The Mundian to bach ke Rahi.

With the hurle, hurle, hurle, murd bilar.

The Mundian to bach keee Rahiiiiiiiiii-ahhh!

(meisje, pas op voor de jongens)

Bally Sagoo

Het is niet bepaald een meezingen, het nummer Mundian to back ke in het onnavolgbare lndiaase punjabi-dialect. Bovendien is de tekst redelijk conservatief Vrij vertaald wordt er gezongen: meisje, pas op voor de jongens. Toch werd dit nummer het afgelopen jaar een wereldwijde monsterhit. Het betekende de doorbraak naar het westerse publiek voor de Engels-indiase Panjabi MC en ontketende een ware hype rond bhangra, traditionele oogstmuziek uit India en Pakistan die werd vermengd met westerse mainstream.

Bhangra werd drie jaar geleden al voorzichtig opgepikt in de hiphop en r & b. Toen gebruikte producer Timbaland elementen uit de Indiase muziek voor de hit Get your freak on van Missy Elliot. Maar niet de hit Addictive van Truth Hurts, van een jaar geleden, barstte de hype pas echt in alle hevigheid los. Vele remixes met en samples van bhangra volgden. Zelfs het Duitse Snap! heeft de clubklassieker The Power uit 1990 in een Indiaas jasje gestoken: The power of bhangra.

 

Panjabi MC - Mundian To Bach Ke (Meisje, pas op voor de jongens.)

Ook het Nederlandse producersduo Bald 'n Spikey, alias Jeroen de Hengst en Niels Zuiderhoek, heeft zijn voordeel gedaan met de bhangra-hype. Als de Bhangra Knights staan zij met het nummer Husan, een mix van dance, pop en bhangra, in veertig landen hoog genoteerd in de hitlijsten. Zij maakten het nummer voor een Peugeot televisiereclame - waarin een Indiër zijn auto tegen muren aanrijdt en door een olifant laat pletten om hem om te vormen tot de Peugeot 206. 'Wij hadden eigenlijk helemaal niks met het bhangra-genre. We hebben de muziek aan het filmpje aangepast', vertelt De Hengst. 'Via intemet was er ontzettend veel vraag naar het nummer. Dus hebben we het op plaat uitgebracht. Bizar hoe goed dat nummer het doet.'

Waarom is een mix van eeuwenoude, folkloristische bhangra en westerse mainstream zo'n succesformule? 'Bhangra is laagdrempelig en vrolijk en daarom toegankelijk voor westerse dansmuziek', meent de Rotterdamse bhangra- deejay Naem Sadiq. De Haagse deejay Insane ziet een trend. 'India is in. Niet alleen op muzikaal gebied. Ook films als Bend it like Beckham en Monsoons wedding en een serie als The Kumars trekken opeens veel westers publiek.'

Bhangra is twee eeuwen geleden ontstaan in Punjabi, een streek in Noord-India die zich uitstrekt tot in Pakistan. Bhangra is dansbare feestmuziek die gemaakt wordt om het binnenhalen van de oogst te vieren. Omdat er ook hasj (bhang) werd gerookt bij deze vieringen, kreeg de muziek de naam bhangra.

Kenmerkend en essentieel voor bhangra is het aanstekelijke ritme van de dhol, een druminstrument dat met een stok en een twijgje wordt bewerkt. De thumbi (snaarinstrument) veroorzaakt het hoge, tokkelende geluid. De punjabi- zanger bezingt de liefde met verve. 'Omdat er zo weinig basiselementen in de bhangra zijn, laat het zich eenvoudig combineren met andere stijlen', zegt de Pakistaans-Engelse deejay Eagle-l. 'En de dhol bijvoorbeeld is makkelijk te vervangen door een drumcomputer.'

De vermenging van Indiase muziek met andere stijlen lijkt karakteristiek voor de Indiërs. Zij hebben zich de afgelopen eeuwen als contract- arbeiders en entrepeneurs over de wereld verspreid. De muziek vormde zich naar de nieuwe omgeving. In Zuid-Amerika ontstond de chutney-soca sound; de Caribische, swingende equivalent van de smartlap. De Surinaams-Hindoestanen vermengen hun roots met bubblin'.

In Engeland, waar een grote gemeenschap Indiërs en Pakistani woont, is bhangra vooral in het Londense Southhall al sinds het eind van de jaren zeventig immens populair bij de tweede en derde generatie Brits-Aziaten.

Sindsdien heeft de muziek zich met disco, electro, pop, reggae, r & b, garage en hiphop verenigd. Grote namen uit de hedendaagse bhangra-scene zijn Bally Sagoo, The Dhol Foundation, Bally Jagpal Nitin Sawhney en Panjabi Hitsquad. Allemaal artiesten die voornamelijk in de Aziatische gemeenschap bekend zijn.

Eén van de weinigen die buiten die kring waardering heeft gekregen is Panjabi MC (PCM). Hij mixed bhangra met mainstream. 'Ik draaide dat nummer van PMC in 1996 al', zegt de Haagse deejay Insane. 'Toen was zijn werk alleen bekend in Indiase, Pakistaanse en Hindoestaans-Surinaamse kringen.'

 

Insane begon tien jaar geleden bhangra te vermengen met house in de Hindoestaanse club Bollywood in Den Haag. 'Mensen dachten dat ik gek was. Bhangra met house? Dat kon niet.' Maar zijn stijl 'sloeg in als een bom.' Van zijn mix-ed's met titels als Burning Chutney en Burning Masala werden duizenden verkocht.

Deejay Sadiq hoopt dat andere Aziatische muzikanten dezelfde kans krijgen als Panjabi MC. Bhangra-producer Rishi Rich is een goed voorbeeld. Hij heeft binnen de Aziatische gemeenschap zijn sporen ruimschoots verdiend en heeft nu ook bhangra-remixes gemaakt voor Mary J. Blige, Craig David, Rieki Martin en Britney Spears. Sadiq: 'Producers en platenmaatschappijen willen Aziatische artiesten nu wel een kans geven, voorheen was dat haast onmogelijk.' Sadiqs wens zou wel eens uit kunnen komen; de latin-rage van een aantal jaar geleden baande een weg voor Spaanstalige artiesten als Jennifer Lopez, Ricki Martin en Marc Anthony en zorgde voor Carlos Santana's comeback.

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum. Overnemen voor commerciele doeleinden verboden. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. geraadpleegde lit: mix met bhangra/De Volkskrant 30/10 2003 Seada Nourhussen

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
12/10/2014 last update