Riverdance

 

 

Riverdance is een mengeling van een soort snelle Ierse (tap)dans met muziek. Deze (tap)dans is gebaseerd op een oude Ierse volksdans (een soort snelle tapdans, waarbij het lichaam strak gehouden wordt en de bewegingen vooral voortkomen uit de (onder)benen), die men gemoderniseerd heeft. Het zijn razendsnelle bewegingen die de beoefenaars van de Riverdance uitvoeren. En als je ze ziet dansen lijkt het heel gemakkelijk, maar er gaat jaren en jaren training aan vooraf om dit te bereike

Oorsprong van de naam Riverdance:
Oorspronkelijk was Riverdance een idee van Michael Flatley. Michael Flatley begon al vroeg met de Ierse volksdans, die eigenlijk alleen in Ierland beoefend wordt. Naar mate hij langer bezig was bracht hij veranderingen toe aan de danspassen. De oorspronkelijke Ierse dans was door toedoen van Michael Flatley moderner en meer toegankelijker geworden. Voor het eerst kon een breed publiek kennismaken met deze "riverdance" tijdens de pauze van het internationale Songfestival van 1992 (?). Het publiek was laaiend enthousiast. Riverdance was een feit.

  Riverdance (MP3 297 Kb)

 

De Ieren dansen altijd met hun bovenlichaam stil en bewegen alleen hun benen. Waarom dit zo is, weet eigenlijk niemand. Mogelijke verklaringen:

De 1e is dat de dancingmasters hun leerlingen leerden om heel netjes en gediciplineerd te dansen. Daarom was het dus niet netjes om je armen alle kanten op te laten slingeren en dus kon je ze het beste maar strak naast je lichaam houden. Bovendien kon de danser zich zo beter op de moeilijke stappen concentreren.

De 2e is dat de monniken in het oude Ierland, dat streng katholiek was, dansen vulgair vonden en het dus wilden verbieden. Maar de monniken zagen dat het goed was voor de gemeenschap en voor het cultuur besef van de mensen en besloten om dan alleen de arm bewegingen, die zij als het meest vulgair beschouwden, te verbieden.

Tapdance

Tijdens het dansen worden met de voeten ritmische klanken geproduceerd op een zodanige wijze dat het mooi is om naar te kijken en te luisteren, maar vooral plezierig is om het zelf te doen.

Hedendaagse Tapdance is gegroeid uit Afrikaanse dans van de bevrijde Amerikaanse slaven en het Ierse "clogdancing" . Midden 19de eeuw vond deze samensmelting plaats en ontwikkelde zij zich via theatershows (bijvoorbeeld Vaudeville) .
Bekende zwarte dansers waren John Bubbles , Bill "Bojangles" Robinson , de Nicholas Brothers , Sammy Davis en Gregory Hines .
Via de Hollywood films met Fred Astaire, Ginger Rogers, Eleonore Powell en Gene Kelly werd Tapdance wereldwijd bekend.
De nieuwste Tap Shows zoals "Tap Dogs" en "Bring in the Noise, Bring in the Funk" , zijn heel modern qua choreografie, muziek en stijl .
Uit de Ierse richting zijn door de producties "Riverdance" en "Lord of the Dance" de originele (iets gemoderniseerde) Irish Jig , Reel en Hornpipe in de belangstelling gekomen .

De dansen en stappen:

Waarschijnlijk heb je Riverdance of Lord of the Dance weleens gezien. Als je dat zo bekijkt lijkt het alsof alle dansen hetzelfde zijn. Maar schijn bedriegt! Ik zal daarom kort en zo eenvoudig mogelijk een aantal belangrijke verschillen uitleggen.

Allereerst het verschil tussen 'softshoe' en 'hardshoe' dansen.

Sommige dansen worden gedanst op softshoes, ghillies. Hiermee kan geen tapgeluid worden gemaakt. Als iemand begint met Ierse dans zal hij/ zij eerst de beginselen op softshoes leren en daar danst diegene dan een aantal jaar op voordat de hardshoes uberhaupt worden aangeschaft.

Als Iemand een aantal jaren danst en de beginselen goed genoeg onder de knie heeft worden er hardshoes, hornpipes en heavy's aangeschaft en leert daarop te dansen. Met hardshoes wordt dus wél een tapgeluid gemaakt. Zowel bij de softshoe als bij de hardshoe dansen wordt de danser geacht op de maat van de muziek te dansen. Het verschil zit in het feit dat men bij softshoe óp de maat danst en dat men bij hardshoe als het ware de maat begeleidt en dus ook een 'instrument' wordt.

Er zijn verschillende soorten dansen op verschillende soorten muziek. De ritmes verschillen per muzieknummer. Er zijn, heel breed genomen, 3 meest voorkomende muzieksoorten:
=> De Reel
=> De Jig
=> De Hornpipe
Alle dansen zijn verdeeld in stappen. 1 stap bevat 8 muziekmaten.
De Reel:
De muziek van de reel is heel gelijkmatig. De stap die bij deze dans hoort is dan ook heel gelijkmatig. 1,2,3 1,2,3 1,2,3
Dit is de allereerste stap die aangeleerd wordt. Deze stap vormt samen met de jigstep en de 7's de basis voor de Ierse dans.
Deze dans wordt zowel in hardshoe als in softshoe gedanst. Wordt deze dans in hardshoes gedanst dan heet hij treble reel of hard reel.
De Jig:
Deze muziek is minder gelijkmatig. De step bestaat dus uit acht maten. Zes van deze maten zijn gelijk maar op de zevende en achtste maat hoor je heel duidelijk dat de step eindigt. Er wordt dan ook 6 keer een jigstep gedanst (én,1,2,3 én,1,2,3 én,1,2,3) Hierna volgt een risingstep die de laatste 2 maten beslaat.
Ook deze dans wordt zowel in hardshoe als in softshoe gedanst. Wordt deze dans in hardshoes gedanst dan wordt hij heavy jig of treble jig genoemd.
De Hornpipe:
Dit is een dans die alleen op hardshoes wordt gedanst. Hierbij bestaat de step uit 6 gelijke maten en 2 maten die sneller lijken te gaan.
Ik heb dus over 2 basisstappen verteld. Daarnaast is er nog 1. Deze heet de seven. Een vrij makkelijke stap maar zeer elegant. Deze stap beslaat 6 maten en bestaat uit 7 stapjes. (én,1,2,3,4,5,6,7)     Dit is een stap waarmee je opzij gaat. Daarom blijft de voet van de kant die je opgaat altijd voor! Nu zijn er nog 2 maten over. Hierin danst men vaak 2 keer de reelstep of een risingstep.

Samenstelling bronmateriaal ten behoeve van het nieuwe vak ckv-2 uit het profiel cultuur en maatschappij voor havo en atheneum.  Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. 

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij niet geven:

01-28-2010 CKV-2