JOHN CAGE 

Los Angeles 1912 – New York 1992   Amerikaans componist, dichter, graficus en essayist

PREPARED PIANO

Al in een vroeg stadium gaf Cage aan het begrip muziek een ruimere inhoud. Naast gefixeerde tonen konden naar zijn idee ook ruisklanken en stilte muzikaal geordend worden. Deze elementen gingen in zijn composities vanaf ca. 1938 een belangrijke rol spelen. Uit deze periode dateren veel stukken voor slagwerk en voor prepared piano: een gewone piano waarin tussen de snaren houten, metalen of rubberen voorwerpen zijn aangebracht, waardoor de klankkleur en de toonhoogte van de aangeslagen snaren worden beïnvloed. Het werd zodoende mogelijk de afstanden tussen de tonen te verkleinen: zogenaamde 'microtonen'. Tonen dus die op een normale piano niet gespeeld kunnen worden. Met een prepared piano kun je dus heel bijzondere melodieën en harmonieën spelen. De klank van de prepared piano doet Afrikaans aan. (Denk aan de 'sansa' of 'duimpiano'). Cage bediende zich verder vooral van eindeloos gevarieerde herhaling van ritmische patronen. Luister naar drie fragmenten:

 
'Sonatas&Interludes' John Cage

 
'Dance' John Cage

  Speelgoed piano John Cage

VARIATIONS

Vanaf 1951 gingen toevalsoperaties een rol spelen in de muziek van Cage. Dat gold voor geluiden uit het dagelijks leven, die Cage in toenemende mate in zijn muziek verwerkte. De toevalsoperaties werden aanvankelijk alleen toegepast tijdens het componeren, in de vorm van het werpen van muntjes of het gebruik van de I-tjing, maar later ook tijdens de uitvoering zelf: aan de uitvoerenden werden bepaalde beslissingen overgelaten, bijv. de keuze van het tempo of de volgorde van compositie-onderdelen (Concert voor piano en orkest). Deze ontwikkeling culmineerde in grafische partituren die de musicus naar believen kon interpreteren (Variations). Daarmee werd een verhouding tussen ‘werk’ en ‘uitvoering’ geschapen waarin, artistiek gezien, alleen het laatste telt. Met deze ideeën kwam Cage in 1958 naar Europa, waar ze grote opschudding veroorzaakten. Hun invloed was echter het grootst in de Verenigde Staten, waar ze door een hele generatie kunstenaars werden overgenomen.

John Cage performing "Water Walk"


"At the time, Cage was teaching Experimental Composition at New York City's New School. Eight years beyond 4:33, he was (as our smoking MC informs us) the most controversial figure in the musical world at that time. His first performance on national television was originally scored to include five radios, but a union dispute on the CBS set prevented any of the radios from being plugged in to the wall. Cage gleefully smacks and tosses the radios instead of turning them on and off.

While treating Cage as something of a freak, the show also treats him fairly reverentially, cancelling the regular game show format to allow Cage the chance to perform his entire piece.

 

4'33" SILENT PIECE

Robert Rauschenberg: White Painting, Three Panels, 72"x36" each, 72"x108" overall, (1951), in possession of the artist. 

Rauschenberg did a series of these white paintings, as well as some black ones, in 1951-52. They vary from one to seven or more panels, and all of the white paintings are of a uniform color and texture. He left instructions that they should be repainted from time to time to maintain their fresh, uniform, white color. 

 

Cage said, "People began whispering to one another, and some people began to walk out. They didn't laugh -- they were just irritated when they realized nothing was going to happen, and they haven't fogotten it 30 years later: 

they're still angry." 


'4.33'John Cage

The first performance of John Cage's 4'33" created a scandal. Written in 1952, it is Cage's most notorious composition, his so-called "silent piece". The piece consists of four minutes and thirty-three seconds in which the performer plays nothing. At the premiere some listeners were unaware that they had heard anything at all. It was first performed by the young pianist David Tudor at Woodstock, New York, on August 29, 1952, for an audience supporting the Benefit Artists Welfare Fund -- an audience that supported contemporary art.

Tudor placed the hand-written score, which was in conventional notation with blank measures, on the piano and sat motionless as he used a stopwatch to measure the time of each movement. The score indicated three silent movements, each of a different length, but when added together totalled four minutes and thirty-three seconds. Tudor signaled its commencement by lowering the keyboard lid of the piano. The sound of the wind in the trees entered the first movement. After thirty seconds of no action, he raised the lid to signal the end of the first movement. It was then lowered for the second movement, during which raindrops pattered on the roof. The score was in several pages, so he turned the pages as time passed, yet playing nothing at all. The keyboard lid was raised and lowered again for the final movement, during which the audience whispered and muttered.

 

Sinds de jaren zestig streefde Cage het ideaal na van een verruiming van artistieke activiteiten. Hij werd de schepper van een nieuw soort muziektheater, waarin muziek, beeld, licht en beweging geïntegreerd zijn en de werkverdeling tussen musicus, muzikaal leider, acteur en presentator volledig is afgeschaft. Tevens begon hij zich te profileren als graficus, een tendens die zich sindsdien doorzette. Uit de jaren zeventig en tachtig dateren een aantal ‘tekstcomposities’: mengvormen van muziek, literatuur en beeldende kunst, die voor een deel uit citaten zijn opgebouwd en die als hoorspelen werden uitgevoerd. De muziek die Cage in deze laatste periode schreef, laat een gedeeltelijke terugkeer zien naar conventionele notatievormen. Een belangrijke ontwikkeling was het gebruik van citaten uit werken van andere componisten, zoals in Europeras 1 & 2. Toevalsoperaties bleven daarbij een rol spelen.

Samenstelling bronmateriaal utsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.


11/15/2007 last update