![]() |
BRONNENBUNDELS |
De doorbraak van Viktor & Rolf |
Uit: Pauline Terreehorst, 'Verknipte' jurken van Viktor & Rolf verrassen Parijs. in: de Volkskrant 19 maart 1994 | |
In de begeleidende catalogus spreekt men van jurken die lijken op archeologische vondsten, vazen die uit scherven werden gereconstrueerd. Tegen de glazen ruit staat een nieuwer ontwerp. Het is een lange witte jurk met bolle rok, waarvan de zijkant ter hoogte van de bovenarm en de heup lijkt te zijn weggehakt. De jurk staat daardoor plat op de ruit, zodat de mogelijkheid ontstaat het effect goed te bekijken. Een andere witte jurk is aan een paar onzichtbare draden erboven gehangen. Weer zie je hetzelfde effect, alleen is nu het bovenste deel van de borst het doelwit van een onbekende beul die jurken amputeert. Wie na deze beschrijving denkt dat de ontwerpen van Viktor & Rolf alleen geschikt zijn voor een museum, vergist zich. Deze kleren zijn bedoeld om aan te trekken en zijn net zo draagbaar als die van Comme des Gargons of van Martin Margiela, waaraan ze verwant zijn. De draagster moet er wel tegen kunnen dat kleding zo een dicussiestuk kan worden maar dat zijn opvallende hoeden, sieraden of schoenen soms ook. | ||
Bovendien gaat het gesprek dan weer eens over iets anders dan over te dik of te dun, erotische uitstraling of kuise ingetogenheid. Die categorieën spelen in de ontwerpen van Viktor & Rolf zelfs geen enkele rol. Ze reageren verbaasd als ik vraag of verleiding in hun werk belangrijk is. Hun kleren drukken wel emoties uit, maar zeker geen zinnelijkheid. Het gaat ze eerder om agressie en woede. Daarom presenteerden ze hun collectie ook op een bijzondere manier tijdens de groepsshow van jonge Nederlandse ontwerpers in het Parijse Institut Néerlandais. De modellen bleven aan het begin van het plankier met gebogen hoofd staan en liepen pas verder als ze van een voorgangster een flinke klap op hun rug hadden gehad. Waarom ze voor woede kiezen, kunnen de ontwerpers moeilijk uitleggen. Het lijkt hun de juiste emotie voor deze tijd. |
||
Viktor & Rolf, Ontwerp Co 2-05, 1994 |
|
|
Viktor Horsting en Rolf Snoeren, beiden vierentwintig
en afgestudeerd aan de Arnhemse Kunstacademie, gingen in 1992 op de bonnefooi
naar Parijs. Ze wilden stage lopen bij bekende ontwerpers, maar dat bleek
minder makkelijk dan ze dachten. Om toch wat te doen te hebben, schreven
ze zich als duo in voor een wedstrijd in Hyères, waar jonge createurs
prijzen kunnen winnen die hen goed op weg helpen. Met hun eerste prijs
konden Viktor & Rolf gratis deelnemen aan de grote kledingbeurs Prêt-à-Porter
Féminin. Ze mochten etalages inrichten van topboetieks als Kashiyama
en Maria Luisa in Parijs, en kregen daarbij hulp van het gerenommeerde
pr-bureau Deuxieme Bureau. Naast hun ontwerpwerk voeren ze inmiddels commerciële
opdrachten uit voor het in Parijs gevestigde, maar door Nederlanders geleide
ontwerpbureau Ravage.
|
||
De agressie en woede die Viktor & Rolf met hun ontwerpen
willen uitdrukken, geven ze vorm door de kleren daadwerkelijk te mishandelen.
Ze gooien en smijten ermee, klemmen ze tussen een deur, trekken er dan
aan en knippen er vervolgens stukken uit. De 'wonden' die bij deze mishandeling
ontstaan, vormen het uitgangspunt voor plooien, ingezette stukken, splitten,
bulten en andere aantastingen. In de collectie die ze in Paris presenteerden
is het proces goed te zien als je de verschillende stadia van transormatie
bekijkt die een simpel wit jurkje doormaakt. Halverwege wordt die jurk
opeens uitgevoerd in kostbare, geborduurde ivoorkleurige zijde, een couturestof
die stoffenhandel Capsicum het duo ter beschikking stelde. Daar is als
een 'inktvlek' een stuk zwarte kant tegenaan gezet. Met opzet is het hele
stuk, inclusief gaten en rafels gebruikt. Het misvormt de jurk zoals een
litteken dat doet, maar tegelijkertijd geeft die amorfe vorm de jurk een
exotische schoonheid. Het is het meest consequente en daarom belangrijkste
stuk uit hun collectie.
|