![]() |
BRONNENBUNDELS |
Kunst voor het volk
tijdens de Russische revolutie
De mogelijkheden van het affiche als propagandamiddel worden bliksemsnel
begrepen door kunstenaars die de revolutie en het socialisme willen ondersteunen
en verspreiden. Artistieke affiches, 1918 Het affiche moet een nieuw machtig wapen van socialistische propaganda
worden om de brede massa van het volk te bewerken. |
Uit: Iskusstvo (Kunst) 1918 nr.6
|
|
Vladimir Mayakovsky
en Ivan Malyutin, Op naar het Poolse front kameraden. Het land zal groeien
met de kracht van kanonnen. ROSTA venster-affiche |
|
|
Een pure, abstracte vorm van het affiche waarin elke denkbare inhoud
gegoten zou kunnen worden, bestaat niet. (...) Deze omstandigheid brengt ons terug naar het principe van de affichekunst,
het goede idee (...) Men kan zeggen dat de affichekunst inventief moet
zijn. Zonder deze fantasie is het geen kunst meer. Zonder vindingrijkheid
sterft het affiche. |
Uit: N. Tarabukin, Originaliteit in het affiche, 1923. in: Gom 1923 nr.9 | |
Vladimir Koziinsky, Toen
en nu. ROSTA venster-affiche |
|
|
Als het affiche esthetisch beoordeeld wordt, brengt men
het meestal in verband met kunstwerken en vergeet daarbij volledig dat
een affiche op zich geen waarde heeft zoals een schilderij, maar dat het
een sociaal nuttige functie vervult. Niet de vorm als zodanig, maar het
doel waarvoor het affiche gemaakt werd, bepaalt in het eindresultaat de
sociale betekenis en het productieplan.
(...) Een realistisch affiche dat met betrekking tot het beeld, het perspectief en dergelijke heel goed gemaakt is, blijkt volledig onbruikbaar wat het effect betreft. Een constructief affiche van een moderne linkse kunstenaar is dikwijls opvallend, het minacht echter ook vaak het sociale milieu en de plaats die er aan is toebedacht en op deze manier heeft het wel effect, maar een vals effect. (...) De kunst van het affiche is dus volgens de structuur en de maatschappelijke functie ervan, een productie en volgens haar ideologie een agitatie bij uitstek. Het is steeds een appèl, het dringt steeds een idee op, het roept voortdurend, of de beschouwer het nu wil volgen of niet. Juist daarom is het affiche zo verwant aan de agitatiekunst die door het proletariaat gecultiveerd wordt. Het affiche ontstond weliswaar onder de burgerlijke cultuur, maar het proletariaat zette de vorm in voor haar eigen doel. (...) |
|
|
Het maken van een affiche is collectivistisch. Net zoals bij massaproducten
neemt een hele reeks personen deel aan de productie, van de kunstenaar
die de vorm ontwerp tot de arbeider aan de drukpers. De ontwerpende
kunstenaar van een affiche streeft weliswaar een originele vorm na,
maar met inachtneming van al zijn sociale functies probeert hij een
subjectivering van de vorm te vermijden en haar objectief toegankelijk
te maken. De vorm van een goed gemaakt affiche is niet zoals bij een
kunstwerk een weerspiegeling van de subjectieve wereld van de maker,
maar uit de constructieve vormgeving van tekst en voorstelling spreekt
het sociale milieu dat dit affiche mede heeft doen ontstaan. In een revolutionair affiche wordt dat bijzonder duidelijk uitgedrukt.
Het is interessant te wijzen op een psychologisch moment in de ervaring
van het affiche door de beschouwer: Een beschouwer is normaal niet geïnteresseerd
in de naam van de maker van het affiche, terwijl hij voor een kunstwerk
staande direct de naam van de maker wil weten. (...) |
||
Realisme
(...) Dit is een verstandig en reëel bezwaar. Dit schilderij
is voor een vrouw van nu en haar huidige, opbouwende leven, onwerkelijk.
Maar Titiaan was in zijn tijd realistisch en zelfs zeer realistisch. Laten
we proberen daaruit conclusies te trekken. |
Uit: Dimitri
Moor, De vormgeving van affiches moet geleerd worden. 1931. in: Kunstenaarsbrigade,
1931, nr.4 |
|
Vladimir Ljushin, De bond van jonge communisten, de stoottroepen van
het vijfjarenplan, 1931 |
![]() |
|
Inhoud- Thema- Onderwerp De inhoud, dat is de beweging van de strijdende klasse,
de beweging van het deel naar het geheel, het proces van het werkelijke
leven. Helaas geven de redacteuren deze dikwijls niet door aan
de kunstenaars omdat ze zelf de bepaling van de inhoud voor het affiche
niet begrijpen. Dikwijls kan ik, als ik een opdracht voor een affiche
krijg, totaal niet begrijpen wat de redacteuren met het woord 'inhoud
' bedoelen. Het thema, dat zijn de huidige politieke opgaven en daarom
moet men heel precies weten wat er aan de hand is. Wat is typerend voor de vormgeving van affiches? (...) De meest vastberaden, voor de massa bestemde en bondige vorm, die de gevoelens en de wil van de massa volledig organiseren kan tot een activering volgens het klassegebod, overgebracht door fonetische eenheden, door thematisering van de kleur, door pittige kleuren, door grafische uitvoering, uitgewerkt met inachtneming van het materiaal van de polygrafie en gedrukt op papier. |
|
|
Uit: A. Rodchenko, Rabota s Mayakovskim (Werken met Mayakovski). in: Iskusstvo no 11, 1966
|
Varvara Stepanova en haar man Alexander Rodchenko speelden een belangrijke rol in de uitwerking van het Constructivisme door hun theoretische werk aan het INKhUK (het Instituut voor Artistieke Cultuur), hun pedagogische arbeid aan de VKhUTEMAS (de Hogere Artistieke en Technische Werkplaatsen) waar zij designprogramma's en methodes ontwikkelden en door hun praktische werk met design voor grafiek, theater, textiel, kleding en meubels. Wij waren voorstanders van de nieuwe wereld, de wereld van de industrie, technologie en natuurwetenschappen. Wij stonden achter de nieuwe mens, we voelden aan hoe die zou zijn maar konden ons hem nog niet helemaal voorstellen. (...) Wij schiepen een nieuw schoonheidsbegrip en wij verlegden de grenzen van de kunst. Wij maakten affiches, schreven leuzen, versierden openbare gebouwen en pleinen. Wij schiepen zelfs een eenvoudige en duidelijke belettering voor demonstraties, een lettertype dat nog steeds wordt gebruikt. We maakten nieuws en noodzakelijke dingen, die nu geaccepteerd zijn. Maar in die tijd vervloekten ze ons, omdat we journalisten, typografen, fotografen, textielarbeiders en ontwerpers waren. |
|
Van olieverf schilderen tot stof bedrukken Schilderkunst heeft niet alleen geen nut voor onze hedendaagse
kunstpraktijk, maar vormt ook een breekpunt in de ontwikkeling daarvan.
Waarom is dit het geval? (...) In feite ontkennen schilders het belang
en de noodzaak van andere kunstvormen of een andere kunstcultuur niet.
Zij tolereren, zonder twijfel, het bestaan van propagandaposters, ontwerpen
van fijne bedrukte katoen en boekomslagen; het enige probleem is dat zij
er bij blijven dat al deze 'toegepaste' kunstvormen ondenkbaar zijn zonder
de creatieve basis van de schilderkunst, waarop elke beeldende cultuur
gevestigd moet zijn. Zo wordt stilzwijgend aangenomen dat om een mooie
katoendruk te maken, men eerst landschapschilderen moet leren. (...) Alleen is het aantal kunstenaars die, eens en voor al, breken
met schilderkunst en die erkennen dat productiekunst niet alleen op gelijke
hoogte staat met het maken van kunst, maar dat dit de enig mogelijke weg
is die, productief en met succes, de problemen kan oplossen van onze hedendaagse
kunstcultuur nog niet groot. Tot deze groep behoren Rodchenko, Stepanova
en Popova. (...) De kunstenaars van de Avant-garde zijn op weg van het
schilderij naar de bedrukte katoen en keren vanzelfsprekend niet terug.
|
Uit: O.M.Brik, 'Lef' 1924 |
|
Anoniem, Bouwplaats, bedrukt katoen, ca. 1930 |
![]() |
|
![]() |
Solokov, Vliegtuigen
en vijfpuntige sterren, bedrukt katoen, 1932 |
|
Uit: Tat'iana Strizhenova, Textiel en kledingontwerpen in de jaren twintig en de vroege jaren dertig, in: Art into production, Tentoonstellingscatalogus Londen 1984. |
Tegen de algemene achtergrond van de textielproductie in
de vroege jaren twintig, zijn de stoffen van Popova en Stepanova met hun
monumentale patronen en heldere kleuren karakteristiek voor een gevoel
van vernieuwing. Hun succes was zo groot dat hun ontwerpen door de pers
van die tijd werden bestempeld als 'de eerste Sovjet mode'. Over het algemeen verliep de ontwikkeling van het textielontwerp
heel anders. De wens kunstenaars actief mee te laten bouwen aan een nieuwe
samenleving maakte dat bedrukte stoffen beter figuratief dan abstract
konden zijn, het thema van het ontwerp verwant aan de prestaties van de
tijd. Op deze manier ontstond een nieuwe varieteit textielontwerpen, meestal
'thematische' of 'propaganda'ontwerpen genoemd. Geliefde onderwerpen waren:
'Industrialisatie', 'Constructie', 'Fabriek', 'Vliegtuig', 'Sport', 'Pioniers',
en 'Het nieuwe dorp'. |
|
![]() |
Serge Burylin,
Trekkers, bedrukt katoen, 1930 (links) |
|
Darya Preobrazenskaya,
Electrificatie, bedrukt katoen, 1931 (rechts) |
![]() |
|
Elk produkt dat een bewerking ondergaat, is onderworpen aan de wetten die worden opgelegd door het materiaal waar het van gemaakt is. Bij het kiezen van een stof om een bepaalde vorm te maken is het van wezenlijk belang om de consistentie, elasticiteit, grootte en kleur te behouden. Ruwe wol bijvoorbeeld vraagt om een stijl die van een rechthoekige snit uitgaat of tenminste van een basisconstructie van rechte hoeken, zonder enige toevoeging van een verticaal plooienritme, vooral omdat de stof zich moeilijk laat plooien; op die manier vermijden wij vervorming van het materiaal. (...) Van materialen die soepel zijn, bijvoorbeeld alle soorten zijde, kan men dankzij hun specifieke eigenschappen kleren maken om in te bewegen (bijvoorbeeld dansen) en meer gecompliceerde vormen bedenken (cirkels, veelhoeken). Dit type kostuum, 'geconstrueerd' naar de dynamische beweging van het lichaam, moet in zijn onderdelen zelf 'mobiel' zijn. (...) Vorm is niet los te maken van kleur. Wanneer we kijken naar
een kledingstuk in één kleur met een elementaire geometrische
vorm, merken we op dat de genoemde vorm vraagt om de toevoeging van een
complementaire kleur, terwijl een meer ingewikkelde vorm tonaliteit nodig
heeft. Als we twee identieke vierkanten vergelijken, één
wit en één zwart, lijkt de zwarte kleiner en lichter dan
de witte (volgens de kleurentheorie). Om deze reden is het noodzakelijk
de zwarte vorm gecompliceerder te maken om twee kledingstukken in deze
kleurerf in evenwicht te brengen. (...) Ondertussen is het duurzaam maken van kleding zowel het werk van de kunstenaar als van de technicus. Het is de taak van de kunstenaar om de nieuwe vorm te ontsluieren die met de eigentijdse mens wordt verbonden, om nieuwe uitgangspunten te vinden voor eigentijdse kleding, om uitdrukkingsvolte stijlen te creëren die relevant zijn voor het individuele kledingstuk, om kleur en vorm individueel te maken, om de onderdelen van de kleding te kiezen en tot een geheel te maken en om de ritmes vast te leggen overeenkomstig het silhouet van het kledingstuk en de dynamiek van het menselijk lichaam. Een technicus, die de taal van de kunstenaar duidelijk verstaat, kan al dit wetenschappelijk werk in realiteit omzetten; de specifieke rol van de technicus is van primair belang en onmisbaar voor de produktie van een kledingstuk. Alleen met dit wederzijds begrip tussen kunstenaar en technicus is het mogelijk om het kledingprobleem op te lossen. |
Uit: Alexandra Éxter, Over de structuur van kleding. in: Atel'e, no 1. 1923 | |
Ljubov Popova,
Prozodesda, kostuumschets nr. 7 |
![]() |
|
De mode van vandaag
is de overall van de arbeider
Hedendaagse kleding moet men 'in actie' zien, net als een producerende machine. Alle versierende details zijn verbannen onder het motto: 'Het comfort van kleding moet gekoppeld zijn aan de praktische functie'. Niet alleen is controle van de massa op het soort kleren dat gedragen wordt noodzakelijk, maar ook moet kleding niet meer ambachtelijk worden gemaakt maar een industrieël massaproduct worden. Zo verliest kleding haar 'ideologische' betekenis en wordt een onderdeel van de culturele wekelijkheid. Nu pas worden, dankzij de vergaande ontwikkelingen van techniek en industrie, kleren voor piloten en chauffeurs, beschermende overalls voor arbeiders, voetbalschoenen en militaire regenjassen geproduceerd. Het ontwikkelen van eigentijdse kleding, wordt begeleid van ontwerp tot en met de materiële productie. Bij het knippen wordt rekening gehouden met het speciale doel waarvoor de kleding is bestemd. Het is nodig om esthetische elementen te vervangen door het produktieproces. |
Uit: 'Varst'(V.Stepanova), 'Lef 1923, | |
Popova, Stepanova
en Rodchenko, textielontwerpen uit LEF, 1924 |
![]() |
|
Laat ik het duidelijker zeggen: men moet geen versieringen
op de kleding naaien maar deze vervangen door accenten op de naden die
bij het naaien ontstaan en de vorm bepalen. De industrienaaimachine vervangt
het handwerk. (...) Een aparte plaats tussen in massa-productie vervaardigde kleren neemt de speciale kleding (specodezda) in, die specifieke eisen stelt en een speciale uitrusting vraagt. Pakken voor chirurgen, piloten, arbeiders in de chemische industrie, brandweerlieden en deelnemers aan pool-expedities. De sportsector stelt dezelfde eisen als de 'prozodezda', kleding aangepast aan de soort sport: voetbal, wintersport, roeien, boxen en athletiek. Binnen elke sport worden symbolen aangebracht om de teams van elkaar te kunnen onderscheiden (emblemen, vorm, kleur van het uniform). De kleur is bij sportkleding een belangrijke factor omdat wedstrijden zich vaak afspelen in grote ruimten met veel publiek. Ook bij competitie wedstrijden moeten de partijen goed te onderscheiden zijn. Sportkleding moet worden geproduceerd in een groot aantal kleurencombinaties. Het basisprincipe bij de vormgeving van sportkleding is: maximaal praktisch, eenvoudig en prettig te dragen. |
||
Varvara Stepanova, sportkleding, 1923 |
![]() |
|
Prospectus voor een cursus Artistieke Vormgeving aan de textielfaculteit van Vkhutemas, 1925. Professor V.F.Stepanova. IV Ontwerpen voor stoffen en kleding a werkkleding oefeningen: machinist, metaalbewerker, wever,
drukker, piloot, chauffeur, ingenieur enz. V Ontwerpen voor emblemen, banieren en vlaggen, geborduurde kostuum decoraties enz. oefeningen: banieren en vaandels voor radio-amateurs, insignes voor postbodes en militairen enz. VI Onderzoek naar en studie van de ontwikkeling en het instandhouden van een moderne stijl a praktische observatie, met schetsen, van lopende stofontwerpen
in de Sovjet textielindustrie |
Uit: Stepanova, Cursusprogramma textielfaculteit | |
Uit: A. Fedorov-Davydov, Inleiding bij de eerste Sovjet tentoonstelling van nationale textiel, Moskou 1928 |
In 1928 worden voor het eerst Russische textielontwerpen tentoongesteld die gericht zijn op de industrie en een praktisch gebruik. Van de verschillende toegepaste kunsten, is het ontwerpen
van textiel een van de belangrijkste. Als een van de eerste levensbehoeften
worden jaarlijks in ons land miljoenen meters stof geproduceerd die hun
weg vinden naar de meest afgelegen gebieden, waar voornamelijk beren wonen,
en naar de huizen van de minst ontwikkelde mensen. Textiel was een van
de eerste produkten van de nieuwe cultuur die alle uithoeken bereikte.
Machinaal vervaardigde stoffen vervingen de thuis gemaakte materialen,
die meestal ontstonden door het slavenwerk van vrouwen. Daardoor veranderde
het bestaan ingrijpend en de weg werd vrijgemaakt voor industrialisatie
en een progessieve stadscultuur. |
|
In een kapitalistische maatschappij, waar de produktie wordt
gestuurd door concurrerende marktmechanismen en het enige doel is de hoogste
winst te maken, is het kunstzinnige aspect van de textielproduktie niet
meer dan een economische kwestie. (...) Textielproduktie in het Rusland
van voor de revolutie was: een bedenkelijke kopie van het westerse model
en het resultaat van het achterlijke en provinciaalse karakter van het
Russische kapitalisme. (...) |