Le boeuf sur Ie toit

of "The Nothing Doing Bar"

De Franse componist Darius Milhaud (1892-1974) had beelden van zijn idool Charlie Chaplin voor ogen toen hij het orkeststuk Le boeuf sur Ie toit schreef, waarvan werkelijk elke maat verrast. Krankzinnige, swingende muziek.

Wat heeft dit alles te maken met een koe op het dak? Niets en dat was ook Milhauds bedoeling. Hij wilde slechts Chaplin verleiden zijn vrolijke koe te gebruiken voor een van zijn nieuwe rolprenten. In de tijd van de stomme film werden films namelijk begeleid door fragmenten van klassieke muziek, ten gehore gebracht door grote of kleine orkesten of zelfs door een enkele piano, afhankelijk van de financiele mogelijkheden van de bioscoopdirectie.

Muziekfragment "Le boeuf sur le toit" MP-3

Milhaud ontleende de bizarre titel aan een populair Braziliaans liedje. De compositie is een collage van melodieen van ten minste 14 Braziliaanse componisten. De eerste Braziliaanse melodie in "Le boeuf sur le toit" is de maxixe (dans)  “São Paulo Futuro” van Marcelo Tupinambá. 

Muziekfragment “São Paulo Futuro” MP-3

Een gehele muziekstuk is een mix van tango's, Portugese fado, hoempapa, Couperin en Parijse salonmuziek. 

In Parijs wist zijn vriend en kunstpaus Jean Cocteau hem ervan te weerhouden de muziek aan Chaplin op te sturen. 'Dat wordt niets. Geef maar aan mij. Ik maak er een theaterspektakel van.'

Hij bedacht een verhaal dat speelt tijdens de drooglegging in Amerika. Daarin dansen een negerdwerg, een bokser, een travestiet, een prostituee en een politieman die de rekening moet betalen van het illegale drinkgelag. Zoveel beeldschone onzin had het toch verwende Parijse publiek in jaren niet gezien en gehoord.

De koe op het dak werd vanaf de premièré op 21 februari 1919 een schandaal en mede daardoor een hit. Na afloop maakte Milhaud een buiging voor de grote afwezige: Charles Chaplin.

Cocteau bracht de uitvoering als een pantomime voor acrobaten en clowns. Het geheel werd uitgevoerd in slow-motion als in een droom, terwijl de muziek als contrast een zeer snel tempo heeft. De kunstenaar Fauconnet ontwierp prachtige maskers en na zijn dood nam Raoul Dufy zijn taak over en ontwierp niet alleen de kostuums, maar ook schilderde hij het decor. De pantomime werd uitgevoerd door de clown-familie De Fratelli's.

de Fratelli's

In het scenario van Cocteau functioneerden een achttal figuren, waarvn je hier een zestal kunt bekijken: le barman, Le boxeur négre, La dame décolletée, en beneden Le monsieur en habit, Négre qui joue en billard en La dame rousse. 

CKV-2 Cultuur Moderne Invalshoek 6.

Samenstelling van het bronmateriaal voor de vaklokalen uitsluitend en alleen ten behoeve van de vak ckv-1 uit het algemeen deel  voor havo en atheneum en het vak ckv vmbo en de kunstvakken uit het profiel C&M. (CKV 2/3 en tehatex) en uit de onderbouw het vak beeldende vorming. Meewerken aan deze site? Opsturen via e-mail is voldoende. Afb: Tentoonstellingscatalogus Au Temps du “Boeuf sur le Toit” 1981 Centre d’Art Plastique Contemporain Paris. Bron tekst oa P Witteman Geen koe op het dak voor Chaplin. De Volkskrant.

Is er zonder uw toestemming en zonder bronvermelding gebruik gemaakt van uw teksten, afbeeldingen ed? Onze verontschuldigingen hierover. Laat het ons weten en wij geven een juiste bronvermelding of halen het materiaal van internet. Een financiele vergoeding kunnen wij helaas niet geven. 

01-02-2010 DIGISCHOOL