![]() |
BRONNENBUNDELS |
Textielkunst en de Biënnales van Lausanne De invloed van het Bauhaus werd versneld door de uitwaaiering van de Bauhausdocenten en studenten in de jaren dertig. Sommigen gingen tijdelijk naar Oost Europa, Zwitserland, Frankrijk en Engeland. Een groot deel trok naar Amerika. Een van de Bauhausdocenten kwam in 1933 naar het Black Mountain College in North Carolina. Josef Albers was een wegbereider en rebel, een schilder en pedagoog met een revolutionaire benadering van schoonheid en creativiteit. Zijn filosofie betrof de vorming van een nieuwe generatie leraren, kunstenaars en ontwerpers door de gehele United States. Vanuit Black Mountain schreef en doceerde ook zijn vrouw, Anni Albers. Zij leidde werkgroepen en ontwikkelde methoden voor het ontwerpen en produceren van weefsels. Net als bij andere Europeanen die in Amerika gingen werken, veranderde de aard van het werk van Anni Albers. Het hogere tempo, het gebrek aan goede weefgetouwen en assistenten en ook haar geïsoleerde positie en het gebrek aan steun en opdrachten maakten haar textielwerken kleiner en vrijer. Ze deed haar invloed gelden op twee generaties Amerikaanse wevers en zette ze aan het denken met haar vruchtbare ideeën, haar meer structurele dan decoratieve benadering, haar rationalisme en haar openstaan voor het vernuft van de Peruaanse weefkunst, maar ondanks haar vele lessen en lezingen had zij geen directe volgelingen die in haar stijl werkten. |
Uit: Mildred Constantine/Jack Lenor Larsen. Beyond Craft: The Art Fabric. NewYork 1973 |