maria weet niet wat ze van Hem moet denken. Ze houd van Hem, maar het is anders dan de mannen waarmee ze een relatie heeft gehad. Door deze gevoelens raakt ze verward (I don’t know how to love Him).

‘I Don’t Know How To Love Him’ MP-3

Jezus weet dat Hij binnenkort op een gruwelijke manier gedood moet worden. Dat is de reden van Zijn komst naar de aarde. Hij heeft het er erg moeilijk mee en vraagt Zijn Vader, God, om Hem te sparen, maar Hij weet dat het moet om de mensen te kunnen bevrijden van hun verkeerde dingen, zodat die vergeven kunnen worden, en zegt uiteindelijk: niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede.

Diezelfde avond wordt Hij in de hof van Gethsemanee door Judas verraden en opgepakt, zonder dat hij ook maar iets verkeerd heeft gedaan. De soldaten brengen Jezus naar Pilatus, een Romeinse gouverneur, om hem terecht te stellen. Pilatus heeft in een droom al gezien dat Jezus bij hem zou komen. Hij stelt Hem niet terecht, maar stuurt Hem door naar koning Herodes. Herodes had al verschillende verhalen gehoord over Jezus en wil graag een wonder zien. Jezus doet echter geen wonder. Herodes wordt kwaad, bespot hem en stuurt hem vervolgens weer terug naar Pilatus. Petrus, Jezus’ rechterhand, en Maria zien het niet zitten. het liefst zouden ze de tijd terug spoelen en weer overnieuw beginnen. Jezus wordt voorgeleid bij Pilatus. Pilatus vindt niets om Jezus op te veroordelen, maar het volk is opgehitst door de priesters en zijn nu ineens tegen Jezus. Pilatus wil niet tegen de wil van het volk ingaan. Hij probeert het volk nog mild te stemmen door Jezus te laten geselen, maar het helpt niets Pilatus laat Jezus veroordelen tot de kruisdood. Hij wast zijn handen en zegt daarmee dat hij geen schuld heeft aan Jezus’ dood. Jezus wordt gedood door op een kruis te worden gespijkerd, terwijl het volk, deels met spijt over hun beslissing, toekijkt

De musical Jesus Christ Superstar was de eerste rock opera ooit en was meteen een groot succes: In 1980, toen de voorstelling sloot was het de langstlopende musical in West End met zo’n 3358 voorstellingen. De musical is in meer dan 15 landen opgevoerd, waaronder Engeland (West End), Amerika (Broadway), Kenya, Mexico en Zimbabwe. In Zuid-Afrika is de voorstelling al snel weer afgelast, omdat het niet bijbelgetrouw zou zijn en dus niet Christelijk. In 1973 werd er een filmversie van de musical gemaakt met Ted Neeley in de rol van Jezus, Carl Anderson in de rol van Judas en Yvonne Elliman in de rol van Maria Magdalena.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1/2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs is een kale kip en daar valt dus niets te plukken. 


08/16/2002 update