SHOCKING

Niets wees van tevoren op het beroep dat Schiaparelli later zou uitoefenen. Maar toen ze, na een mislukt huwelijk achterbleef met haar kind en voor zichzelf moest zorgen, kreeg ze het briljante idee om vrouwen van de armeense kolonie in Parijs truien te laten breien naar haar eigen ontwerp. In die truien introduceerde ze motieven uit de negerkunst en tatoeage-ontwerpen en patronen - cubistische en surrealistische vormen die ze zo goed kende. Het succes was enorm. In 1935 vertrok ze naar een van de duurste huizen op de Place Vendóme.

Wanneer Salvador Dalí in de jaren dertig de superrijken van zijn tijd ontmoet, die gekleed worden door de beste modeontwerpers, willen ze vermaakt worden door de surrealisten, die opzien baren met hun pamfletten, tentoonstellingen en rumoerige publieke optredens.

 

links: het paar

rechts: kostuum voor het jaar 2045’ dat Dalí in samenwerking met Christian Dior ontwikkelde in 1950.

Dalí gaat een samenwerking aan met de befaamde modeontwerpster Elsa Schiaparelli (bedenkster van de kleur shocking pink). Van alle ontwerpers stond zij het dichtst bij de Surrealisten. 

1936 mantelpak met laatjes

Na de truien volgden de gebreide hoeden, shawls, broekrokken en jurken. Ze verwerkte in haar creaties collages van uitgeknipte stukken krant, waarmee Picasso was begonnen. Blouses, dassen, zelfs zijden en wollen badkleding, werden voorzien van kranteknipselmotieven.

Na elke reis kwam ze met nieuwe ideeën: boerenversieringen uit tirol, dikke, wijde sweaters na haar ski-vakantie, burnoes' uit Noord-Afrika en borduursels uit Peru en Rusland. Cocteau en Bérard maakten ontwerptekeningen voor haar. Ze nam Bérard's kleurenschema's over en maakte een modieuze kleur van zijn paars-rose, dat ze 'shocking' noemde.

Ze liet zich niets ontgaan. Grof paklinnen gebruikte ze als stof voor kleding en amerikaans laken met clip-sluitingen voor avondjurken. Haar knopen zagen er niet langer uit als knopen maar hadden de vorm van beestjes, maskers, kettingen, hangslotjes en miniatuur-gitaren. 'Schiap', zoals ze gemakshalve ook wel werd genoemd, gebruikte als versiering eveneens het glanzend porselein waarmee de russische emigrés tussen de wereldoorlogen de kost verdienden.

Voor haar bedenkt Dalí onder meer een hoed in de vorm van een schoen, een roze suède centuur met een lippengesp, een ‘flardenjurk’en een ‘mantelpak met laatjes’. Ook ontwerpt hij parfumflessen, textieldessins en cosmetica-advertenties. Daarnaast: stofontwerpen, modefoto’s en andere aan mode gerelateerde objecten én een bijzonder ‘kostuum voor het jaar 2045’ dat Dalí in samenwerking met Christian Dior ontwikkelde in 1950.

Schiaparelli bedacht handtasjes die van binnen waren verlicht of waaruit muziek klonk wanneer men ze opendeed en kwam met fosforiserende broches die 's avonds oplichtten. Al deze experimenten brachten haar behoorlijk wat op. In het decennium voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bestonden haar klanten voornamelijk uit filmsterren en de chique vrouwen uit de hogere kringen. Het is bekend dat Mae West eens kleding bij haar bestelde waarbij ze een gipsen afgietsel van haar beroernde 'voorgevel' zond.

Er kwamen steeds meer accessoires. Dit alles was kenmerkend voor de vooroorlogse periode. De geschiedenis van de mode laat zien dat de jaren die voorafgaan aan grote katastrofes altijd een neiging tot het excentrieke vertonen.

Website van Elsa Schiaparelli www.schiaparelli.com/

Lesmateriaal (engels) van het Philadelphia museum of Art [Teacher Packet]

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Uit Kings of Fashion.Anny Latour. Londen 58:

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. In plaats hiervan geven we onder aan de pagina ruimte voor een eigen invulling of verwijzing naar internetpagina's.

23-12-2005