Trilok Gurtu

Bhangra elektronica, juju soul, Afro-Asian funk en raga-pop

Trilok Gurtu is van jongs af aan met muziek bezig. Hij werd geboren in Bombay en had een moeder die klassieke Indiase zangeres was en een vader die de sitar speelde. Vanaf zijn vijfde kreeg hij dan ook les in het bespelen van de tabla (Indiaas percussie instrument). 

Later in zijn jeugd experimenteerde hij met zijn tablaspel in de pop en jazzhoek en verliet India om met jazzmuzikanten op tournee te gaan. Later werd hij lid van een jazzgroep en speelde hij met nog een heel veel andere artiesten. 

De tabla werd oorspronkelijk gebruikt in de klassieke Hindoestaanse (Noord India) muziek, maar wordt ook aangetroffen  in de Pakistaanse en Zuid Indiaase muziek. Tegenwoordig treffen we de tabla ook aan in de Westerse muziek, vooral onder invloed van onder andere Trilok Gurtu.

De rechtertrommel wordt tabla of 'dayan' genoemd (dit betekent rechts).  De dayan kan je met behulp van de houten klossen en een speciaal daarvoor gemaakt hamertje op spanning brengen.     

De linkertrommel heet 'bayan' (dit betekent natuurlijk links) en is groter dan de dayan. De bayan kan gemaakt zijn van aluminium, koper, ijzer, staal of klei. Het vel van de bayan is niet gecentreerd geplaatst. Als de bayan wordt bespeeld, wordt de palm van de linkerhand op het midden van het vel gehouden en door de druk te varieren kan men de toonhoogte beinvloeden.

In 1988 trad Trilok op Europese festivals op met zijn eigen band. Bovendien lukte het hem dat jaar om zijn composities op een eigen album te zetten. Hij nam het album Usfret op, dat door vele musici als een zeer invloedrijk werk wordt beschouwd. Jonge Aziatische musici beschouwen Trilok als een lichtend voorbeeld. Hierdoor belandt Triloks muziek op de draaitafels van de hotste clubs. 

Niet veel later kwam hij in contact met het Mahavishnu Orchestra en John McLaughlin, de artistiek leider van het Orchestra. McLaughlin stelde voor samen te gaan spelen. Voor de vier hierop volgende jaren speelde Trilok een belangrijke rol in het John McLaughlin Trio. Hij nam twee albums met het trio op en vergezelde John op al zijn wereldwijde en uiterst succesvolle tournees. Tijdens een van deze tournees zagen de klassieke musici Katja en Marielle Labeque Trilok spelen. Zij nodigden hem uit hun bij te staan tijdens hun pianoconcerten gedurende hun Japanse en Australische tournees.

Videofragment: jazz guitarist John McLaughlin, the LaBeque piano duo, and percussionist Trilok Gurtu live in concert

 

  (NPS JAZZ) Bekijk hier twee nummers van Trilok Gurtu's concert op het North Sea Jazz Festival 2003: Jhulelal en Dance With My Lover.
In de zomer van 1993 begon Trilok een tournee met zijn eigen trio ter promotie van zijn nieuwe album The Crazy Saints. Zowel het album als de tournee werd zeer goed ontvangen. Trilok verbond subtiele Indiase ritmes en Indiase zang met moderne jazz- en rockelementen. De jaren daarop breidde de band uit tot een kwartet en toerden ze uitgebreid door de Verenigde Staten en Europa.

In mei 2000 begon Trilok aan het album The Beat Of Love, een album vol wereldmuziek samengesteld door Chris Difford van Squeeze. Wally Badarou, een bekende Afrikaanse producer uit Benin die vooral bekend is om zijn werk voor Level 42, produceerde het album. Het verscheen in 2001. Trilok Gurtu wil op het album ’The beat of Love’ zijn oorspronkelijke Indiase achtergrond en zijn liefde voor Afrika vermengen. Iets wat hij al eerder deed op ’African Fantasy’ uit 2000. 

Zijn percussiespel is op de nieuwe cd echter niet zo prominent aanwezig. Soms laat Gurtu met behulp van drumcomputers zijn ritmische virtuositeit horen. Meestal echter laat hij de ruimte over aan zijn gasten uit Afrika en India zoals: Angelique Kidjo, Salif Kuti, Wally Badarou en Roop Kumar. De laatste is een bekende acteur uit Bollywood.

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12/10/2014 last update