![]() |
BRONNENBUNDELS |
Thomas Gordon-Smith |
Uit: Robert A.M. Stern, Modern Classicism. New York 1988 | |
De brieven vormen voor Smith alleen een uitgangspunt. Hij werd ook geïnspireerd
door de archeologische vondsten in de villa van Hadrianus en de huizen
in Pompeji, aangevuld met motieven uit de Italiaanse renaissance en uit
de 19de eeuw. Smith's veelkleurige muurvlakken en vrijmoedige plattegrond
suggereren een luchthartige benadering, maar hij gelooft oprecht in de
mogelijkheden van de klassieke traditie. In het ontwerp van zijn eigen
huis in Richmond Calif. uit 1982 steunt Smith, een vakbekwame schilder,
op de traditie van de Romeinse wandschilderkunst om een zoals hij het
noemt 'geletterd classicisme'te bewerkstelligen. Middelpunt van zijn villa
is de woonkamer op de tweede verdieping met een vierkante plattegrond
die door twee ovalen in de vloer een diagonale as krijgt. Smith versierde
de muren met drie rijen fresco's die straalsgewijs verlopen vanaf de op
het plafond geschilderde oculus 1). |
||
|
Thomas Gordon Smith, Richmond Hil House, 1982-83 |
|
Van boven naar beneden beeldde hij de levensfasen van de
mens af, de vier seizoenen aan de hand van vier taferelen uit de mythe
van Persephone 2) en benzinestations die staan voor de technische
vooruitgang en voor de lokale architectuur van Californië. Monroe
House, gebouwd in 1986, verwijst met zijn asymmetrische plattegrond, intieme
vooruitspringende portico's en kleurig ornament naar de lange rij voorgangers
van schilderachtige klassieke villa's. Een criticus suggereerde dat Smith
probeert een theorie over 'decorum' te ontwikkelen, die toepasbaar is
op kleinschalige Amerikaanse huizen, waarin de verschillende klassieke
ordes worden vereenzelvigd met specifieke activiteiten. Elke vleugel van
zijn huis dient een ander doel in het familiele-ven en Smith heeft aan
elk een andere stijl toebedeeld. Smith zou hiermee passen in de traditie
van die hervormers die terugwillen naar de oorsprong van de klassieken.
Desondanks blijkt uit de ontwerpen zelf dat de architectuur van Smith
ondenkbaar is zonder de ervaring van kunst en architectuur in de 20ste
eeuw. |