Afrika is een land dat muziek ademt Mensen lijken muziek nog te gebruiken waarvoor het echt is bedoeld: voor uitingen van rouw of vreugde, om tijdens lange voettochten de tijd te bekorten, of om mooie verhalen en legenden te vertellen. [CKV-1 West-Oost] |
|
Oliver Mtukudzi is een van de grootste musici van Zuid Afrika. Een krachtige en meeslepende ritmiek kenmerkt zijn stijl. Zijn muziek wordt wel 'Tuku' muziek genoemd. Typerend voor zijn muziek is het voorkomen van repeterende motiefjes die op de 'mbira', de vingerpiano worden gespeeld. Je wordt erdoor in een soort trance gebracht. Luister naar 'Wasakara'. De gitaar lijkt onder meer het 'mbira' ostinaat te imiteren. Wasakara Oliver Mtukudzi | |
Oliver Mtukudzi-Various 80's Clips | |
Miriam Makeba is
internationaal bekend, en zij is nog steeds zeer actief. Ze had als eerste
Zuid-Afrikaanse artiest een wereldhit in de jaren zestig met ‘Pata pata'.
Pata Pata Miriam Makeba | |
Een vorm van close
harmony is de iscathamiya, van de Zulu's in Zuid-Afrika. Nooit
van gehoord? Toch wel misschien, want de bekendste groep uit dit genre,
Ladysmith Black Mambazo, werkte mee aan het Graceland-album
van Paul Simon. Luister maar eens hoe deze groep het volkslied van Zuid Afrika zingt.
Nkosi Sikelele Volkslied van Zuid Afrika door Ladysmith Black Mambazo | |
| |
De groep raakte wereldberoemd omdat Paul Simon hun karakteristieke
sound mengde met die van hemzelf. 'Homeless' is een in dit verband een prachtig voorbeeld van een
geslaagde mix van blank en zwart.
Homeless Paul Simon en Ladysmith Black Mambazo | |
Mede dankzij Graceland raakten de Europeanen ook gewend aan
zogenoemde pennywhistle-groepen, bijvoorbeeld in de solo van het
nummer ‘You can call me Al'. en de ritmes van de township-jives.
Echt hele vreemde klanken kent de Zuid-Afrikaanse muziek niet. Hele
mooie wel!
You Can Call Me De solo uit ' You can call me' van Paul Simon | |
De laatste keer dat Paul Simon een hit scoorde is alweer heel lang geleden: Dat was met bovengenoemde nummerYou Can Call Me Al, afkomstig van het album Graceland, met die videoclip waarin Chevy Chase iets deed met een saxofoon. En behalve het uitbrengen van een plaat met 'Greatest Hits' was er eigenlijk geen aanleiding voor een concert in Nederland. Het leek dan ook een gewaagde onderneming dat deze popster een avond 'Ahoy' afhuurde. | |
Ladysmith Black Mambazo in Paul Simon's Gracelands Concert in Zimbabwe. Hugh Masakela on Trumpet. | |
Fifty Ways To Leave Your Lover Paul Simon | |
Met twaalf man op het podium was het af en toe behoorlijk druk. Vooral als het publiek bij swingende nummers als Me and Julio Down By The Schoolyard en Diamonds On The Soles Of Her Shoes van zijn stoel kwam en begon mee te zingen werd er noodgedwongen van dik hout planken gezaagd. Ook bij de akoestische set gooide het publiek roet in eigen eten: The Sound Of Silence werd behalve door Simons eigen gitaar begeleid door cello, maar de daarmee gecreëerde dramatische spanning werd door het meezingen om zeep geholpen. I Am A Rock was een van de verrassingen: in hetzelfde mid-tempo uitgevoerd als op de plaat, kreeg het hier evenwel een snoeiharde elektrische beurt, alsof Neil Young zich eraan vergreep. Mrs. Robinson Simon&Garfunkel Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde bronnen oa: Paul Simon laat Ahoy' zingen door muziekredacteur AngeliqueStein, 16 november 2001Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven
|