Max Klinger

1857-1920

Klinger begint zijn opleiding in 1874 aan de Academie te Karlsruhe bij Karl Gussow; toen deze in 1875 leraar werd aan de Academie te Berlijn ging Klinger met hem mee. Na verblijven in München en Brussel leeft hij van 1883-1886 in Parijs. Van 1888-1890 bereist hij Italië, waar hij Böcklin leert kennen, naar wiens schilderijen hij al enkele etsen had vervaardigd. In 1893 vestigt hij zich in Leipzig, waar zijn huis een middelpunt wordt van het kunstzinnige en maatschappelijke leven. In 1897 krijgt bij een professoraat aan de Academie voor grafische kunst te Leipzig.

Het blauwe uur (1890)

Over het ontstaan van dit schilderij, dat in 1890 te Rome werd voltooid, schrijft Klinger: 'De eerste stoot ertoe gaven mij zuivere licht- en kleurstudies, die ik vele jaren geleden in Parijs begon te maken. Ik heb toen reeds het schilderij gecomponeerd. Dat men er onwillekeurig een gedachte bij invlecht, is niet meer dan natuurlijk, en zo heb ik geprobeerd drie verschillende wijzen van stille contemplatie zo goed mogelijk te karakteriseren: het doffe, verdroomde wegzinken in het avondlijke duister, het bespiegelend huiveren, waarbij men in het vuur staart en tenslotte het zich wijd openstellen voor de droom'

Deze verschillende stemmingen van de ziel brengt Klinger zowel tot uitdrukking in de houding van de drie vrouwen, als in de behandeling van de kleur, die is opgebouwd op de contrasterende spanning tussen het transparante blauw van de schemering en het levendige geel-rood van de weerschijn van het vuur. Blauw speelt in de symbolistische schilderkunst een belangrijke rol. In navolging van Goethe is het de kleur, die 'een gevoel van onrust en verlangen opwekt', terwijl het geel-rood energie, warmte en activiteit uitstraalt.

Talrijke reizen voeren hem door geheel Europa. In zijn zeer veelzijdig oeuvre als graficus, schilder en beeldhouwer, heeft Klinger zich door tal van voorbeelden laten inspireren naast de antieke kunst en Böcklin o.a. door Goya, Puvis de Chavannes, Rodin en Marées maar deze invloeden verwerkt tot een geheel eigen stijl, die van grote betekenis is geweest voor de ontwikkeling van de Jugendstil en van het symbolisme.

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

08-12-2005