dansen en skaten Dynamix

Vragen, opdrachten bij deze tekst
Krisztina de Châtel kwam voor het eerst in aanraking met het fenomeen skaten op haar dagelijkse fietstocht door het Vondelpark, op weg naar de studio. De manier van bewegen van de skaters inspireerde haar tot een nieuwe productie. Zoals Krisztina de Châtel eerder de dynamiek van dansers afzette tegen die van American football spelers en computerfiguren, onderzoekt zij nu de dynamiek tussen dansers en skaters.

Krisztina de Châtel over skaten:

“Elke dag weer word ik op mijn fiets door ze ingehaald. Verdorie! Maar wel mooi om te zien als ze me in een klein groepje zo vloeiend passeren. Die bewegingen, die ruimtelijke patronen, die snelheid! Ik zag het meteen voor me. De pendelende ellebogen van de skaters en de roterende armen van de dansers. De waanzinnige snelheid van het skaten in contrast met de menselijke maat van de dans. Maar geen gefreak en stunts, want daar houd ik niet van.”

Krisztina de Châtel houdt ervan zich in haar bewegingscompositie te laten beïnvloeden door zaken die buiten de dans liggen, zoals windmachines, computergestuurde beelden, doorzichtige kokers of zelfs paarden. Bovendien is zij zich zeer bewust van wat zich in de maatschappij afspeelt op het gebied van technische ontwikkelingen en opdoemende trends. 

Krisztina de Châtel maakte Dynamix samen met theatermaker/freestyle skater Marco Gerris, Geert Mul (art direction), Daniel Dekkers (real-time computer graphics) en Dirk Haubrich (muziek).

  

De soepele glijdende bewegingen en de grote snelheid die het onder de voeten bevestigde rollend materiaal teweeg kan brengen, vormt een prachtige variatie op wat het menselijk lichaam normaal al in dans kon doen, en in hoe de ruimte in bezit genomen kan worden. En ruimte is voor De Châtel ook al een nooit opdrogende bron van uitdaging.

In Dynamix wordt die ruimte geattaqueerd door vijf dansers, twee skaters, en twee ronddraaiende flauw gebogen projectieschermen. De dansers, drie vrouwen (Isabel Ariel, Eva-Maria Christ en Suzan Tunca) en twee mannen (Nicolas Legrand en Benjamin Petitjean), zijn allen gekleed in kekke zilverkleurige, zeer korte broekjes en met zwarte brede stroken omhangen hesjes. Hun blote benen steken in enkelhoge laarsjes met een stevige halfhoge hak. Dat schoeisel benadrukt in het getik op de vloer de scherpte in ritme en accentueert de veelal strakke afgemeten bewegingen. De twee skaters (Marco Gerris en Chris Knibbe) dragen wijde zwarte knielange broeken die meewapperen in de plotselinge wendingen en de zoevende rondcirkelende patronen.

Hoewel de dansers en de skaters grotendeels in gescheiden formaties werken, zijn er toch ook een aantal fraaie confrontaties waarbij wie de aanzet geeft tot een nieuwe frase het meest fascinerend is. Soms wordt een ver naar voren gebogen skater nonchalant en hautain als een verrijdbaar bijzettafeltje door een danseres verplaatst en bepalen de dansers de vaart, de plaats en de weg die een skater mag gaan. Een andere keer is het juist de skater die initiator is en de dansers tot volgen dwingt.

Ingegeven door haar fascinatie voor ruimtelijke patronen koos Krisztina de Châtel voor twee ronddraaiende projectieschermen. De schermen met de geprojecteerde beelden van real-time computer graphics creëren, zowel fysiek als virtueel, een veranderende ruimte. Ze formuleren uitdagingen en beperkingen voor de choreografie.  

Het is een intrigerend, zeer knap gechoreografeerd spel waarin als extra variant twee onafhankelijk van elkaar ronddraaiende schermen de ruimte en de groepsformaties onvoorspelbaar doorsnijden. 

Connected/Odysee 2001  
De Lantaren/Venster Werkplaats in Rotterdam biedt jonge, maar ook meer ervaren makers de gelegenheid om onder professionele omstandigheden hun plannen en ideeën uit te werken tot een volwaardige productie op het gebied van dans, theater en multidisciplinaire projecten. Door het organiseren van tournees en het aangaan van coproducties zet de Lantaren/Venster Werkplaats de samenwerking met enkele choreografen en theatermakers voor langere tijd voort.

Daarnaast wil de werkplaats een open en flexibel karakter behouden door ook in verhouding wat kleinere producties te blijven produceren. Dit seizoen brengt de werkplaats vier dansproducties uit. 
  • Tijdens het Jongeren-theaterfestival ACT(oktober 2000) in het Rotterdamse Theater Zuidplein wordt een voorstelling uitgebracht van Daniel Renner in samenwerking met hiphoppers. 
  • Ook Christina Gehrig Binder en Sascha Engel zijn uitgenodigd om producties te maken. In zijn Connected/Odysee 2001 - Lost on earth zal Engel moderne dans met streetdance verbinden en samenwerken met breakdancers en NBM's (natural born movers).

Cliff  

Karin Post weet als geen ander verschillende kunstdisciplines samen te brengen in één (dans)voorstelling. Ze gaat daarbij uit van de autonome kwaliteiten en zeggingskracht van dans, muziek en beeld. Dit seizoen komt ze met twee nieuwe werken. 
  • Veranderingen is gebaseerd op het gelijknamige muziekstuk van Guus Janssen, dat tijdens de voorstelling twee keer wordt gespeeld. De eerste keer staan dans en beeld in het teken van transformaties en variaties van de abstracte kwaliteiten van dans, muziek en computeranimatie. 
  • De tweede keer staan juist de verhalende kwaliteiten centraal: de dansers beleven groteske en wisselende situaties en stemmingen, als karikaturen in een tekenfilm.

Cliff de tweede productie, is een soap in dans. Volgens de wetten van het genre brengt Karin Post in dit stuk mensen van verschillende generaties bijeen, die verwikkeld zijn in een eindeloos uitdijende reeks complexe verstandhoudingen. De choreografe demonteert en fragmenteert de soap: ze licht er bewegings- en gedragspatronen uit die, losgescheurd uit hun context, een eigen dramatische lading hebben.

01-28-2010   last update 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven:

Geraadpleegde literatuur ed: Een skater als bijzettafeltje Door INE RIETSTAP NRC Kunst, maandag 11 december (Met dank aan Meria.) en verder de volgende internet sites: http://www.ultranet.nl/dans/index2.html     http://www.ultranet.nl/dans/     http://www.dechatel.nl/index.html