Grote Morgen
De vroeg-romantische Duitse schilder Philip Otto Runge (1777-1810), vriend en collega van Caspar David Friedrich, maakte duidelijk hoe gevarieerd de beleving van de maannacht kon zijn: 'Is het niet merkwaardig, dat we helder en duidelijk ons hele leven ervaren, als we nu eens zien hoe zich dikke zware wolken langs de maan spoeden, dan, hoe de randen van de wolken door de maan verguld worden, of dan weer, hoe de wolken de maan geheel verslinden? Ik kan me voorstellen dat we alleen al met zulke beelden het verhaal van ons leven zouden kunnen beschrijven.'
De weinige overgebleven schilderijen van de jong aan de tering gestorven Runge, waarin het landschap een rol speelt, maken duidelijk dat de keuze van het moment van de dag of nacht een essentieel element in zijn opvatting van het landschap betekende. In één project dat hem intensief heeft beziggehouden speelden de tijden van de dag zelfs een hoofdrol. Slechts één van die vier schilderijen is voltooid (hoewel later in stukken gesneden): de zogenaamde Grote Morgen. Je ziet hier dan ook een detail van dit werk, dat hij vervaardigde rond 1810. Dat is het eerste schilderij waarin het nachtelijk duister zo geschilderd is, dat de ruimte gevuld lijkt te zijn met een bleek-blauw licht. De figuurtjes helemaal bovenin Runges Grote Morgen, die nog, verzameld rondom de morgenster, in de nachtelijke sfeer verblijven, zijn door het licht van de nacht in de rijkste schakeringen van blauw gehouden. Daarbij wordt de kleurigheid van het blauw beklemtoond door de roze reflecties van het ochtendlicht onder hen.
Nu was het juist deze Runge die zich buitengewoon intensief met het verschijnsel kleur als zodanig bezighield. In de geschiedenis van de verschillende kleurentheorieën wordt hij dan ook steeds weer genoemd, ook al hebben zijn ideeën - waarin hij zich afzette tegen de veel invloedrijkere ideeën van Isaac Newton (1643-1727) - het uiteindelijk niet gehaald.