![]() |
BRONNENBUNDELS |
Paul Klee In heel zijn werk gaat het bij Paul Klee niet zozeer om de vormen van de zichtbare wereld maar om inzicht in diepere levens- en andere bestaans-vormen, die hij tegenkomt tijdens de zoektocht naar de oerbronnen en vormende krachten van de natuur. Dit diepere inzicht leidt bij de kunstenaar tot een bemiddelende taal van tekens. (...) Van zijn onderzoek naar specifieke structuren die zich bij de relaties tussen lijnen en bij combinaties van lijnen kunnen voordoen gaat Klee over op organisme en mechanisme van beweging en tenslotte op de overgangssituaties waarin beweging optreedt: spanning, verstoring en herstel van het evenwicht, de kosmische beweging. De symbolen die de beweging vormgeven, de gyroscoop en de slinger, worden naast de cirkel en de spiraal geanalyseerd, om dan tenslotte te belanden bij een uitdrukkingsmiddel dat typisch is voor Klee, de pijl. (...) Deze pijl komt men vervolgens steeds weer in Klee's werk tegen, eerst omhoogwijzend als afkorting voor een boom, dan op gevaarlijke of humoristische wijze uit hemel en aarde schietend, vaak als een dreigend onheilsteken voor demonische krachten maar dikwijls ook gewoon als richtingaanwijzer. |
Uit: Carola Giedion-Welcker,
Paul Klee. Reinbek bij Hamburg 1961 |
|
Paul Klee, Het ontstaan van de pijl |
|
|
De reis naar Egypte |
||
Het symbool |
||
De pijl als symbool van de toekomst Zoals de bliksem een aankondiging is van de kosmische dynamiek in de hemel, zo verschijnt de pijl in Klee's beeldende wereld als grafisch teken van spanning in het verloop van een ontwikkeling, een 'genesis'. Zoals hij in zijn Pedagogisch Schetsboek uitvoerig heeft toegelicht, heeft Klee hem in de eerste plaats ingezet als symbool voor richting in zijn wereld van ruimte en tijd. In de tweede plaats heeft hij hem toegepast als toekomstsignaal van zich ontwikkelende aardse, onderaardse en kosmische activiteiten. Dit is de zwarte pijl die, zoals Klee schrijft, vanuit het tegenwoordige wit op het actieve en toekomstige zwart georiënteerd is. Hij omvat dus heden en toekomst, wordt teken van een dynamische toename van energie en geeft evenwichtsspanningen aan bij zuiver natuurkundige processen, of hij is uitsluitend een intellectuele wegwijzer bij pedagogische uiteenzettingen. Hij kan zelfs een dramatisch, onafwendbaar noodlotsteken worden dat vanuit de hemel de menselijke maatschappij bedreigt, zoals in de 'getroffen' plaatsen en steden die Klee verschillende keren schilderde. Hier hangt hij als een tastbaar onheil, als zwart zwaard van Damokles boven de in elkaar verweven, op plattegrond en opstand lijkende symbolen van stedelijke nederzettingen. |
||
Paul Klee, Betroffener Ort, 1922/109 |
![]() |
|
Rune-achtige beeldtekens |
|
|
Uit: Robert Goldwater, Primitivism in Modern Art |
Pedagogisch Schetsboek De uiteenzettingen in Paul Klee's Pedagogisch Schetsboek
worden gekenmerkt door het toeschrijven van gevoelseigenschappen aan
lijn- en kleur-symbolen. (...) |
|
De figuren zelf zijn in een leegte of op een onbegrensd
vlak geplaatst, hebben ook geen volume en geen ruimtelijke of psychologische
band met elkaar. Klee maakt van het kinderlijk onvermogen om perspectief
weer te geven een opzettelijke en berekende abstractie, die 'voorbij gaat
aan' normale kijkwaarden'. (...) Een opzettelijke spanning wordt gelegd
tussen de bijzonderheid van het detail en de algemeenheid van het symbolisch
object. Dit effect wordt nog vergroot door de titels van de schil-derijen.
In plaats van ons de gewenste uitleg te geven, dat wil zeggen de afzonderlijke
objecten op het doek met elkaar te verbinden door een aannemelijk referentiekader
aan te geven, herhalen zij de duidelijke onderdelen van de compositie.
Ze sommen in letters nog eens op wat al afzonderlijk in verf is neergezet.
Op deze wijze wordt de betekenis van het tafereel voor de beschouwer vergroot,
daar het tegelijk duidelijk en ondoorzichtig mysterieus is, gewoon iets
voorstellend èn abstract.
|
|