 |
41. Oskar Schlemmer (Stuttgart 1888 ‑
Baden‑Baden 1943)
Affiche voor het 'Triadisch Ballet', 1924 Litho,
ingekleurd met tempera
Oskar Schlemmer was een zeer veelzijdig docent; hij
verzorgde ook verschillende typografische ontwerpen voor het Bauhaus.
Aanbiedingstekst
p. 39‑41
Bronnenbundel
p. 98~103
|
 |
42.
Oskar Schlemmer (Stuttgart 1888 ‑ Baden‑Baden 1943)
Abstracte
figuur uit het 'Triadisch Ballet', 1922
Verscheidene
materialen, gemonteerd op perspex frame,
h.
ca 2 m, Stuttgart, Staatsgalerie
Vergelijk deze figuur met de ontwerptekening op p.
102 van de Bronnenbundel, waarop ook de Draadfiguur (dia 43) te zien is.
|
 |
43.
Oskar Schlemmer (Stuttgart 1888 ‑ Baden‑Baden 1943)
Draadfiguur
uit het 'Triadisch Ballet', 1922
Verscheidene
materialen, gemonteerd op perspex frame,
h.
ca 2 m, Stuttgart, Staatsgalerie
|
 |
44.
Oskar Schlemmer (Stuttgart 1888 ‑ Baden‑Baden 1943)
Vormendans,
reconstructie uit 1984. Eerste opvoering Bauhaus, 1926
Bronnenbundel
p. 103‑104
|
 |
45.
Oskar Schlemmer (Stuttgart 1888 ‑ Baden‑Baden 1943)
Decorontwerp
voor de troonzaal van de keizer van China in 'Le Chant du Rossignol, 1929
Ook na zijn vertrek uit het Bauhaus in 1928 maakte
Schlemmer nog theaterontwerpen.
|
 |
46.
Kurt Schmidt (Limbach 1901)
Toneelconstructie
voor het 'Mechanisch Ballet'
Het ballet was 'mechanisch' omdat de menselijke
figuur verborgen bleef achter gekleurde vormen, die 'mechanisch' leken te
bewegen.
Bronnenbundel
p. 95‑98
|
 |
47.
Laszlo Moholy‑Nagy (Baseborsod 1895 ‑ Chicago 1946)
Toneelontwerp
voor 'Hoffmanns Erzählungen' van Jacques Offenbach, Berlijn 1927
Moholy‑Nagy ensceneert deze al bestaande en
conventionele opera in een constructivistisch ontwerp, waarin behalve
architectuur en licht ook film een rol speelt.
Aanbiedingstekst
p. 40
Bronnenbundel
p. 104‑106
|
 |
48.
Allan Kaprow, (Atlantic City 1927)
Kiosk
met variabele panelen, 1957‑59
Verscheidene
materialen, 344 x 570 x 22
Dergelijke bouwsels gebruikte Kaprow voor de
inrichting van zijn eerste happening '18 Happenings in 6 Parts', die van
4‑10 oktober 1959 in de Reuben Gallery in New York plaats vond.
Bronnenbundel
p. 111‑112, p. 127
|
 |
49.
Robert Rauschenberg (Port Arthur 1925)
Kostuums
en object voor 'Minutiae' van Merce Cunningham, 1954
Object,
olieverf/metaal/kunststof/hout en spiegelglas, 215,3 x 205,7 x 77,5
In 1949 ontmoette Rauschenberg Merce Cunningham en
John Cage in Black Mountain College. In 1953 maakte hij zijn eerste
kostuumontwerp voor Cunningham. In 1961 trad hij in vaste dienst om belichting
en enscenering te verzorgen bij de Merce Cunningham Dance Company.
Aanbiedingstekst
p. 46
Bronnenbundel
p. 108‑109
|
 |
50.
Robert Rauschenberg (Port Arthur 1925)
Kostuums
voor 'Summerspace' van Merce Cunningham, 1958
Bronnenbundel
p. 108‑111
|
 |
51.
Ulay (Solingen 1943)
Marina
Abramovic (Belgrado 1946)
Positive
Zero, 1983
Deze voorstelling was een collage van
tableaux-vivants waarin de levensfasen van de mens werden verbeeld tegen een
achtergrond van de muziek van Australische Aboriginals en Tibetaanse monniken.
Bronnenbundel
p. 126
|
 |
52.
Robert Wilson (Texas 1941)
Decor
uit 'CIVIL warS'
'CIVIL warS' is bedoeld als een grote multi‑nationale
aaneenschakeling van op zich zelf staande delen. Allerlei verschillende genres
(lyriek, proza, dans, film, schilderkunst, oosters theater) worden samengebracht
in Wilsons versie van een opera.
Aanbiedingstekst
p. 49‑50
Bronnenbundel
p. 130‑134
|

|
53.
Robert Wilson (Texas 1941)
Scène
I,c uit 'CIVIL warS'
|
|
Gescand
en beschikbaar gesteld door Peter Vermaas Penta College. De
diaseries zijn samengesteld door het LOKV evenals de begeleidende tekst. |