Ferdinand Hodler 1853-1918
Ferdinand Hodler bracht zijn jeugd door in armoede; zijn vader stierf toen hij 7, zijn moeder toen bij 14 was. Zijn eigenlijke vorming als kunstenaar kreeg hij in Genève (1871-76) van Barthélémy Menn, een leerling van lngres en vriend van Corot. Op reizen naar Bazel (1875), Madrid (1878-79) en München (1881) maakten Holbein, Raphaël en Velasquez, evenals Dürer, diepe indruk op hem. De ontmoeting met symbolistische dichters was van beslissende betekenis voor zijn overgang van realistische voorstellingen naar voorstellingen met een sterk symbolistische inhoud, gepaard aan een expressieve behandeling van lijn en kleur, in een symmetrisch-monumentale opbouw van de compositie.

Als exponent van het symbolisme, als wegbereider voor het expressionisme, als vertegenwoordiger van de Jugendstil en niet in de laatste plaats als vernieuwen van de monumentale schilderkunst, is Hodler een van de krachtigste persoonlijkheden in de Europese kunst rond 1900.

De droom 1897-1903

Potlood, pen en penseel in inkt, gekleurd krijt, gouache en olieverf op bruin pakpapier, geplakt op karton 88,6 x 69,7 cm

Van alle werken van Hodier komt in 'De droom' zijn verwantschap met de Jugendstil het duidelijkst tot uitdrukking.

 

Door zijn gedachtenwereld is 'De droom' a.h.w. een incarnatie van het liefdesverlangen. De papaverbloemen, die het hippie-achtige meisje in haar hand houdt, verzinnebeelden weliswaar voor Hodler de schoonheid in het algemeen en in het bijzonder de schoonheid van de natuur. Het 'meisje met bloemen in haar hand' is immers een motief dat door Hodler al sedert 1885 werd toegepast, maar dan naturalistisch opgevat. In het licht van de opvattingen van Freud kan de verdroomde blik van het jonge meisje, vol verlangen gericht op de bloemstengel, echter ook erotisch, symbolisch uitgelegd worden.

Voor de liggende jongeling, belichaamt de jonge vrouw als het ware schoonheid en liefde, kunst en leven. Het wezen van de geslachten en hun relatie tot elkaar krijgen daardoor een zingeving, die geheel in de geest van Hodler is, en waarbij zowel het bijzondere als het gemeenschappelijke van het mannelijke en vrouwelijke principe kernachtig naar voren komt.

In zijn gespannen, naar boven gerichte houding belichaamt de jongeling de zelfs nog in de slaap creatieve verbeeldingskracht van de kunstenaar, die naar het hogere streeft; zijn ideale naaktheid openbaart zijn gevoeligheid, en zijn dromend gelaat is direct naar het object gekeerd, dat hij in zijn verlangen bekijkt. De jonge vrouw daarentegen richt haar passieve contemplatie naar beneden, naar het elementaire, het gewone; haar zinnelijkheid heeft zij verhuld in een gewaad dat van alle tijden is. 'De droom' neemt een sleutelpositie in voor wie in Hodler's psyche wil doordringen en moet als een hoofdwerk gezien worden onder zijn symbolistische voorstellingen

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

08-12-2005