Francesco Clemente
Francesco Clemente (1952 Napels) komt  al op vroege leeftijd door de jaarlijkse reizen die hij met zijn ouders maakt,  in contact met verschillende culturen en artistieke tradities. Op zijn achtste begint hij uit zichzelf te schilderen en tegen zijn wil in publiceert men in 1964 zijn eerste gedichten die door zijn moeder zorgvuldig werden bijgehouden. In 1971 bezoekt hij ook voor het eerst India en Afghanistan, waarnaar hij later nog veel zal terugkeren. Elementen van deze culturen verschijnen in zijn schilderijen.
Sinds zijn negentiende jaar verblijft Francesco nu ieder jaar gedurende lange tijd in Madras, een stad in het zuiden van India en maakt daar ook veel van zijn werk. Vaak gebeurt dat in samenwerking met de lokale kunstenaars, die naar zijn zeggen tot de laagste kaste van de maatschappij behoren. Het is allerminst verwonderlijk dat hij door zijn verblijf daar sterk door het hindoeïsme en het boeddhisme, maar vooral door het tantrisme, een belangrijke stroming van het hindoeïsme, is beïnvloed. Zijn wens om een hindoe te zijn heeft ook sporen achtergelaten in zijn schilderijen en tekeningen.
Clemente vermengt zijn persoonlijke tekentaal met toespelingen op ideeën uit deze godsdienst. Hij ziet zijn kunst niet als middel om met anderen te communiceren, zoals in de westerse opvatting gebruikelijk is, maar als een visualisering van een innerlijk beeld, als een soort overblijfsel, een restant van een belangrijk proces dat zich bij hem innerlijk afspeelt. Clemente´s werk is een analyse van zichzelf en zijn omgeving. Hij wil tonen hoe de werkelijkheid er zou kunnen uitzien als er geen werkelijkheid zou bestaan. Een van zijn meest gebruikte thema´s is het zelfportret.

Humor en ironie nemen een belangrijke plaats in in zijn werken. Een ander thema dat zijn werk kenmerkt is het lijden. Via het lijden behaalt de mens een overwinning op de materie. Clemente zegt over zichzelf, dat hij altijd het gevoel van gevaar ervaart, gevangen als hij is tussen elkaar bevechtende rassen, mannen en vrouwen.

Clemente wordt beschouwd als een van de belangrijkste voorvechters van de Transavanguardia. De schilderkunst van Clemente koppelt de invloed van de grote traditie van de klassieke en westerse kunst aan invloeden uit de Oosterse kunst. Hij vindt ook inspiratie in de volkscultuur, de film, de televisie en de nieuwe media. Zijn werk bestaat uit aquarellen, tekeningen, fresco´s en olieverfschilderijen.

In een vroege periode experimenteerde hij met loodgrijze kleuren waarin hij in petroleum groen, donker olijfgroen en paarsblauw zijn denkbeeldige onderwereld verbeeldde. Vanaf de jaren ´70 zien we de Oosterse invloed meer en meer opkomen, o.a. in het gebruik van ideogrammen. Deze combineert hij met abstracte symbolen, menselijke figuren, toespelingen op grafitti en decoratieve suggesties.
Zijn recentste werk wordt getypeerd door lyrische lijnen, zinderende kleuren, intrigerende beelden en speciaal licht.

Meer afbeeldingen van Francesco Clemente

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron oa Thema: cultuur Door: Surender Kisoentewari Dit stuk is een bewerking van een afstudeerscriptie 1985

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

18-12-2005