De ideale vrouwDe verering van de virtuele heldin uit het computerspelletje 'Tomb Raider' bereikt mythische vormen. Lara Croft is een eigentijdse heilige. Als symbool van technologische en vrouwelijke perfectie inspireert ze alle vormen van moderne kunst. |
Als sterke vrouw, rolmodel voor de grrls-generatie. Als een heilige, een eigentijdse Mona Lisa. De Britse overheid riep haar uit tot mascotte van de export omdat ze zo goed in de markt ligt. Meer dan negen miljoen keer ging ze over de toonbank als hoofdrolspeelster van het interactieve spel Tomb Raider. Lara Croft. |
|
Gematerialiseerde pixels |
Arno Coenen en René Bosma, de makers van Output: 62.500 Materialized Pixels: de 'gematerialiseerde pixels' stellen samen Lara Croft voor, een grote mozaïekvloer die eerder in de Maastunnel lag. De twee kunstenaars (bekend van 'de gabber op Delftsblauw') hebben gedurende ruim twee maanden met de hand kleine glazen tegeltjes gelegd, volgens de eeuwenoude mozaïektraditie, waarmee ze de virtuele Lara wilden 'materialiseren' en behoeden voor vergankelijkheid. Ze haalden haar eerst van Internet. Het perfecte plaatje. Met software voerden ze kleine kunstjes met haar uit (dittering) waardoor haar kleurpalet vertekende. Nu zijn het nog maar vijfenveertig kleuren, en toch ligt Lara er herkenbaar bij. Als virtuele heilige, vervat in duurzaam glas. Want die combinatie ligt voor de hand: Lara, gedownload en geditterd, in bewapende hotpants samen met een element uit een oude traditie. |
Männer sind Schweine |
In videoclips is Lara nog nauwelijks 'organisch'. De Duitse popgroep Die Ärtzte liet een videoclip maken met de titel Männer sind Schweine. Hoofdpersoon: Lara Croft. Ook U2 gebruikte Lara recent in een clip. Prachtig om te zien, maar zonder veel ambitie om veelvuldig terecht te komen in high culture-krantekoppen. |
Krisztina de Châtel |
Krisztina de Châtel oogstte veel lof met haar dansvoorstelling Lara, waarbij het computerspel live werd gespeeld door een whizzkid op het podium. De dansers namen deel aan Lara's survivaltocht en reageerden op haar bewegingen. Wellicht de meest directe manier om Lara authentiek te maken, al lijkt het alsof de choreografe ook de tegenovergestelde richting onderzoekt: zij probeert de dansers virtueel te maken en te laten versmelten met de droom van het spel.
Lara Croft is de
heldin van het populaire computerspel Tomb Raider. Voor Krisztina de
Châtel is zij tevens de inspiratiebron voor haar choreografie Lara. Première: 23 oktober
1998 Lara and Friends ging op 9 september 1999 in première tijdens
de Berner Tanztage in Bern (Zwitserland). Lara and Friends gaat verder
waar de succesvolle choreografie Lara stopte. Werden de dansers in Lara
nog "aangestuurd" door een whizzkid, in Lara and Friends nemen zij zelf
het heft in handen. Dansgroep
Krisztina de Châtel bouwde samen met Raymond le Gué, één van de
grondleggers van virtuele televisie, een eigen virtuele omgeving. Première: 9 september
1999 |
Random Dance Company |
Daarmee heeft De Châtel bijna dezelfde verlangens als de Britse choreograaf Wayne McGreggor, die met zijn Random Dance Company al een tijdje probeert technologie en dans te combineren. De uiterste consequentie: dansen met hologrammen. Echte mensen die dansen met virtuele partners die je wel ziet maar die er niet zijn. |
Captain Video, een video-collectief |
Ook zij zijn gefascineerd door de volmaakte vrouw, en proberen daar hun eigen video's vol repeterende en hypnotiserende vrouwen aan toe te voegen. Als vj's zijn ze een goed voorbeeld van low culture, innig omarmd door de gevestigde orde. Dat ze furore maken in de disco is helemaal geen probleem. Ze kregen zelfs een briefje van het Fonds voor de Speelfilm. Of ze een scenarioplan voor een publieksfilm wilden inleveren. Maar Lara Croft? Dat
Lara een enorme impact heeft op de cultuur is waar, maar ze is plat in
haar volmaaktheid en inhoudsloos. Een domme muts uit een matig spelletje.
Zegt Kees Fopma, een van de videokunstenaars. Zie hun uitdaging! Het is
verdomd niet gemakkelijk om Lara te downloaden en haar dan eens flink
lelijk en kapot maar toch herkenbaar te maken. Moderne software is gewoon
niet uitgerust voor imperfectie. |
X-PRESS |
Choreografie:
Lionel Hoche / Muziek: Mimetic Field (Jerôme Soudan): Overrated / Decor
en kostuums: Lazare Garcin / Live video & montage: Captain Video
Video & X-Press
Het
amsterdamse VJ collectief Captain Video, waarvan de naam is ontleend aan een
superheld uit een klassieke amerikaanse televisieserie, bestaat uit vijf
videoartiesten die elkaar hebben ontmoet op de Utrechtse kunstacademie. Met
elk een eigen discipline, welke varieert van regisseur tot animator, hebben
ze gemeen dat ze videobeelden willen gebruiken als een direct
expressiemiddel. |
|
Dolce & Gabbana |
Net als Marilyn Monroe en Madonna inspireert
Lara Croft de grote ontwerpers. Zeker als ze houden van hightech, zoals Dolce & Gabbana, die ooit
Madonna voorzagen van haar beroemde korset-met-puntborsten. Inmiddels
beweert het Italiaanse duo geboeid te zijn door virtuele couture. Jawel,
geïnspireerd door Internet en Lara Croft. Aldus introduceerde D&G met laser gesneden jasjes en gelakte jurken, die vervolgens met de hand werden beschilderd. Technische hoogstandjes met een authentiek element. Volgens D&G is deze combinatie het toppunt van eigentijds individualisme. In Amerika wordt de trend gemakshalve 'romantische vernieuwing' genoemd, met de nadruk op vernieuwing. Liefst zoveel mogelijk techno, met een bloemetje-van-vroeger |
De virtuele Laura? |
Generatie X-schrijver Douglas Coupland, nooit vies van gekoketteer met low en high culture en hun bijbehorende grenzen, en ook niet van computers en Internet (zoals al bleek uit zijn Microslaven) schreef een boek over deze virtuele heldin. Vers van de Amerikaanse persen (en meteen talk of the Internet) rolde Lara's Book. Hierin doet Lara Croft dienst als muze. Couplands proza is niet minder dan een liefdesbrief, gedrukt in een kitscherig en glossy koffietafelboek, met veel gelikte Lara-plaatjes en stampvol webadressen.
Samenstelling
bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het
profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze
site? Opsturen via e-mail is voldoende. Samenstelling met hulp van De
Groene Amsterdammer van 23-6-99 Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 11/02/2004 last update
|