Giovanni Battista Gaulli detto il Baciccia

Het gewelf kan elk moment openbarsten om zicht te geven op de werkelijke hemel erachter!

De kerk "Il Gesù" te Rome werd het voorbeeld van het kerkgebouw van de Contrareformatie in de zogenaamde Jezuïetenstijl.  Overal in de katholieke wereld, ook in de nieuw ontdekte wereld, wordt dit type nagevolgd.  De brede kerkruimte en de koepel werd een dankbaar gegeven voor de latere Barok. Bekend is het praalgraf van de H. Ignatius, door de Jezuïet Andrea Pozzo en het plafondschilderij met De triomf van de naam Jezus door Gaulli, waarvan je hierboven een afbeelding van ziet.


Dit gebeurde in de tweede helft van de 17de eeuw. (1676-1679) De gelovigen zouden onder de indruk moeten raken en door het aanschouwen van heilige gebeurtenissen vertrouwd moeten raken met de hemelse glorie. Het beschilderen van de koepel, het tongewelf van het langschip en het apsisgewelf vertrouwde men toe aan Giovanni Battista Gaulli, bijgenaamd Il Baciccia die op virtuoze wijze het typisch barokke verlangen naar een verbinding van het aardse leven met gene zijde gestalte gaf. 

Men ziet een groot aantal verdoemden die omlaag storten.

De  fresco's 

  • in de apsis de Aanbidding van het Lam
  • in het langschip de Triomf van de naam Jezus  
  • in de koepel de Engelencyclus  

kenmerken zich door een kunstig illusionisme. Zo lijken de vier profeten op de pendentieven onder de koepel door de knappe trompe-l'oeil- techniek op wolken te zweven. Het fresco in het langschip lijkt zich als een driedimensionale wereld boven de zware, door engelen van wit sierstucwerk gedragen omlijsting te bevinden. Midden in de lichtende hemel verschijnt, omgeven door putti, het monogram van Christus, JHS. Men ziet een groot aantal verlosten die ingaan tot het eeuwige leven en verdoemden die omlaag storten. De figuren die van buitenaf de schildering lijken binnen te zweven of er juist uit lijken te vallen, gaan vloeiend over van schilderwerk in sierstucwerk en omgekeerd. Ze wekken de indruk alsof het gewelf elk moment kan openbarsten om zicht te geven op de werkelijke hemel erachter. De beschouwer krijgt daarmee de rol toebedeeld van toeschouwer die een hemelse manifestatie bijwoont.

Samenstelling bronmateriaal  ten behoeve van tehatex 2003/2005. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

08/25/2004 last update digischool