De prospectiva pingendi

In zijn jeugd wijdde Piero zich aan de wiskunde en hoewel op zijn vijftiende beslist werd dat hij schilder moest worden bleef hij toch altijd zijn vroegere studies trouw. Het was ook juist door zijn talenten als schilder en wiskundige dat hij voor Guidobaldo da Montefeltre werkte, de vroegere Hertog van Urbino, voor wie hij veel erg mooie schilderijen op paneel maakte die voor het grootste gedeelte verwoest zijn bij een van de vele gelegenheden dat de staat door oorlogshandelingen geteisterd werd.
Toch zijn sommige geschriften van Piero over meetkunde en perspectief daar bewaard gebleven en deze laten zien dat hij in die wetenschap op geen enkele manier de mindere was van tijdgenoten of van iemand uit welke tijd dan ook. 

Naarmate hij ouder werd nam de belangstelling voor meetkunde en perspectief nog toe: naast zijn "De prospectiva pingendi" schreef hij onder andere ook nog "Trattato d'abaco" over stereometrische lichamen. Over dit onderwerp schreef hij nog "De quinque corporibus regularibus" De afbeelding laat een regelmatig 20-vlak zien en een regelmatig 8-vlak uit dit boek. De tekeningen zijn van Piero zelf.

Piero della Francesca, schilder uit Borgo San Sepolcro, 1410/20-92

  Animatie De Geseling, waarbij de ruimtelijke plaatsing van de figuren duidelijk wordt weergegeven. (geen geluid) (Indien het bestand niet opent, eerst downloaden op je harde schijf)

Systematische vereenvoudigingen van natuur lijke vormen

Meer dan enige andere kunstenaar van zijn tijd geloofde Piero della Francesca in het wetenschappelijke perspectief als basis voor de schilderkunst. In zijn streng wiskundige verhandeling - de eerste van het genre - heeft hij aangetoond hoe de wetten van het wetenschappelijke perspectief toepasselijk zijn op stereometrische lichamen, bouwkundige structuren en de menselijke gestalte. Deze wiskundige instelling doordringt heel zijn werk. Als hij een kop, een arm of een draperie tekende, zag hij die objecten als variaties of samenstellingen van bollen, cilinders, kegels, kubussen en piramiden, zodat de visuele wereld bij hem iets krijgt van de onpersoonlijke duidelijkheid en onvergankelijkheid die stereometrische constructies eigen zijn. We kunnen della Francesca de eerste voorloper noemen van de abstracte kunstenaars uit onze eigen tijd, omdat ook zij werken met systematische vereenvoudigingen van natuurlijke vormen.

Samenstelling bronmateriaal  ten behoeve van tehatex 2003/2005. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

08/20/2004 last update digischool