Het leven was nog tamelijk overzichtelijk.
Rivierboten, stoomtreinen en gaslampen waren nog niet vervangen door auto's,
vliegtuigen en elektriciteit. Terwijl sommige Amerikaanse steden worstelden
met hun nieuwe, multiculturele identiteit, stond New Orleans meer open voor
etnische diversiteit, mede vanwege het feit deze stad ooit onder Frans bestuur
stond. Afrikaanse Amerikanen, Europeanen en autochtone Amerikanen vermengden
zich soepeler dan in de meeste andere steden en deze atmosfeer bevorderde
nieuwe culturele verbindingen en verfrissende expressievormen. |
In deze culturele ratatouille van een stad werd
gedurende de jaren tachtig en negentig van de negentiende eeuw de vroege jazz
geboren.Deze muziek werd voornamelijk door
Afro-Amerikanen gespeeld daarbij hun blues, spirituals en worksongs inbrengend
en combinerend met Europese muziek en instrumenten (vooral de
koperinstrumenten). De improvisatie, het spontaan toepassen van ritmen en
melodieën, vormt een onderdeel van de Afrikaanse muziek en werd van meet af
aan een wezenlijk bestanddeel van de jazz.
|
New Orleans, met zijn rijke,
muiticulturele geschiedenis en veelkleurige inwoners, was de
vanzelfsprekendste en misschien wel enig mogelijke plaats voor de geboorte van
de jazz. Dit waren aan het eind van de negentiende eeuw de ingrediënten
- Een gemengde populatie van Franse, Spaanse,
Afrikaanse en Indiase komaf - en een grootsteedse atmosfeer. De Afrikaanse
muziek kwam direct richting New Orleans door de slavenhandel en indirect
via géimmigreerde West-Indiërs die al eerder Afrikaanse tradities in hun
cultuur integreerden.
- Een grote concentratie van Afrikaanse
Amerikanen en andere kleurlingen. In 1880 waren 55.000 van de 210.000
inwoners van New Orleans niet-blanken. De stad was het belangrijkste bevol-
kingscentrum van het Zuiden en Amerika's zuidelijkste import- en
exporthaven en kende een hoog percentage passanten. Dat alles droeg er toe
bij dat er met het oog op de rassenverhoudingen - vergeleken met andere
Amerikaanse steden - een relatief ont- spannen sfeer heerste.
- Harmoniekapellen maakten deel uit van een
populaire traditie die ontstond toen Louisiana onder Frans bestuur stond.
Voordat de eerste vernieuwers van de jazz opgang rnaakten in de jaren na
de Amerikaanse Burgeroorlog, werden er via die harmoniekapellen koperen
blaasinstrumenten in New Orleans geintroduceerd, waaronder de kornet, de
trompet, de saxofoon en de trombone. Deze instrumenten kwamen uiteraard
ook in handen van Afro-Amerikaanse muzikanten.
- Ontspannen houding ten opzichte van
kleurlingen. Ondanks de rassenscheidingspolitiek, werden mensen van
etnische minderheden in New Orleans beter behandeld dan elders. Anders dan
in andere Amerikaanse steden, stonden de gekozen bestuurders en de politie
van New Orleans een vrije vermenging van de rassen toe. En uiteraard
werden ook de muzikale invloeden gedeeld.
De kleurlingen in New Orleans, de eerste vertegenwoordigers van de
vroege jazz, waren creool (mengeling van Fransen
en Afrikanen) of mulat (mengeling van
Europeanen en Afrikanen)
- De vele muzieksoorten, waaronder blues, spirituals, marsmuziek,
populaire musicalwijsjes, opera en klassieke muziek, waren de creoolse
jazzmuzikanten allemaal bekend, omdat velen van hen vaak ook een
Europese muziekopleiding hadden genoten.
- De Afro-Amerikaanse parade-, begrafenis- en feestorkesten die aan het
eind van de negentiende eeuw floreerden, maakten gebruik van enkele
essentiële elementen van de jazz: improvisatie, swingende, meervoudige
ritmen en ragtime syncoperingen.
- Overal in het Zuiden waren er Afro-Amerikaanse kerken, waar de
zondagdiensten werden opgeluisterd met gospelsongs die ook duidelijk
sporen van jazz vertonen, zoals vraag en antwoord (de interactie tussen
voorganger en gemeente, of tussen koor en gemeente), improvisatie en
swingende ritmen.
- Storyville, het beruchte district waar prostitutie wettelijk was
toegestaan. Het nachtleven van Storyville bestond uit tientallen cafés,
pianobars en huizen van plezier, inclusief muzikaal amusement dat
verzorgd werd door de vroege jazzmuzikanten.
Samenstelling
bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen
deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site?
Opsturen via e-mail is voldoende.
Is er zonder uw
toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een
financiele vergoeding kunnen wij niet geven: het Nederlandse onderwijs
is een kale kip en daar valt dus niets te plukken.
10/24/2002
update SG Groenewald
|