Miljoenen mensen in Nederland spelen computerspelletjes Het loopt uiteen van een eenvoudig spelletje Patience tot geavanceerde games waar speciale consoles (spelcomputers) voor nodig zijn. In opkomst zijn verder de spelletjes op de mobiele telefoon; Nokia heeft nu een spel- computer op de markt die tevens dient als telefoon (Ngage). De game-industrie is big business; er gaat ruimschoots meer geld in om dan in de Hollywood-filmindustrie. Met de populariteit van games is ook de vraag naar onderzoek rond games gestegen. Universiteit Utrecht organiseerde zelfs een internationale conferentie over games en gameonderzoek. Doel: wetenschappelijk gameonderzoek internationaal als zelfstandig onderzoeksgebied op de kaart zetten. |
|
Worden computergames hiermee erkend als cultureel verschijnsel? Het is natuurlijk een wisselwerking, maar we besteden er aandacht aan omdat games een belangrijk deel uitmaken van de moderne cultuur.' Joost Raessens, docent nieuwe media en digitale cultuur aan de UU, vult aan: 'Er zitten twee dingen achter jouw vraag, namelijk wat we onder cultuur verstaan en op welk moment een bepaald nieuw medium als volwaardig wordt geaccepteerd. Er is denk ik in de laatste jaren heel sterk een verandering opgetreden binnen de universiteit; men erkent dat cultuur niet alleen iets is wat in de schouwburg of de opera plaats vindt, maar dat ook populaire cultuur een belangrijke rol speelt. Film- en televisiewe tenschappen hebben dezelfde problemen doorgemaakt en nu we met gameonderzoek bezig zijn, worden er veel dezelfde vragen gesteld. Film is ontstaan als kermisattractie eind 19de eeuw en wordt pas sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog serieus geno men door wetenschappers.' |
In 1998 is al gestart met een specialisatie nieuwe media en digitale cultuur, waarin ook computergames aan bod komen. Raessens: 'Er is een aantal thema's dominant ge weest vanaf het begin, bijvoorbeeld de vraag of gewelddadige spelletjes leiden tot geweld dadig gedrag. Daar is al snel veel onderzoek naar gedaan. Wat wij echter niet die oplei ding en dit congres willen doen is het brede aspect benadrukken; er is een heel breed scala aan vragen op het gebied van cultuur die ook betrekking hebben op computer-spelletjes' "Wij willen inderdaad alle facetten benadrukken. Niet alleen games en geweld of games en kunst. Dat zijn de meest stereotiepe vragen die gesteld worden,' zegt Copier. |
![]() |
In een game moet je participeren. Het is een enorme omslag van tv-kijken naar gamen. Tv is een laidback-medium -je gaat zitten en kijken. Gamen is veel meer een ervaring. Dat is denk ik ook datgene wat kun stenaars heel erg aanspreekt in games; dat je op die manier iemand tot een gebruiker van je kunstwerk kunt maken in plaats van alleen maar een beschouwen. Kunstenaars maken ook steeds vaker gebruikt van games in hun werk! |
Dat participeren heeft echter ook anarchistische trekjes.'Er zijn veel mensen die de grens overgaan en verder gaan dan de vrijheid die door de maker gegeven wordt" stelt Copier. .'Bijvoorbeeld gamers die een spel kraken en zelf een level bouwen. Ook zijn er veel 'shootergames' waarin mensen zelf graffiti op muren kunnen spuiten of anderszins cultuurkritiek uiten. Na 11 september was dat bijvoorbeeld veel te zien. Ik heb het idee dat dit zich heel erg uitbreidt en dat mensen steeds verder gaan in het zelf maken van spellen en zelf dingen toevoegen.' Consumenten krijgen en benutten mogelijkheden om zelf de cultuur vorm te geven.'Wij vinden het over het algemeen goed als niet alleen multinationals bepalen wat wij doen, maar dat wij zelf betrokken zijn bij de vormgeving van de cultuur,' zegt Raessens. 'In de krakersscene en bij de punkbeweging is deze gedachte natuurlijk niet nieuw. Het heeft een bepaalde traditie, maar de laatste jaren zie je die ontwikkeling heel erg terug op het gebied van mediacultuur.' |
|
Raessens: 'je ziet het elders
ook bijvoorbeeld bij Idols. Er wordt vaak lacherig gedaan, omdat
kinderen via sms-jes kunnen stemmen. Hèt is natuurlijk commercieel en
je kunt er kanttekeningen bij plaatsen, maar je geeft kinderen op zijn
minst wel het gevoel dat ze kunnen bijdragen aan de creatie van een
ster.'
Games kunnen ook op een andere manier effect hebben op de cultuur. Op dit moment zijn online multiplayergames als Everquest heel erg populair, dat zijn games die via het internet gespeeld worden. 'je moet je voorstellen dat echt duizenden mensen van over de hele wereld tegelijkertijd online zijn, om in een fantasiewereld tegen of met elkaar te spelen,' verklaart Copier. 'Mensen creëren daarin hun eigen personage en spreken via speciale sites bijvoorbeeld af in die wereld op een bepaald tijdstip om met zijn allen een groot monster te gaan verslaan.' |
|
Copier: 'Dat heeft ook heel
veel effect op het dagelijks leven. Mensen gaan zich kleden naar hun
personage en schrijven verhalen over hun personage op internet, of ze
luisteren naar muziek die te maken heeft met de wereld waarin ze in
spelen. Het verspreidt zich heel erg in het fantasygenre, wat ook weer
naar buiten komt in de fascinatie voor Lord of the Rings. Het is niet
alleen iets wat zich in de gamewereid afspeelt, maar wat verder gaat in
het dagelijks leven, en dus in alle vormen van moderne cultuur terecht
komt!
'In Rusland en Korea is gamen al als officiële sport erkend,' stelt Copier. 'En er zijn mensen die de hele wereld rondreizen en daar heel veel geld mee verdienen. Zij moeten ook een aantal uur trainen per dag, echt topsport. De gespeelde games variëren van shootergames tot strategiespellen.' |
|
Voorbeeld: Klassieke veldslagen tegen computer Time Commanders (BBC): een tweede serie Vier spelers krijgen de leiding over een leger uit de Oudheid. Daarmee spelen ze een historische slag na tegen een computer. Met deze formule brengt de BBC klassieke slagen tot leven.
In 48 v. Chr. stonden de legers van de Romeinen Julius Caesar en Pompejus
tegenover elkaar bij Pharsalus. De slag werd gewonnen door Julius Caesar, die
de machtigste man van het Romeinse Rijk werd. Maar hoe zou de het zijn
afgelopen wanneer de vier deelnemers aan ‘Time Commanders’ de leiding over
één van de legers hadden gehad?
|
Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel voor havo en atheneum. Overnemen voor commerciele doeleinden verboden. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. VPRo-Gids Start Game door Guus Benders. Is er zonder
uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een
financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 01/29/2010 last update digischool ckv 2 |