|
|||
Het werk was een geschenk
voor de Raad van Neurenberg in 1526. In 1627 is het werk aan keurvorst
Maximiliaan I vermaakt. Die liet er het grote opschrift van Dürer
afhalen. Later werd het weer aangebracht.
Dat de stijl van de vier apostelen ons aan de grote Italiaanse meesters doet denken is geen toeval, want Dürer heeft zich gedurende zijn laatste levensjaren veel beziggehouden met de theorie van de kunst en een verhandeling over de geometrie geschreven, gebaseerd op een grondige studie van Piero della Francesca's handleiding voor het perspectief. |
|||
Dit
monumentaal tweeluik is het artistiek en godsdienstig testament van Dürer.
De apostelen zijn sterk tegengesteld aan elkaar; de brandende vurigheid
van Marcus staat tegenover de mannelijke kalmte van Paulus; het
vaderlijke gelaat van de oude Petrus onderlijnt de trotse ernst van
Joannes. De houdingen en de draperingen zijn even expressief als de
blikken. De vier apostelen geven dan ook de vier temperamenten weer,
zoals die afkomstig waren van Hypocrates leer, die uitging van de
lichaamssappen. maar ook de planeten spelen een rol in deze leer der
temperamenten:
De klassieken vonden alleen het eerste normaal: de andere drie werden beschouwd als ziekelijke afwijkingen! Vaak zien we allegorische voorstellingen van deze vier temperamenten: musicerende flegmatici, liefdesparen zijn sanguinisch, en een ruziend echtpaar stelt het cholerische voor! Vermoedelijk geeft Durer zijn vier apostelen ieder een van de vier temperamenten: |
|||
|
|
|
|
Johannes: Sanguinisch |
Petrus: flegmaticus |
Markus: Cholericus |
Paulus: Melancholicus |
Samenstelling bronmateriaal
ten behoeve van tehatex vwo en het nieuwe vak ckv-2/3 uit het algemeen
deel voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen
via e-mail is voldoende.
Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
|