Franz von Stuck
Van 1881-1884 studeert Stuck aan de Kunstnijverheidsschool te München. Na eerst vooral als grafisch kunstenaar te hebben gewerkt ging Stuck, tegen het einde van de jaren tachtig, zich op de schilderkunst toeleggen, en wel op de uitbeelding van symbolistische thema's. Klassicistische elementen in het werk van Stuck, dat met de Jugendstil verwant is, gaan terug op indrukken van de kunstenaars Marées en Hildebrandt. Vanaf 1895 gaf hij les aan de Academie te München. [afb Salome]

 

The Artwork of Franz von Stuck, set to the Lacrimosa of Mozart's Requiem in D minor.
In 1898 wordt de 'Villa Stuck' voltooid, a.h.w. een gedenkteken voor hemzelf, dat hem, in de geest van de kunstenaars van de renaissance, laat zien als tegelijkertijd architect, beeldhouwer, beoefenaar van de toegepaste kunst en schilder, en dit in een omgeving die past bij zijn status als vorst der schilders. In 1906 wordt hij geadeld. Sedert de jaren negentig beoefent Stuck ook de portretschilderkunst, waarbij hij gebruik maakt van foto's als voorbeelden. Als leraar genoot hij een grote roem: tot zijn leerlingen behoorden o.a. Kandinsky en Klee

Stuck beperkt het traditionele thema van de zondeval, dat van oudsher als symbool gold voor de verleiding van de man door de vrouw, tot de gestalte van Eva met de slang, en schildert dit motief tussen 1889 en 1912 in tal van variaties als 'Zonde', 'Zinnelijkheid', en 'Ondeugd'.

 

In vergelijking tot het traditionele motief geeft Stuck echter aan de functie van de slang een andere betekenis, doordat hij haar onverbrekelijk met Eva verbindt, met haar identificeert. De slang als verleidelijk, wellustig, satanisch wezen wordt het symbool voor de vrouw, die daardoor zelf gekarakteriseerd wordt als duivels, als tegelijkertijd aantrekkelijk en verderfelijk. Hierbij komt nog de fallische betekenis van de slang, waardoor deze voorstellingen symbolen van de sexualiteit zonder meer worden.

Op deze wijze laten de schilderijen van Stuck ook de opvatting van de vrouw zien die omstreeks 1900 de overheersende was; tegelijkertijd zijn zijn schilderijen kenmerkend voor de houding van de maatschappij van deze tijd, die officieel de 'zonde' veoordeelt, er in het geheim echter naar verlangt en in esthetisch opgemaakte vorm van geniet.

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

09-06-2007