Met Hamlet is Romeo en Julia waarschijnlijk William Shakespeare’s bekendste stuk. De noodlottige liefdesgeschiedenis in Verona heeft talrijke kunstenaars geïnspireerd en het stuk staat overal in de wereld regelmatig op het repertoire. Zie de voorbeelden.

In Verona heerst een gewapende vrede tussen twee vijandige clans, de Montecci’s en de Capuletti’s. Wanneer Romeo Montecci zich in het geheim mengt onder de gasten van het verklede bal van de Capuletti’s komt hij oog in oog te staan met Julia, de dochter des huizes. Tussen beide jongeren slaat de vonk onmiddellijk over. ‘s Nachts dringt Romeo de tuin van zijn geliefde binnen en onder het licht van de maan besluiten ze een geheim huwelijk af te sluiten, ondanks de vete tussen hun ouders. Maar hun prille geluk krijgt nauwelijks kansen. Net getrouwd dood Romeo een Capuletti die zijn vriend heeft vermoord, en wordt verbannen. De huwelijksnacht van Romeo en Julia wordt tevens hun laatste nacht.

Het centrale thema van het stuk: de absolute liefde van Romeo en Julia als beeld voor de tweestrijd in elke mens, de strijd tussen de behoefte aan duidelijkheid en de wil om aan de beklemmende ordening te ontsnappen.

Een moderne versie van Shakespeares Romeo and Juliet 

De benarde positie van joodse en katholieke immigranten in de East Side van Manhattan staat in 1949 model voor het script van de musical die we nu kennen als de West Side Story. 

In de West Side Story verdedigen de 'Jets' hun positie in de wijk tegen de steeds groter wordende Puerto-Ricaanse groep jongeren die zich de 'Sharks' noemt. In een poging de twee gangs te verzoenen, wordt in de wijk een dansavond georganiseerd. De dansavond schiet zijn doel voorbij, maar blijft niet zonder gevolgen: Tony, een van de 'Jets', wordt verliefd op de Puerto-Ricaanse Maria. 

  videofragment: Maria (ram) Bij het videofragment You Tube zangstem niet origineel.

 

Tegen de Broadway-traditie: a juke-box Manhattan opera!

In 1957 gaat West Side Story in premiere. Het publiek reageert enthousiast. Toch past de musical niet goed in de traditie van glitter en glamour, waar Broadway patent op heeft. Kort na de premiere schrijft een criticus in de New York Times:

'Nooit eerder was er een musical, waarin hoofdrollen zijn toebedeeld aan jongeren van de straat. Hun bijtend en lelijk taalgebruik, hun neurotische en ongecultiveerde gebaren en hun lompe groepscode - ontleend aan gangsters - is allemaal onderdeel van de afschuwelijke wereld die schuil gaat achter het schurftige masker van de stad.'

This article by Arthur Laurents, author of the play for West Side Story, appeared in the New York Herald Tribune on August 4, 1957

Theater critic Walter Kerr wrote the following review of West Side Story for the
New York Herald Tribune on September 27, 1957:

The radioactive fallout from "West Side Story" must still be descending on Broadway this morning.

John Chapman's review of West Side Story appeared in the New York Daily News on September 27, 1957, under the headline: "West Side Story a Splendid and Super-Modern Musical Drama."

"The American theatre took a venturesome forward step when the firm of Griffith & Prince presented West Side Story at the Winter Garden last evening.

"This is a bold new kind of musical theatre--a juke-box Manhattan opera. It is, to me, extraordinarily exciting. In it, the various fine skills of show business are put to new tests, and as a result a different kind of musical has emerged.

Ook om een andere reden is deze musical vernieuwend. Traditioneel is een musical een losse verzameling van liedjes, dansjes en toneelstukjes, die elk op een eigen manier bijdragen aan het verhaal. West Side Story integreert deze afzonderlijke elementen. De muziek van Bernstein is méér dan een begeleiding van tekst en dans. Als een voortdurende verwijzing naar de strijd tussen de gangs, hoor je tijdens de hele musical een mix van Latin-American en traditioneel Amerikaanse ritmes.     

Samenstelling bronmateriaal uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven.

12/09/2014 last update