Ballets Russes/Léon Bakst | |
Duivelskunstenaar Diaghilev trok als een magneet de belangrijkste kunstenaars van zijn tijd aan en werkte als een effectieve katalysator voor hun creatieve gaven. Er ontstonden samenwerkingsverbanden tussen de componisten Strawinsky, Debussy, Poulenc, de choreografen Balanchine, Nijinsky en de beeldend kunstenaars Picasso en Bakst | |
De Russische schilder Léon Bakst, die tot Diaghilevs kring behoorde, greep terug naar de Griekse kunst. Diaghilev gaf opdracht aan Bakst, Ravel en Fokine voor de 'choreografische symfonie' Daphnis et Chloé, gebaseerd op een pastoraal liefdesverhaal van de Griekse schrijver Longus uit de vierde eeuw na Chr. Je ziet hier twee kledingontwerpen van Bakst voor dit ballet. |
|
Leon Bakst bracht een revolutie teweeg in theaterontwerpen. Zijn gedurfde kleurgebruik lanceerde nieuwe modes en beïnvloedde de decoratie van het interieur voor meer dan één decennium. Nog in 1925 werd 'Scheherazade' bij een opiniepeiling in Londen vermeld als het meest geliefde ballet van het repertoire. 'Scheherazade' is representatief voor Diaghilevs eerste periode - de Russisch-oosterse fase, met zijn combinatie van overdadige ontwerpen, seks en geweld. Het decor zelf lokte bij elke voorstelling in Parijs langdurig applaus uit. Hieronder twee ontwerpen van Bakst voor dit ballet. |
|
|
|
Leon Bakst: Kostuums uit Scheherazade [te vergroten] |
|
Leon Bakst: Kostuums voor de nimfen uit L'Apres-midi d'un faun |
![]() Leon Bakst: kostuum uit "Le Dieu Bleu" |