TEHATEX

Eindexamenonderwerp tehatex Havo 2009: Taal

Het centraal examen heeft betrekking op de periode van het Romaans tot heden, met nadruk op de periode vanaf 1800. Kunst, architectuur en vormgeving van de romantiek tot heden komen derhalve in het examen aan de orde. In het examen 2009 zal uit de periode vóór 1800 aandacht worden besteed aan de middeleeuwen. Het centraal examen 2009 is gericht op Taal.

Er is geen verdere stofbeperking beschikbaar. Je docent(e) geeft aan welke onderdelen voor studie in aanmerking komen. Alle hoofdstukken en de daarin voorkomende lessen zijn daarom genummerd.


Over de vraag of kunstwerken met woorden en letters wel tot het gebied van de beeldende kunst behoren zei de kunstenaar Sol Lewitt in 1969: “Als woorden gebruikt worden, en zij komen voort uit ideeën over kunst, dan zijn zij kunst en geen literatuur. Getallen zijn nog geen wiskunde.”


  Moodle

Naast de leerlingversie van dit thema in het vaklokaal beeldonderwijs is het thema ''Taal'' ook beschikbaar als ELO. [Zie demo versie]
  Hoofdstuk 1.-  Middeleeuwen

De meeste geschilderde teksten hadden maar een doel: verwoorden wat niet in beeld te brengen was. De naam van de afgebeelde persoon, het jaar van ontstaan, de naam van de kunstenaar. Ook de tekst van een spreekwoord waar het schilderij op was gebaseerd, of een oproep aan de toeschouwer werden verwoord.
  Hoofdstuk 2.- De 16de t/m de 18de eeuw

Dat schilders sedert de zestiende eeuw steeds minder vaak gebruik gemaakt hebben van de mogelijkheid om in het platte vlak van het schilderij naast schilderen ook te schrijven, is een ontwikkeling die samenhangt met de steeds strikter geworden ‘regels van de kunst’.
  Hoofdstuk 3.- De 19de eeuw

In de loop van de 19de eeuw gingen schilders, wanneer zij een bepaalde historische gebeurtenis wilden uitbeelden, zich steeds meer toeleggen op een zo realistisch mogelijke weergave.

  Hoofdstuk 4.- De 20ste eeuw  Eerste helft

De werkelijkheid was voor de kunstenaars niet langer het doel dat nagestreefd werd, maar hooguit het vertrekpunt bij het maken van een kunstwerk.
  Hoofdstuk 5.- De 20ste eeuw  Tweede helft

Kunstenaars zoeken hun inspiratie bij zowel de hogere als de lagere cultuur.
  Hoofdstuk 6.- De 21ste eeuw

Woorden en ideeen in de publieke ruimte, zoals aanplakbiljetten, posters, neonreclame, stickers en T-shirts van argeloze voorbijgangers, maar ook internet en computerprogramma's kunnen een inspiratiebron zijn voor de hedendaagse kunstenaar.

Literatuur:


Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van kunstvakken voor havo en vwo in het profiel C&M..  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven

Last update: 16-01-2009   DE DIGITALE SCHOOL  Vaklokaal kunstvakken (ckv-2/tehatex)