Lawrence
Alloway, die het eerst de term 'Pop art' in de mond nam, drukt het in 1959
aldus uit:
De technieken der massaproduktie, die het
mogelijk maken woorden, beelden en muziek nauwkeurig te reproduceren,
hebben een volstrekt nieuwe wereld van tekens en symbolen gecreëerd.
Iedere poging om dit uitdijend heelal te lijf te gaan met door de
renaissance geïnspireerde ideeën omtrent de onvervangbaarheid van de
kunst, moet tot een verminking van de realiteit leiden. Aanvaarding van de
massamedia veronderstelt een verandering in onze ideeën over het wezen van
de cultuur. In plaats van dit woord te reserveren voor alleen de hoogste
creaties en gedachten van de 'top tien' der wereldgeschiedenis, zou het in
een veel wijder betekenis gebruikt moeten worden als een beschrijving van
'wat de samenleving doet'. |
Het
mooiste van dit land is dat in Amerika de traditie is begonnen dat de
rijkste consumenten in feite dezelfde dingen kopen als de armsten. Als je
TV zit te kijken en Coca Cola ziet, weet je dat de president cola drinkt,
Liz Taylor cola drinkt, en kijk eens aan, jij zelf kunt ook cola drinken.
Een cola, en voor al het geld van de wereld kun je geen lekkerdere cola
krijgen dan die de zwerver op de hoek drinkt. Alle Coca Cola's zijn
hetzelfde en allemaal zijn ze lekker. Liz Taylor weet het, de president
weet het, de zwerver weet het en jij weet het (Andy Warhol) |
‘Oorzaken van verandering’.
- De
emancipatie van "het grote publiek" is een geleidelijk
proces geweest, dat zich vanaf het eind van de 18de eeuw ontwikkelt.
Zij hangt samen met de politieke (revoluties, stemrechten), sociale (mobiliteit
van sociale klassen) en economische (spreiding en groei van welvaart)
factoren.
- De
democratisering van de samenleving komt in een stroomversnelling in de
20ste eeuw. Vooral na de 2de W.O. heeft iedereen in de westerse wereld
inmiddels stemrecht (vanaf 21/18 jaar).
- Sociale
factoren: Er is werk in overvloed tijdens de wederopbouw; er komen
sociale verzekeringswetten (in Nederland: Drees), die financiële
zekerheid geven bij ouderdom, ziekte en werkeloosheid. De lonen
stijgen.
- Niet
langer krijgt alleen de elite een goede scholing. De z.g. "babyboomers"
gaan in de jaren zestig massaal naar de universiteit.
- Vooral
de jeugd kan zich in toenemende mate manifesteren door aantal, goede
opleiding en koopkracht.
- Er
komt steeds grotere variëteit aan producten.
- Producten
zijn goedkoop geworden door de machinale productie in de industrie.
- Producten
worden voortdurend vernieuwd. Er ontstaat een "wegwerp"
cultuur, waarbij men geprikkeld wordt steeds nieuwe snufjes, nieuwe
modes bij te houden. Reclameboodschappen zijn daarbij essentieel
geworden. Bedrijven opereren internationaal (multinationals).
- Door
de moderne technische ontwikkelingen van de laatste 2 eeuwen (maar
vooral van de laatste 20 jaar) is het mogelijk zowel beeldende kunst,
als drama, dans en muziek eindeloos te reproduceren. Het unieke en/of
momentele kunstwerk is daardoor betrekkelijker geworden en opgenomen
in een bredere stroom van culturele productie, die zich richt op de
massa. Dit proces is zó ingrijpend, dat het de manier waarop wij
kunstwerken ervaren wezenlijk heeft veranderd.
- Communicatie
via massamedia lost het idee van een gesloten "dorpsgemeenschap"
op. Marshal Mc Luhan voorspelt in de vijftiger jaren een "global
village": iedereen op de hele wereld communiceert met elkaar via
telefoon, radio, TV en internet; ook d.m.v. reizen, dat sneller en
eenvoudiger is geworden door trein, auto en vliegtuig.
- In
1979 beschrijft Lyotard in 'La Condition Postmoderne' de kenmerken van
de postmoderne samenleving: De maatschappij wordt niet meer bepaald
door industrialisering en niet meer het bezit van de materiële
productiemiddelen bepaalt de machtsverhoudingen. Het gaat nu om de
technologie van de informatisering, de toegang tot informatie bepaalt
de machtsverhoudingen. Er is sprake van een overgang van een industriële
maatschappij naar een informatiemaatschappij.
- Emigratie
en immigratie brengen culturen in sterke mate in contact met elkaar.
Na de 2de W.O. zijn veel Europeanen geëmigreerd naar landen als
Australië, Canada, Zuid-Afrika en Argentinië. Na de geleidelijke
dekolonisatie in dezelfde periode komen veel mensen uit de voormalige
kolonies naar Europa. Ook "gastarbeiders" en asielzoekers
verschijnen.
- Individualiteit
en pluriformiteit: De familie, kerkelijke verbanden, de
dorpsgemeenschap, het sociale milieu verliezen hun greep op het
individu. "Jezelf zijn" wordt tegelijkertijd zoeken naar
nieuwe en vrijwillig gekozen verbanden die het individu aangaat in
werk, vrije tijd en vriendenclubs. Het individu kan zo in
verschillende "subculturen" tegelijk meedraaien. Subculturen
vormen hun eigen codes, rituelen, kledinggedrag, smaak etc.
- Hedonisme
en vrije tijd: Nu alle tijd en geld niet meer opgaat aan het voorzien
in de meest noodzakelijke levensbehoeften, blijft er letterlijk geld
over en komt er tijd vrij. Met het geld en de tijd die je over hebt
wordt de vraag: Met wat wil ik me vermaken (zowel 'wat' als 'ik' zijn
daarbij belangrijk). Geleidelijk maakt de mogelijke creativiteit in
'hoe wil ik mij vermaken' plaats voor 'hoe wil ik vermaakt worden'. De
enorm groeiende vermaaksindustrie speelt hier gretig op in.
- 'Sterrensysteem'.
Film, televisie, reclame hebben bewust een
'image' ontwikkeld: een product, een filmster moet bekendheid
gaan krijgen, herkend worden, 'gekocht' worden door een groot publiek.
Je kunt ook exclusiviteit kopen via een 'merk'. Merken kunnen ook als
sterren beschouwd worden. 'Sterren' kunnen aan de ene kant een
droomwereld voorstellen van rijkdom, schoonheid, macht en aan de
andere kant uitnodigen tot identificatie.
- Postmodernisme.
Het geloof in 'de grote verhalen' (in ideologieën) is verdwenen. Er
zijn geen algemeen geldende regels meer voor goed en kwaad. Waarom zou
je nieuwe regels en normen opstellen?...
Samenstelling bronmateriaal
uitsluitend en alleen ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel
C & M voor havo en atheneum en tehatex. Meewerken aan deze site?
Opsturen via e-mail is voldoende.
Is er zonder
uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten?
Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een
juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele
vergoeding kunnen wij helaas niet geven.
01/28/2010
last update
|