![]() |
BRONNENBUNDELS |
Hippies
Aan het andere eind van de wereld werd in de herfst van 1966, om precies te zijn op 6 oktober, op de grasvelden van het Golden Gate Park in San Francisco de hippiebeweging geboren. Met deze eerste 'Love-in', waarbij zo'n 30.000 Flowerchildren waren verzameld, laat men het hippietijdperk beginnen. Op 14 januari 1967 trekt de 'Human Be-in' op hetzelfde terrein 50.000 deelnemers en in juli vieren 450.000 mensen met bloemen in hun haar en gehuld in exotische kleding het jaar II van het hippietijdperk. Time en Newsweek wijden een voorplaat aan hen. Hippies zijn zwervers en voor het jaar 1967 om is, hebben zij zich over de hele wereld verspreid. Sommige van hun bijeenkomsten lijken op retrospectieve tentoonstellingen van kledingkunst. (...) Anderen stellen zich tevreden met haar tot op hun schouders en een lange baard. De meisjes zijn iets meer traditioneel ingesteld. Hun smaak loopt van versleten spijkerbroeken tot gebloemde zigeunerinnejurken, superkorte minijurkjes met psychedelische motieven en Indiaanse tunieken met franje en veters. Waarom deze vermommingen? Natuurlijk, ook voor de toeristen maar vooral omdat het jasje-dasje kostuum in Amerika symbool is van alle pretenties van de kleine burgerij. Het burgerdom houdt individuen gevangen door hun een welomschreven rol op te leggen. En hoe blijkt die rolverdeling? Door het kostuum. (...) |
Uit: Bruno du Roselle, La Mode. Parijs 1980 | |
Hippie-modes,
ca. 1970 |
|
|
Voor zichzelf hebben deze jonge mensen een nieuw theater, nieuwe kostuums
en nieuwe rollen gecreëerd. De lengte van hun haar is zelfs een op
zichzelf staand communicatiemiddel geworden. Het lange haar is symbolisch
voor de verbroedering op straat, voor nietsdoen en voor vrijheid; kort
haar is symbolisch voor discipline en regels. Maar op hun omzwervingen klinkt het geklingel van hun belletjes geruststellend
en zij zien in een bloem het ideaal van het bestaan: een vrij leven onder
de zon, vervuld van zachtheid. (...) |
||
De kritiek op het systeem berust op twee constateringen. Als men die gevonden heeft en een werkelijke authenticiteit heeft bereikt,
zal men deze kleding langere tijd blijven dragen zonder onophoudelijk
naar veranderingen te zoeken. Natuurlijk is deze specifieke boodschap
van de anti-mode groeperingen slechts bewust aanwezig bij een heel beperkt
aantal. Maar daar er toch zoiets bestaat als een collectief bewustzijn,
dat niet alleen maar de optelsom is van alle individuen, komt deze rationele
manier van uitdrukken tegemoet aan de weinig omschreven verlangens van
een groot aantal mensen. Dat maakt dat de anti-mode wordt nagevolgd door
de massa, die niet zozeer in de boodschap maar wel in de kleding die ze
overneemt, vormen ontdekt die beantwoorden aan de natuurlijke uitdrukking
van hun onbehagen, hun eisen en hun verlangens. |
||
Punk 'Niet omkijken, de Sex Pistols komen er aan ...., een
viertal stekelige snotapen... en ze spelen witte Punk-Rock in de stijl
van de jaren zestig, zo slecht als men dit tegenwoordig maar spelen
kan,' meldt de New Musical Express in 1976. 'Ik haat Hippies en hun wereld. Ik haat lang haar...
Ik wil dat graag veranderen, zodat er alleen nog maar Rockgroepen zijn
zoals de onze, riep Johnny Rotten consequent in hetzelfde jaar. |
Uit: Rosemary Harden:
Punk. in: Anziehungskräfte, Variété de la Mode 1786 -
1986. Mnchen Stadtmuseum |
|
Sid Vicious
van de Sex Pistols |
![]() |
|
Terwijl de Sex Pistols een anarchistische houding aannamen, ging de
maatschappijhaat van The Clash dieper. Hun sociaal-politieke interpretatie
van Punk als uiting van nihilisme en anarchie stemde overeen met die
van critici uit die tijd, die opmerkten dat dit de muziek was van de
generatie van werkeloze steuntrekkers, die zonder hoop in hun getto's
van sociale woningbouw leefden. 'Punk startte als truc, als een mogelijkheid de muziekbranche te schokken en een beetje onrust te stoken,' heette het in 1986 bij een terugblik. Sedert de vroege jaren zeventig verkochten Malcolm Maclaren en Vivienne Westwood zelfontworpen kleren in hun winkel in Kingsroad. De winkel veranderde meerdere malen van naam - Let it Rock (19711, Too fast to live, Too young to die (1972 - als zinspeling op 'Live fast, die young' (een op de subcultuur rond James Dean geënte kreet) en in 1974 eindelijk Sex. Men verkocht er kleren die op Fetisjistenmode teruggingen. Uit Sex kwamen de Sex Pistols voort. MacLaren werd manager van een al half geformeerde band en recruteerde Johnny Rotten als Lead-zanger. Hij was een vaste klant van Sex en had er eenvoudig het goede uiterlijk voor. |
|
|
|
Persberichten uit 1976 beschrijven hoe de groepen gekleed gingen: 'Roodgeverfd
stekelhaar, doodsbleek geschminkte gezichten, stukken metaal hangen
in de oorlellen, nauwe broekspijpen, rode vesten, zwarte das en veiligheidsspelden.'
In deze beschrijving van Johnny Rotten zijn niet alleen de kleding,
maar ook de sieraden, de haardracht en de make-up typisch voor de eerste
Punk-groepen (...) Voor de Punk-look waren natuurlijk ook de groopies van de bandleden
verantwoordelijk, in het bijzonder bij The Bromley Contingent. Zwartgeverfd
haar met oranje en soms zwaar geblondeerde kapsels en een dramatische,
zwarte make-up waren het kenmerk van ieder Punktreffen. 'Haar gezicht
is krijtwit en haar ogen zwartgeschminkt, wat de indruk wekt van een
skelet met een Astro-turf pruik. Ze draagt een zwarte hondenhalsband
en klinknagel armbanden. Haar T-shirt is afgezet met metalen kettingen
en ritssluitingen en verkondigt met bloedgekerfde letters de boodschap
'Destroy'. Van het middel naar beneden is de huid vervangen door zwart
PVC,' schrijft Vogue in 1977. |
|
![]() |
Stadsindianen |
|
|
Niet alleen de clan van de Pistols-fans, maar ook lieden die gewoon
Punkrocker wilden zijn kochten hun spullen bij Sex/Seditionaries. Eind
1976 waren overal in het land praktiserende Punks en fans. 'Een nieuwe
Teenager-Spleen doet zich voor. En het is geen mooi gezicht. 'Vermaant
de Daily Mirror in 1976. Kleding en haardracht van de jongeren in dit
bericht zijn tamelijk conventioneel. De ongewone make-up echter (een
ster boven een oog en zwarte verfstempels) illustreerde dat deze teenagers
inderdaad deel van een nieuwe Spleen waren. De oorspronkelijke bezitster heeft vast niet geweten hoe dicht haar
creatie de van gaten voorziene Sex T-shirts benaderde. |
|
De ironie wil, dat de invloed van de Punk Look van 1976
op de Haute Couture eerst zichtbaar werd toen de oorspronkelijke Punk
veranderd was. Omstreeks 1978/79 waren de strijdbare kracht van de Sex
Pistols, die steeds meer problemen hadden, en het uitdagende anders zijn
verdwenen. Slimme critici berichtten alweer over de volgende trend. Weer
was het Malcolm McLaren, die de stemming precies inschatte. Zijn samengaan
met 'Bow Wow wow' en Adam Ant was kenmerkend voor de nieuwe trends van
de 'New Romantics'. De 'New Romantic' groepen polariseerden de effekten
die Punk Rock in muziek en mode gebracht hadden. De platen industrie keerde
terug naar gigantische opname-contracten en de Superstars. De mode industrie
paste zich onverwijld aan en werd door de nieuwe trend aangestoken. De kleren van Vivienne Westwood, die nu onder de naam 'Worlds
End' verkocht werden, verschenen voor het eerst begin 1981 in Vogue. Ook
haar volgende collecties werden met bijval ontvangen. Veel artikelen werden
aan haar gewijd en de barse toon van de Sunday Time uit 1978 was verstomd.
Van de Boliviaanse boeren van 1982 tot de 'Punkature collection' van 1983
werd Vivienne Westwood als belangrijk, origineel talent gewaardeerd. Haar
onvermogen dit talent te articuleren, werd een soort herkenningsteken,
zowel in interviews als in opmerkingen bij de collecties: |
|
|
Vivienne Westwood, 'Punkature' , 1983 |
![]() |
|
Er was een parallel tussen dit spel met de plaatsing en
betekenis van woorden en de houding van Vivienne Westwood tegenover haar
kleren. Het aanzien van kleren werd op z'n kop gezet. De 'Buffalo girls'
droegen BH's van satijn over hun kleren, deksels van Vimbussen werden
knopen voor vesten. De principes van Vivienne Westwood berustten op de
Punk-houding, ook nu ze door de Grandezza van de Haute Couture verfijnd
waren.
Terwijl de 'Worlds-End' kleding deel ging uitmaken van het mode establishment verscheen tegelijkertijd in de Vogue bladen een andere, eveneens aan de Punk invloed toe te schrijven vernieuwing. Plotseling droeg men kort haar. Haargels en haarschuim zorgden voor een bijzondere kunstgreep. Het effect was weliswaar afgezwakt, maar de voorganger van dit kapsel was de oorpronkelijke stekelige haardracht van Punk. ( ) |
||
De haardracht was de meest spectaculaire manier om er 'Punk' uit te zien.
De Irokee-bos van de 'Bow Wow wow' werd zelfs het kenmerk van Punk, en
fantastisch geconstrueerde scheppingen doken in de meest verschilllende
kleuren op. Dat zijn dan de Punks, waarvoor de toeristen naar Kingsroad
gaan. Hun portretten vormen nu in elke ansichtkaartenstand naast die van
de koninklijke familie de kern van het toerisme naar Londen. Charles Shaar Murray stelt in 1986 in de New Musical Express vast: 'Punk
verging het net als zijn voorganger Hippie. De geldwolf van de industrie
maakte er een beperkte versie van die neerkwam op een eenvoudige formule:
kort haar, nog korter haar, kortere songs, karakteristieke belettering;
van het hartverscheurende optreden, de echte woede, het zenuwslopende
lawaai, de politieke inhoud - van alles werd handig afstand genomen.'
|
||
Sinds de vroege jaren 80 werd de Engelse muziek en mode
in verband gebracht met het woord 'straat' als herkenningsmelodie. |