![]() |
BRONNENBUNDELS |
Aardewerk en porselein uit het verre Oosten Prinses Mary's oosterse kabinetten In 1685 overhandigde Constantijn Huygens sr. prinses Mary een brief,
die zojuist uit China was aangekomen. Huygens had hem voor Mary in het
Engels vertaald. De brief was geschreven namens het Chinese volk dat zich
er over beklaagde dat een beroemd Chinees kunstwerk, een groot kamerscherm,
met goedkeuring van de prinses werd verzaagd ter decoratie van de wanden
van een of ander kabinet-kamertje. Daarbij werd geen rekening gehouden
met de voorstellingen en de teksten, zodat betekenis en samenhang volkomen
verloren gingen. Het Chinese volk was weliswaar zeer vereerd dat de prinses
grote interesse aan de dag legde voor de Chinese kunst maar verzocht haar
dergelijke decoraties voortaan in China op maat te bestellen en de bestaande
voorwerpen in tact te laten. In de laatste zin van de brief maakte de
ware schrijver zich bekend: het was de oude Huygens sr. zelf die zoveel
beunhazerij klaarblijkelijk niet had kunnen aanzien. Het geïmporteerde Chinese porselein werd alom in Europa bewonderd. De import was niet genoeg om aan de vraag te voldoen. Die vraag werd bovendien groter omdat ook de eet- en drinkgewoonten veranderden. Men ging meer serviesgoed gebruiken, bijvoorbeeld voor de nieuwe dranken koffie en thee. In Europa schakelden bestaande plateelbakkerijen over op de produktie van aardewerk naar het model van het Chinese porselein. Een van de meest succesvolle centra van deze industrie was Delft, waar eerst in aardewerk met blauwe patronen op witte grond en later ook veelkleurig beschilderd aardewerk met tinglazuur het Chinese voorbeeld werd gevolgd. Zelf noemden de Delftenaren zich porseleinbakkers, maar hoe verfijnd ook, hun produkt is altijd aardewerk gebleven. Het Delftsch Aardewerk is een zeker soort porselein dat omstreeks de
helft der voorige eeuw in Nederland is uitgevonden.(...) Er werd heel veel porselein geimporteerd maar voor de grote handelskantoren fungeerde het vooral als ballast-lading om de schepen, die vooral lichtgewichtartikelen als thee en zijde mee moesten brengen, zeewaardiger te maken. (1) aardewassen - de benodigde soorten klei mengen, met water zuiveren, kneden en zeven |
Uit: Stefan van Raaij en Pau/ Spies, In het gevolg van William 111 en Mary. Amsterdam 1988
Uit: Gerrit Paape, De Plateelbakker of Delftsch Aardewerkmaaker, 1794
|
|
1) Majolicaschotel met chinees decor en Wan-Li randversiering, 1600-1625 |
|
|
Vrachtorder
gedateerd 28 januari 1702 voor het kantoor in Kanton
De gevraagde goederen omvatten: De sterke en bruikbare soorten porselein
zoals borden en schotels in alle maten, kommen, koppen en schotels, waarvan
10.000 van het fijne soort en natuurlijk borden in de stijl van tinnen
borden (met extra opstaande rand), daar dit ballast koopwaar is kunt u
hiervan tien tot vijftien ton aanschaffen. Dito van de fijnere soort en
van verschillende fantasiestukken, die zelden of nooit naar Engeland zijn
gekomen met daarbij enige grote stukken kunt u kopen tien tot vijftien
ton, hoe vreemder de vorm en de smaak, des te gunstiger het hier verkoopt.
Uw eerste zorg moet zijn om voor ballast koopwaar te zorgen om uw schip
te verstevigen en het zeilwaardig te maken en dat het eerst nodig is om
aan boord te laden. Wij hebben in onze bovenstaande lijst verscheidene
soorten zware goederen opgesomd, die voor dat doel geschikt zijn als dezelve
kunnen worden aangeschaft voor moedgevende prijzen - van de bruikbare
soorten porselein vooral borden en schotels die dicht opeen kunnen worden
gestouwd. Koop ook een paar grote, een paar gemiddelde en een paar kleinere
punchkommen, een paar grote Chinese bloempotten om er oranjeboompjes in
te zetten en andere in een kleinere maat voor kleinere boompjes en bloemen.
Doet uw best er achter te komen welke soorten artikelen en vooral porselein
en kruiden (thee en gember vert.) zijn meegebracht door het schip dat
het laatst is of zal vertrekken vanuit Kanton of andere delen van China
naar Engeland, wat voor u een aanwijzing kan zijn om minder of meer te
kopen of de soorten artikelen af te wisselen, waarbij u altijd in gedachten
moet houden dat een aardig assortiment aan gevarieerde artikelen beter
verkoopt, vooral bij porselein en kruiden, dan van een iets te veel te
kopen, wat alleen de markten verstopt en de koopwaar in waarde doet dalen.
|
Uit: Engelse vrachtorder 1702 in: The History of Porcelain. Ed. Pau/ Atterbury Londen 1982 | |
2) Theepot, Durlach ca. 1760 |
|
|
Over dieren, afgodsbeelden en grotesken, besteld door Europeanen Als de mallen gebruikt moeten worden, worden ze voor het vuur geplaatst, waarna ze worden bekleed met het porseleinmateriaal van geschikte dikte. De laag wordt dan met de hand flink aangedrukt en wordt vervolgens met de mal in het vuur verwarmd om de aangedrukte klei van de mal los te maken. De verschillende delen van het hele werkstuk worden, na afzonderlijk gemodelleerd te zijn, aan elkaar gevoegd door een dikke veeg van het porseleinmengsel. Nadien worden de werken geglazuurd en gebakken. Ook in Frankrijk en Engeland probeerde men achter het geheim van de samenstelling van het porseleinmengsel te komen, dat de witte, harde scherf moest opleveren. Ik zie ze ook in de mal, ongedroogd en vóór
de beschildering en het glazuur was aangebracht, waren ze wit als kalk
en proefden op de tong als ruwe tabakspíjpenklei en voelden tussen
de tanden even zacht en erg weinig korrelig, zodat ik er niet aan twijfel
dat ze van die klei gemaakt zijn. Steeds ging het om de vraag waaruit het mengsel dat
het felbegeerde porselein zou opleveren, was samengesteld. Het is dan
ook eigenlijk geen wonder dat degene, die tenslotte een witbakkend mengsel
vond dat de toets der kritiek kon doorstaan, van huis uit alchemist
was. Via allerlei proefnemingen (onder andere met roodbakkend porselein)
kwam Johann Friedrich Böttger, die in feite als een gevangene
aan het hof van de Saksische koning leefde, tot een wit, doorschijnend
bakkend mengsel. Die vondst betekende de feitelijke start van de grote
porseleinindustrie van Meissen. Mengsel 1 Mengsel 2 Mengsel 3 Mengsel 4 Mengsel 5 Mengsel 6 Mengsel 7 Order van August de Sterke, 12 maart 1708 ...insgelijks geven wij opdracht dat uit alle ambten, waar klei wordt gegraven, een proefmonster moet worden gezonden van 30-40 kilo..... Memorandum aan de koning van 28 maart 1709 Bericht in de Leipziger Zeitung 1710 Onder andere heeft men daar zelfs een soort rood vaatwerk, welke als het mooiste Japanse werk gelakt en met goud-, zilver- en emailkeuren zodanig in het vuur is geweest dat het noch met heet water noch met iets anders er af gaat. |
Uit: Brief van Père dEntrecolles in: The History of Porcelain.
Londen 1982
Uit: Dr. Martin Lister, Verslag van bezoek aan steengoedfabriek in St. C/oud, 1698 in: The History of Porcelain. Londen 1982
Uit: J. F Böttger, Aantekeningen in: M. Mields, Berichte der Deutschen Keramischen Gesellschaft 44 (1967)
Uit: Order August de Sterke van Saksen in: Johann Fr. Bóttger zum 300. Geburtstag Dresden/Meissen 1982 Uit: J. F. Böttger, Memorandum aan August de Sterke in: Johann Fr. Bóttger zum 300 Geburtstag etc,. Uit: Bericht in de Leipziger Zeitung in: Johann Fr. Böttger zum 300. Geburtstag etc. |
|
3) Bord in Delftsblauw met chinese voorstelling, 1771-1786 |
![]() |
|
Over de verfraaiing van rood steengoed De schoonheid kan tot uiting komen in vele aardige en
verfijnde stukken. (...) Deze kunnen ook met allerlei soorten glazuur
overdekt worden die dan of helemaal wit, zwart of donkerrood, al naar
men zulke glazuren kiest, waarin alles sierlijk kan worden gesneden,
geslepen of gepolijst.(...) Deze verfraaiingen onderscheiden zich van
de 'Indische', die duur zijn, grof en korrelig en die niet gesneden,
geslepen of gepolijst kunnen worden, plompe vormen hebben en absurde
ontwerpen voor hun beschildering. Het enige waar ze door zeer lange
oefening tenslotte een tamelijk goede vorm aan hebben weten te geven
zijn de voor thee, koffie en chocolade drinken bestemde serviezen. Bijna
alle andere vaatwerk en figuren zijn echter waarachtig zo onhandig en
onregelmatig, dat men vaak een beschrijving nodig heeft van wat dit
moet betekenen. In het Prentenkabinet te Dresden bevinden zich 18de eeuwse
ornamentprenten met chinoiserieën. De vraag was welke prenten als
voorbeeld hebben gediend voor de chinoiserieën op het vroege Saksische
porselein. |
Uit J. F. Bóttger, Ms in Staatsarchit Dresden in: Johann
FR. Bóttger zum 300. Geburtstag
Uit: L. den Blaauwen, Ceramiek met chinoiserieën naar prenten van Petrus Schenk Jr. in: Bulletin Rijksmuseum Xll 1964
|
|
4) Faience uit Dresden, 1720 |
![]() |
|
![]() |
5) Theeblad van Delfts
aardewerk, ca. 1750. Voorstelling naar prenten van Petrus Schenk Jr. |
|
6) Petrus Schenk jr., 'Nieuwe geinventeerde Sineesen', ornament-prentenserie
met chinoiserieën 1 |
![]() |
|
|
7) Petrus Schenk jr., 'Nieuwe geinventeerde Sineesen', ornament-prentenserie met chinoiserieën 2 |