 |
41
Jackson Pollock (Cody, Wyoming 1912 ‑ East Hampton, NY. 1956)
Frieze, 1953‑55
Connecticut,
Cofl. Meridan
De angst om zichzelf te
herhalen dreef hem ertoe om opnieuw het penseel te hanteren en in
krachtige lijnen te werken, waardoor min of meer losse vormen tot stand
kwamen. Dit maakte het veel moeilijker om zulke afzonderlijke vormen te
integreren tot een geheel.
Aanbiedingstekst: p.
52‑54
Bronnenbundel: p. 87‑94
|
 |
42
Willem de Kooning (Rotterdam 1904)
Woman 1, 19501952
olieverf/doek, 192 x 147,3 cm.
New
York Museum of Modern Art
De werkwijze van dit werk werd
in een artikel van Thomas Hess uit de doeken gedaan. In juni 1950 begon
Willem de Kooning aan Woman 1 met het prepareren van een doek van ruim
anderhalve meter. Daarna volde een periode van verf aanbrengen, weer
wegschrapen, tekenen en opnieuw tekenen van gedeelten van het doek. Na
anderhalf jaar was het doek bijna af, maar het beviel De Kooning niet
meer. Hij haalde het van het spieraam af en gooide het in een hoek. Een
poosje later vroeg Meyer Schapiro het afgekeurde doek te mogen zien. De
Kooning haalde het te voorschijn en spijkerde het zowaar meteen op. Na een
week of wat werken was het dan toch eindelijk af. Voor De Kooning beperkte
elke verfstreek en elke genomen beslissing het aantal mogelijkheden dat
open bleef. Hij hield het liefst zijn schilderwerk zo lang als het kan
veranderbaar, variabel. Hij bleef voortdurend tekenen, haalde stukjes van
de voorstelling naar voren om weer een nieuwe compositie te vormen.
Aanbiedingstekst:
p. 52‑53, p. 54
Bronnenbundel:
p. 95‑103
|
 |
43
Willem de Kooning (Rotterdam 1904)
Woman and Bicycle, 1952‑1953
olieverf/doek, 194,5 x 124,5 cm.
New
York, Whitney Museum of American Art
Het thema vrouw zou hem
gedurende vele jaren blijven obsederen. In 1953 werd een aantal van deze
'Vrouwen' voor het eerst aan het publiek getoond. Er kwam heftige kritiek:
men vond deze schilderijen vulgair, monsterlijk, pervers, kinderlijk
schaamteloos en afstotend. De andere abstract‑expressionisten hadden
hun twijfels over het figuratieve van deze voorstellingen. Zij zagen het
als een stap terug, hoewel De Kooning zelf de figuratie nooit helemaal had
opgegeven. Hij vond het 'treffen' van de vrouwen belangrijker dan al het
gedoe over compositie en dergelijke. Hij wilde 'de intieme proporties van
de anatomie' benaderen door in het schilderij 'het gevoel van
vertrouwdheid te brengen dat men heeft als men van dichtbij naar iemands
grote teen kijkt of naar een rimpel in een hand, een neus of lippen, of
een stropdas.
Aanbiedingstekst: p.
52‑53, p. 54
Bronnenbundel: p. 95‑103
|
 |
44
Willem de Kooning (Rotterdam 1904)
Gotham News, 1955
olieverf/doek, 175 x 200 cm.
Buffalo,
Albright Knox Art Gallery
De laatste 'Vrouwen' uit deze
reeks (1955) worden steeds abstracter, waarna een serie geheel abstracte
werken volgt die qua stijl hier direct op aansluiten.
Aanbiedingstekst: p.
52‑53, p. 54
Bronnenbundel: p. 95‑103
|
 |
45
Willem de Kooning (Rotterdam 1904)
Two Women, 1964
olieverf/papier/doek, 153,7 x 94 cm.
New
York, Coll. Xavier Fourcade Inc.
Omstreeks 1960 keren de
vrouwengestalten op De Koonings schilderijen terug. Ze doen nu meer denken
aan vruchtbaarheidsgodinnen en tegelijkertijd aan uitbundige naakten uit
de barok en rococo, maar dan wel rauwer en meer bezeten van karakter.
Aanbiedingstekst: p.
52‑53, p. 54
Bronnenbundel: p. 95‑103
|
 |
46
Claes Oldenburg (Stockholm 1928)
Scissors in motion, 1967
potlood, waterverf/papier,
76,2 x 50,2 cm.
part.
col/.
Omstreeks 1965 maakte
Oldenburg een aantal voorstellen voor monumentale beeldhouwwerken, die hij
in 1967 tentoonstelde. De voorstellen omvatten, behalve collages van de
voor de monumenten geprojecteerde plek, ook zeer lyrische tekeningen, even
geestig en fantasierijk als Oldenburgs eerdere werk. Deze beweegbare
scharen waren bedoeld om de Obelisk in Washington te vervangen.
Aanbiedingstekst: p.
65‑66
Bronnenbundel: p. 110‑ 115
|
 |
47
Claes Oldenburg (Stockholm 1928)
Model voor Giant traveling and telescoping lipstick, 1969
karton, textiel, beschilderd en gevernist met schellak
tractor: 14 x 42 x 65 cm
lippenstift: 59,7 x 21,7 x 26 cm
Dit is het eerste voorstel dat
ook werkelijk ten uitvoer werd gebracht. De bedoeling van dit monument was
dat het van een afstand te bedienen zou zijn, zodat het op de campus van
Yale dienst kon doen als een verrijdbaar platform voor toespraken van het
studentenprotest. Door de lippenstift op te pompen in verticale stand kon
men de aandacht van het publiek trekken en na afloop kon de lippenstift
weer inzakken. Met het weglaten van de motor verviel ook het verrijdbare
karakter. Het monument werd ter plekke, dat wil zeggen voor een zeer
klassiek bestaand oorlogsmonument in Yale, in elkaar gezet en fungeerde
gedurende de oorlog in Vietnam als anti‑oorlogsmonument.
Aanbiedingstekst: p.
65‑66
Bronnenbundel: p. 110‑ 115
|
 |
48 Claes Oldenburg (Stockholm
1928)
Giant Lipstick, 1974
h.7,2.
Yale University, Samuel Morse
College
De zachte versie bleek niet te
voldoen en is in de definitieve versie vervangen door plastic. Het
monument kreeg op een andere plek in Yale zijn definitieve plaats. Een
criticus schreef: 'Lippenstift, raket, tank, het ding drijft de spot met
het hele militaire apparaat en richt een beschuldigende vinger op een
cultuur die zijn mannelijkheid afmeet aan zijn raketten. Maar het heeft
ook zijn goedaardige kanten. Het laat zijn eigen aanspraken op erotiek
gelden. 'ik wens het beste van alle dingen', heeft Oldenburg gezegd en de
reusachtige lippenstift kan ook worden gezien als een monumentale
aanspraak op troost en liefde.'
Aanbiedingstekst: p.
65‑66
Bronnenbundel: p. 110‑ 115
|
 |
49
Claes Oldenburg (Stockholm 1928) Wasknijper 1 Clothespin, 1976 metaal, h.
13,5 m. Philadelphia
Dit tien ton zware monument
werd opgericht tegenover een klassiek stadhuis op een van Philadelphia's
meest elegante historische pleinen. Het was te verwachten dat er wel enig
verzet zou komen tegen dit 'agressieve' object op deze plaats.
Aanbiedingstekst:
p. 65‑66
Bronnenbundel: p. 110‑ 115
|
 |
50 Michael Heizer (Berkeley,
Calif. 1944)
Double Negative, 1969‑1970
vulkanisch gesteente en zandsteen, 240.000 ton verplaatste grond,
457 x 15 x 9 m.
Nevada, Mormon Plateau, Virgin
River Mesa
Heizer en zijn constructieteam
hakten in het oppervlak van het plateau twee schuin aflopende sleuven tot
een diepte van 15 meter. Deze sleuven staan tegenover elkaar in een
denkbeeldige lijn die haaks staat op een nauwe canyon/ravijn. Het werk
heeft een schaal gekregen die wedijvert met die van de grote rotsgraven in
de Vallei der koningen in Egypte, waar de symbiotische verhouding tussen
natuurlijke en door mensenhand tot stand gekomen vormen een spectaculaire
voorloper van 'Double Negative' lijkt. Heizer: 'Wat moet ik zeggen over
een kunstwerk dat niemand kan zien. De noord en zuid sneden hebben puur de
functie om ons bewust te maken van de massa die er tussen ligt. Alle
sculpturale kwaliteiten die het werk zou vertonen of niet vertonen zijn
zuiver toevallig.'
Aanbiedingstekst:
p. 58‑59
Bronnenbundel: p. 103‑107
|