Triptiek Pietro Lorenzetti

Geboorte van Maria (1342)

Grote opmerkzaamheid voor details uit het dagelijks leven

Dit werk toont direct de essentie van het werk van Pietro Lorenzetti, namelijk het zoeken naar een overtuigende ruimtelijke illusie. Hij was erg vernieuwend op dit gebied. De verticale verdelingen van de triptiek worden verlengd in de diepte als muren. Hierdoor lijkt een doosvormige ruimte te ontstaan achter het picturale vlak. Dit effect wordt versterkt door het oversnijden van één van de figuren.Bovendien ziet men in het linker paneel doorkijken naar nog dieper gelegen ruimtes.

  • Een dergelijke vorm van ruimtelijke illusie is verwonderlijk voor deze tijd, de eerste helft van de 14de eeuw. Want pas 100  jaar later slaagt men er in om dit op een systematische wijze te doen door de ontdekking van het perspectief met centraal vluchtpunt.

  • Ook de voorstellingswijze is erg vernieuwend. De geboorte van de Maagd wordt hier namelijk voorgesteld als een huiselijke scène in een burgerlijk milieu van een eigentijdse  familie uit de stad Siena.

  • Ook het realisme is opvallend. Joachim, de vader van de Maagd, zit in een zijkamertje ongeduldig te wachten. Anna, moeder van de Maagd, ligt op haar bed na de bevalling en kijkt toe hoe vroedvrouwen haar pasgeboren baby wassen.

Samenstelling bronmateriaal  ten behoeve van tehatex 2003/2005. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

08/13/2004 last update digischool