![]() |
BRONNENBUNDELS |
Wereldtentoonstellingen Tot 1850 bestond er nergens ter wereld enig animo om de nationale industriële
tentoonstellingen een internationaal karakter te geven. Het economische
protectionisme vierde hoogtij. In Engeland hadden vanaf 1844 plannen bestaan
om industriële tentoonstellingen te organiseren. |
Uit: Mode voor iedereen,
Confectie 1880-1980. |
|
De wereldtentoonstelling werd gehuisvest in een speciaal hiervoor ontworpen
gebouw. In het Londense Hyde Park bouwde de architect Joseph Paxton een
revolutionaire constructie van staal en glas, het Crystal Palace. In dit
gebouw keken in 1851 6.000.000 mensen uit alle lagen van de bevolking,
naar producten die daar door 17.000 deelnemers, afkomstig uit de hele
wereld, bij elkaar gebracht waren. De manifestatie nam 140 dagen in beslag. |
||
De wereldtentoonstelling van 1851 te Londen was de eerste maar zeker
niet de laatste. |
||
De modellen van Worth werden in de andere landen in grote aantallen verveelvoudigd.
In Parijs rezen de confectieateliers als paddestoelen uit de grond. Frankrijk
stond op dat moment aan de top op het gebied van de confectie-industrie.
Vanaf 1870 echter doorbreekt de Duitse confectie, met name in het goedkope
genre, de hegemonie van Frankrijk. |
||
![]() |
Facade van het Crystal Palace, gebouwd voor de Wereld-tentoonstelling 1851 | |
Joseph Paxton Crystal Palace, 1851 |
![]() |
|
![]() |
Parijs, Gebouw van de Wereld-tentoonstelling 1855 | |
Captain Fowke, Tentoonstellings-gebouw, Londen, 1862 |
![]() |
|
![]() |
F. le Play, Wereld-tentoonstelling Parijs, 1867 | |
M. Fouquiau, Wereld-tentoonstelling Amsterdam, 1883 |
![]() |
|
![]() |
Gustave Eiffel, Toren, Parijs, 1889 | |
Wereld-tentoonstelling Parijs, 1900 |
![]() |