Hey Ba Be Re Bop....

Lionel teaches kids

Lionel Hampton speelde op 19 september 1954 in het Amsterdamse Concertgebouw, en hij zou zijn optreden een maand later even verderop, in de Apollo Hal, herhalen. Beide malen reageerde het uitgelaten publiek op een manier die voor de opvoeders van die tijd aanleiding tot grote ongerustheid was. 

Lionel Hampton  "Hey Ba Be Re Bop"

De Volkskrant rapporteerde dat het publiek zich

wild dringend en hotsend rond het podium bewoog, waar de neger woest zwaaiend heen en weer sprong, zweet gutsend langs zijn zwarte glimmende hoofd. Banken vielen krakend onder hun last om, mensen tuimelden in het publiek, de muziek ging door. Het was geen jazz, het was geen show, het was verschrikkelijk.'

De saxofonist speelde liggend op zijn rug, en tijdens zijn favoriete nummer Hey Ba Be Re Bop liet Hampton al snel zijn eigen instrument, de vibrafoon, in de steek om met drumstieks de trommels te bewerken en daar vervolgens bovenop een vrolijke dans uit te voeren. Het publiek werd wild van enthousiasme maar de journalisten trachtten elkaar te overtreffen in sarcasme en verontwaardiging. Een verslaggever registreerde:

'een juffrouw die geheel beantwoordde aan het Amerikaanse begrip oversexed... begeleidde het gruwelijke gekrijs dat voor zingen door moest gaan met handbewegingen die ten doel hadden de aandacht te vestigen op haar niet meer zo' fraaie lijnen'.

En in een hoofdredactioneel commentaar constateerde De Gelderlander:

'Mateloos moet die leegheid des harten zijn waarin de hang naar hogere waarden dan die van negergekreun zoek is.'

Optreden van de band van Lionel Hampton in de Houtrusthallen te Den Haag, met onder andere drummer Curly Hamner.

 

 
 

Maar ook vele jazzliefhebbers zagen dit met lede ogen aan want zaken als deze gaan ten koste van de reputatie der jazzmuziek. Men kende Lionel Hampton immers als verdienstelijk vibrafonist uit de band van Benny Goodman, en hij verzamelde zulke grote namen als Art Farmer en Clifford Brown om zich heen. Maar het blad Rhythme vroeg zich af waarom hij niet '

liever in Amerika blijft. Al was het alleen. maar omdat bij ons het woordje beschaving nog niet uit het woordenboek is geschrapt'

Hampton zou nog enkele malen terugkeren op de Nederlandse podia. Vloeren zakten in, mensen werden in coma weggedragen. Bij een volgend optreden in Amsterdam in 1956 sloten agenten hem wegens te veel tumult op in de solistenkamer met de woorden: 

'En nou hier afkoelen, vader.'

Het was de voorbode van veel ergere dingen........................

Opdrachten:

1.- Geef verklaring(en) voor de verontwaardiging van opvoeders, de pers ed.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron: De Amerikaanse droom (ISBN 90 6168 969 4)

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


01/28/2010 update