Kunst en techniek:The Matrix Reloaded Een nieuwe mijlpaal in virtuele cinema; illusies voor het filmdoek, gecreëerd door de computer |
![]() |
De Burly Brawl
- een kolossale knokpartij op een binnenplein - is een van de
hoogtepunten van The Matrix Reloaded. Het is tegelijkertijd een nieuwe
mijlpaal in virtuele cinema - illusies voor het filmdoek, gecreëerd
door de computer.
Aan niets valt te zien dat de massale vechtscène met behulp van slechts twaalf acteurs tot stand is gekomen. Hoofdrolspeler Keanu Reeves lijkt écht te worden overvallen door honderd levende klonen van de aartsgemene Agent Smith. De aanvallers maken daarbij buitelingen die menselijkerwijs gesproken onmogelijk zijn. Het digitaal klonen van acteurs is niet nieuw. Om dit soort effecten te bereiken, worden acteurs doorgaans in een lege studio gefilmd en daarna met computers in meervoud in het decor geprojecteerd. Een andere methode is het gebruik van stand-ins, gestoken in reflecterende kleding in één kleur. Er wordt een gewone opname gemaakt, waarna technici de klonen met behulp van de computer eerst uitgummen. Daarna worden de lege omhulsels 'aangekleed' met het gezicht en de kleding van de te dubbelen acteur, die met fotoscans zijn gedigitaliseerd. |
|
Voor
de Burly Brawl in The Matrix Reloaded zijn beide methodes toegepast.
Bij gevechten waarin Keanu Reeves de Hugo Weavings hooguit met twee
tot drie tegelijk van zich afmept, zijn echte mensen gebruikt in
reflecterende pakken met sensoren. Over hun lichaam is een digitale,
driedimensionale versie van Weaving geplakt. De scène waarin Reeves
wordt bedolven onder honderd agenten Smiths, is gemaakt door apart
gemaakte opnamen van twaalf acteurs, stuntmannen en stand-ins in de
computer over elkaar heen te leggen.
Wat de scène levensecht maakt zijn de gezichten van de honderd- en-één virtuele figuren in beeld. Ze trekken elk een aparte grimas. Daarvoor werden de gezichten van Reeves en Weaving opgenomen met vijf Sony-camera's die in een halve cirkel om hun hoofd stonden opgesteld. Elke porie en pukkel werd vastgelegd en in de computer opgeslagen. Met deze beelden kon een digitaal gezicht worden geschapen dat met de gewenste uitdrukkingen op elk van de honderd virtuele personages is gemonteerd. De opnamen van het binnenplein-gevecht duurden 27 dagen, de samensmelting van live action en computertrucage enkele maanden. |
|
Eén van de
technieken die in de oorspronkelijke Matrix al opzien baarde, keert in
Reloaded terug. In de Bullet Time-scènes lijken acteurs en objecten
stil te staan of te zweven, terwijl de camera om hen heen draait. Voor
zulke opnamen worden de te 'bevriezen' acteurs en objecten in een
cirkel van 120 digitale fototoestellen geplaatst, tegen een lege
achtergrond. De camera's maken in een hoog tempo van alle kanten
opnamen van de actie. De opnamen worden in een computer gestopt, die
de overlappende beelden aan elkaar 'lijmt' en het decor toevoegt. Zo
ontstaat een 'rondom'- beeld, waar de camera omheen draait.
Van het budget van 300 miljoen dollar voor Reloaded en het derde deel (Revolutions, rond Kerst in de bioscopen) is eenderde aan deze tovenarij opgegaan. Voor de tweede aflevering werden duizend special offects-opnamen gemaakt, tegen 412 gemanipuleerde beelden in zijn voorganger. Aan de beelden werd vier maanden door 500 programmeurs, schilders en explosievenexperts gewerkt. Videofragment: Matrix Reloaded Best Fighting Moments |
|
|
|
Aan
de achtervolgingscène aan het eind van Reloaded is veel ouderwets
stuntwerk van mensen en motoren te pas gekomen. Toch werden ook deze
stunts van tevoren met behulp van computer en CAD-software (computer
aided design) uitgestippeld. Voor elke auto apart werd vastgelegd op
welk punt hij waar werd verwacht en vanuit welk standpunt het voertuig
zou worden gefilmd.
De verfilming van de achtervolging nam zeven weken in beslag. Omdat geen enkele stad een stuk snelweg bijna twee maanden kan afsluiten, werd 2,5 kilometer asfalt speciaal aangelegd bij de verlaten Califonische marinebasis Alameda. Kosten: 300 duizend dollar per halve kilometer. Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profieldeel C&M voor havo en atheneum. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Geraadpleegde literatuur: "Computer trekt een blik acteurs open" De Volkskrant 22-05-03. Peter van Ammelrooy. Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
|