That's All Right, Mama
De geboortedatum van de rock-'n-roll wordt vrij algemeen onderschreven: 5 juli 1954. Dat was de dag waarop Elvis Presley (met gitarist Scotty Moore en bassist Bill Black) in de Sun-studio van Sam Phillips in Memphis, na een aantal blanke liedjes te hebben gezongen, opeens losbarstte in That's All Right Mama, een heftig nummer van een zwarte blueszanger genaamd Arthur Crudup. De muzikale color-line die in de zuidelijke staten al eerder diffuse trekjes had gekregen, was formeel doorbroken. Sam Phillips perste er een plaatje van en bracht een exemplaar naar de lokale discjockey Dewey Phillips Toen het voor de eerste keer werd gedraaid, was de telefooncentrale van het radiostation onmiddellijk overbezet. Dewey liet Elvis naar de studio komen voor een interview, waarin hij hem nadrukkelijk de naam van zijn school liet noemen - Humes - om de luisteraars te laten weten dat de zanger blank was, een noodzakelijk signaal.

  Elvis: "Love me tender"

Videofragment: Elvis Presley - Jailhouse Rock (Music Video)

 

Sam Phillips was een van de mensen die het commerciële potentieel al eerder hadden onderkend. 'Kon ik maar een blanke jongen vinden die klinkt als een zwarte', had hij, volgens de legende, al menigmaal verzucht. Hij besefte als geen ander dat de jeugd van Amerika er rijp voor was: er was voor het eerst een jeugdcultuur aan het ontstaan die zich onderscheidde van de dominante oudere. jongelui hadden geld, hun eigen platenspeler op hun eigen kamer, en: behoefte aan alles wat rook naar rebellie.

Elvis' weg naar superstatus en algemene acceptatie is bezaaid met anekdotes die nu tot de nationale folklore behoren, zoals zijn optreden in de stijve Ed Sullivan show, waar de cameraman opdracht kreeg hem alleen maar bóven de gordel in beeld te nemen. Hij had de perfecte uitstraling en een lichaamstaal die meisjes tot extase zou blijven brengen. Zelf gevraagd naar het geheim van zijn succes kwam hij niet verder dan

I don't know what it is- I just fell into it, really

Ook Europa moest eraan geloven, want vóór Elvis was er niets', zoals bewonderaar John Lennon het zou uitdrukken. Het nutteloze verzet van de ouderen was groot, zij het niet zo fanatiek als in Amerika zelf, waar openbare verbrandingen van deze goddeloze bastaard-muziek werden georganiseerd. In een typerende reactie beschreef Panorama in 1956 de rock-'n-roll als een

'nachtmerrie in dollar-ritme'

gekenmerkt door een

'eenvoudig, doordringend ritme en vaak bedenkelijke, soms zeer bedenkelijke teksten'.

Elvis stierf weinig glamourvol in augustus 1977. Zijn postume status is nog steeds enorm, de geschatte totale verkoop van zijn platen liep na zijn dood op tot meer dan een miljard exemplaren. Geen feestavond in Amerika of er treedt tegenwoordig een Elvis look-a-like op.

Opdrachten CKV:

1.- Verklaar het beginnende succes van rock-'n-roll in 1954.

2.- Noem een tweede oorzaak van het succes.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Bron: De Amerikaanse droom (ISBN 90 6168 969 4)

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven


01/28/2010 update