![]() |
BRONNENBUNDELS |
Robert Venturi Zijn boek 'Complexiteit en tegenspraak in de architectuur' (1966) vatte
de overwegingen van een tijdperk van tien jaar samen en functioneerde
als een persoonlijk 'Naar een nieuwe architectuur' 1). Bovendien
geldt het als een handboek voor de nieuwe stijl van een generatie die
uitgekeken was op de vriendelijkheid van wat zij de 'orthodox moderne
architectuur noemden. 'Orthodox moderne architectuur' bleek niet zozeer
de gehele architectonische productie van de afgelopen halve eeuw in te
houden (Venturi maakte een uitzondering voor sommige architecten zoals
Le Corbusier, die speciale lof krijgen) als wel de simplistische en oppervlakkige
versie van het moderne ontwerpen, die in Amerika de afgelopen twintig
jaar overheerste. Venturi nam de bekende Mies 2)-kreet 'Less is
more' ('Minder is meer') en parodieerde het met de tegenzet 'Less is a
bore' ('Minder is vervelend'). |
Uit: William J. Curtis, Modern Architecture since 1900, Oxford 1987 | |
Hoewel hij snel verklaarde dat de complexiteit die hij zocht niet gevonden
kon worden door eenvoudig meer ornamentele details op te plakken. Hij
zag liever een spanning die opgeroepen werd door dubbelzinnigheid in de
waarneming (een rijkheid in vorm en betekenis) die het totale effect van
het ontwerp aanging. Venturi onderbouwde zijn stelling met talloze illustraties
van gebouwen en plattegronden uit voorbije perioden in de geschiedenis,
die allemaal gebruikt konden worden om een zekere graad van complexiteit
te illustreren. (...) Voorstanders beweerden dat hij de taal van het moderne
ontwerpen verrijkte, tegenstanders suggereerden dat zijn vormen willekeurig
waren en de deuren naar het eclecticisme openden. Hoe je er ook tegenaan
kijkt, het was duidelijk dat hij de dorre sociologische en technische
definities van architectuur die toen golden, wilde vermijden ten gunste
van een discussie waarin zaken van vorm (en zelfs betekenis) tenminste
een rol speelden. |
||
|
Robert Venturi, Vanna Venturi House, Chestnut Hill, 1963-65 | |
Er zat een regionaal tintje aan Venturi's ideeën dat verband hield
met zijn gevoel dat er een echt Amerikaanse architectuur gemaakt moest
worden. |
||
De gevel was opzettelijk nietszeggend, wat de chaos van
inwendige complexiteit en tegenstrijdigheden in de plattegrond verhulde:
Venturi prees het reclamebord-karakter van de Amerikaanse straat uit de
stad en ijkte de term 'versierde schuur' om het type te beschrijven: dit
zette hij af tegen de betonnen sculptuur van gebouwen uit de vroege jaren
zestig die hij minachtend 'eenden' noemde. In het Guild House, een bejaardenhuis
in Philadelphia uit 1962-66 trok Venturi dezelfde benadering door op een
grote schaal en voor een doel waar zijn belangstelling voor 'algemeen
begrepen beelden' getest kan worden. Het gebouw moest 91 appartementen
van verschillend type met een gemeenschappelijke recreatieruimte bevatten:
het moest bejaarden uit de omgeving huisvesten. Venturi plaatste de kamers
in een symmetrische plattegrond met een gevel die tot op de rooilijn kwam.
De opstand was ook symmetrisch met de ingangen uitdagend aan weerszijden
van de middenas geplaatst. Door de geveltop was een grote boog gemaakt,
misschien een poging om het gebouw de indruk van openheid en bescherming
te geven.
|
||
Tenslotte was op het hoogste puntje een vergulde T.V.antenne
geplaatst, die (volgens de kunstenaar) geïnterpreteerd kan worden
als een symbool van de bejaarden die zoveel tijd besteden aan T.V. kijken.
Het Guild House was opgetrokken uit goedkope baksteen en eenvoudige standaardramen
en zo gedetailleerd dat de zo karakteristieke kale vlakken |