François Rude

1784-1855

De Franse beeldhouwer Rude is In 1815 werkzaam te Brussel met decoratieve sculpturen in paleizen. In 1827 werkt hij in Parijs waar hij evolueert van classicisme naar neo-barok. Zijn werk is uitgevoerd in een theatraal realisme. Zijn krachtig-onstuimige, bij de barokke vormentaal aanknopende naturalistische stijl, heeft de plastische kunst van de 19de eeuw diepgaand beïnvloed.

La Marseillaise (of: opmars der vrijwilligers van 1792), 1833-1836, ca. 1300x800, Parijs, Arc de Triomphe 

     

     

Het relief wordt beschouwd als een krachtig en welsprekend meesterwerk, tegen één van de pijlers van de Arc de Triomphe te Parijs. De soldaten, vrijwilligers van 1792, die samenstromen om de republiek te verdedigen, zijn nog volgens de klassieken uitgedost, maar de Geest van de Vrijheid geeft de hele groep een onstuimig voortstormende beweging. 

Deze belangrijke voorbeelden van de Franse romantische beeldhouwkunst onderscheiden zich door hun onstuimigheid, de kracht van hun massabeweging. Evenals bij Delacroix - zij het dan in een ander opzicht - vinden wij ook hier overeenkomst met de barok, wat vooral in de heftige, fel bewogen stijl van Rude naar voren komt. 
Op figuur hierboven zie je La Marseillaise of Het vertrek van de vrijwilligers Het is eenreliëf van natuursteen van bijna dertien meter hoog dat op de Arc de Triomphe in Parijs is aangebracht. François Rude maakte het in 1836.

1.- De mannen worden aangevuurd door de godin van de strijd. Noem drie aspecten van de voorstelling waarmee Rude aangeeft dat zij de godin van de strijd is. 

2.- In het reliëf wordt de revolutie als een heldhaftige en edele strijd gepresenteerd. De gezichtsuitdrukking van de godin draagt daaraan bij: zij zweept op een fanatieke manier de strijders op.Noem drie aspecten van de kop waaruit deze heftigheid blijkt. 

3.- Rude zei over De Marseillaise: “Ik geloof dat dit werk goed is geworden, omdat er iets in zit dat mijn eigen ziel warm en koud doet worden.”Breng deze uitspraak in verband met de ideeën die men in de Romantiek over kunst had. 

Honore Daumier. François-Pierre-Guillaume Guizot (1787-1874), Deputy, Minister and Historian. 1833

4.- Op de afbeelding hierboven zie je een beeldje van Honoré Daumier. Het is van klei gemaakt en daarna beschilderd. Daumier maakte in 1832 een grote serie portretbustes van politici en andere bekende Parijzenaars. Deze beelden zijn al heel realistisch. Als je de beelden van Rude en Daumier met elkaar vergelijkt zie je de tegenstelling tussen Romantiek en Realisme.

Bespreek deze tegenstelling aan de hand van twee aspecten van elk beeld.

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

09-12-2005